|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har varit i kontakt med Europlus i Tyskland. Har fått ok ifrån dem på ett jobb som skall göra på min 530d. Fick ett email ifrån dem där texten nedan står: We also would like to advise you of your claim for refund concerning the material cost according to the recommended retail prices of the manufacturer as well as the specifications for the labour costs of BMW. Jag har ju skickat ett kostnadsförslag till dem som Europlus godkänt. Någon som vet vad dessa engelska meningar nedan innebär i klartext? Dvs är de svenska priserna högre än de tyska samt är kostnaden för verkstadstimmar högre? Tack på förhand! Mvh/530d_Touring | |
|
Den erfarenheten som jag har är att EuroPlus försäkringen ersätter materialkostanden enligt den tyska prislistan. Så ja, priserna stämmer inte alltid, oftast till vår nackdel. Mvh/ Niclas |
|
|
Senaste gången(2007) jag nyttjade detta blev ersättning lägre än den faktiska kostnaden med ca 10-15%. Jag tror man räknar på tyska priser när det gäller både delar och arbete. Fördelen idag är ju att kronan är så svag så skillnaden är ju mindre mellan den svenska och tyska prislistan:) mvh |
|
|
Jag har utnyttjat EuroPlus ett par gånger, dock är det 2 år sedan senast. Delar: ersätts enligt den tyska prislistan och då utan mwst/moms Arbete: den faktiska kostnaden ersätts Svensk moms: ersätts i sin helhet. Det man tappar är alltså skillnaden mellan de svenska och tyska priserna på delar som enligt min erfarenhet oftast är till vår nackdel. Vid ett av mina ärenden så fick jag alla tyska priser och de svenska låg 7-30% högre. Sen tappar man väl någon procent på växlingskursen samt att min bank tog ut en liten avgift. Sen skadar det ju inte att man kollar igenom siffrorna för vid ett tillfälle så missade dom en post på fakturan. Ni vet själv hur BMW's fakturor ser ut och dom är inte alltid helt enklar att tyda...speciellt om en tyska ska tolka den svenska... På min M5 som köptes av en MB-handlare i Tyskland så fick jag något som heter CarGarantie där upplägget är snarlikt EuroPlus. När jag utnyttjade denna så fick jag den svenska totalsumman rakt av fast omräknad till Euro och sedan omräknad en gång till när det landade på mitt konto. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.