AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
21.773

Köra en ej svenskregistrerad bil?

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Hej!

Har en del funderingar gällande att köra en utlänsk reggad bil i sverige.
Min flickvän flyttar hit från rumänien i sommar, vilket är inom EU som underlättar en hel del saker.

Hon har en E92 320d -08, som skall med hit, dock måste den vara reggad på ett företag där i ca 1.5 - 2 år till, pga reglerna för företagsbilar där.

Så, funderingen är denna, hur länge får man köra i sverige med en bil som inte är registrerad här?

Besiktning görs alltid varannat år där, så det går bra att köra dit för den.
Skatten kommer att betalas där, eftersom den är registrerad där.
Trafikförsäkring betalas där, och grönt kort för den skall finnas.

Så, funderingarna är egentligen 2st.
Hur länge får man köra i sverige?
Och går det att ordna casko delen av försäkringen här? Dvs övriga saker utöver trafikförsäkringen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Från polisens hemsida:

Får man köra en utlandsregistrerad bil i Sverige?

Ja. Utlandsregistrerade fordons rätt att köra i Sverige står i "Förordning om vägtrafikregister", SFS 2001:650.

Villkoret för användning i Sverige är att fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sin huvudsakligliga hemvist utomlands och att fordonet har förts in i Sverige för att tillfälligt användas här. Kravet på fordons registrering i Sverige finns i Lagen om vägtrafikregister, VtrL, SFS 2001:558.

"16 § Den som har sitt egentliga hemvist i Sverige och som
förvärvat ett fordon som avses i 12 § men som inte är
registrerat här, får under en vecka från det att fordonet
fördes in i Sverige bruka fordonet med stöd av en giltig
utländsk registrering. Detta gäller dock endast den som inte
yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med
motordrivna fordon eller med släpfordon."

Som svensk får du alltså inte någon längre tid köra en utländsk bil i sverige men din flickvän borde få göra det ett tag. Kan inte ge något exakt svar dock.

Ring Vägverket eller Polisen och fråga är nog enklast

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Så länge företaget i rumänien äger bilen så bör det vara ok. (om hon har tillåtelse från företaget att nyttja den)
Har flera vänner vart företag är reggade i england och de företagsbilarna körs bara här, av de anställda.
Försäkringen bör nog göras i Rumänien, med villkoret att den får vistas utomlands under den perioden.
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Tack för svaren!

Har dock lite mera funderingar, det gäller altså en utlänsk person, och en bil som är reggad i det landet.

Enl lagen så:
Ett fordon anses vara i internationell vägtrafik i Sverige om

* 1. fordonet ägs av en fysisk eller juridisk person som har sitt huvudsakliga hemvist utomlands,
* 2. fordonet inte är registrerat i Sverige, och
* 3. fordonet har förts in till Sverige för att tillfälligt brukas här.

Det jag undrar är, om det är någon som vet vad lagen menar med "Tillfälligt"?
Väldigt luddig formulering, har svårt att hitta nånting konkret.

Någon som har info? 1år? Längre?
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Och, eftersom bilen är reggad där, var betalas skatten på bilen?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
De reglerna är upp till det land som har bilen registrerad.
Det jag kan ta som exempel är då, englandsreggade eftersom de kan jag ngt om.
De bilarna har rullat här minst 3-4år, all försäkring skatt m.m. sker i det engelska bolaget. Föraren svensk, anställd eller firmatecknare för bolaget.
Besiktning behöver ej göras så längen den brukas utomlands.(dvs SE)
Is
468
Ismo
735iA -87
Simpelt.
Utländskt bil + utländskt bilist = OK
Inhemskt bil + inhemskt bilist = OK (självklart)
Inhemskt bil + utländskt bilist = NEJ (hyrbil OK)
Utländskt bil + inhemskt bilist = NEJ

Vet inte varför, fick bara höra det av polisen när jag lånade bilen till kusin från finland.

Men det verka vara "ok" så länge jag satt i bilen.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
I början av 2000-talet skulle vi på jobbet ha ett möte med bla utländska gäster (Lettland, Finland, Ryssland etc) som kom till mötet i egna bilar.
Frågan var om dessa besökare kunde skjutsa svenskar från andra orter än där mötet skulle hållas.

Jag kollade upp detta med ett svenskt försäkringsbolag (vad händer om det skulle inträffa en trafikolycka) och det var inte helt självklart hur ersättningsfrågan skulle hanteras för tex en svensk som satt som passagerare i en Lettisk bil som råkade ut för en trafikolycka i Sverige.

Det hela slutade med att vi beslöt att ingen svensk fick åka som passagerare i en utländsk bil till detta möte.

Per L
kilroy
På samma tema fast tvärtom. Det går utmärkt för en icke svensk medborgare att köpa och äga en svenskregistrerad bil i Sverige. På samma sätt går det utmärkt för en svensk medborgare att köpa och äga en tyskregistrerad bil i Tyskland.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Ismo: Det där är gamla uppgifter. Tidigare var det totalt förbjudet för en svensk att köra en utlandsregistrerad bil i Sverige. En kompis som jobbade i Tyskland på 80-talet skulle köra hem över julen med sin tyskregistrerade bil. Hon kom till Helsingborg, sedan fick hon köra över och ställa bilen i Helsingör och ta tåget.

Numera är det som någon skrev ovan tillåtet att tillfälligt bruka en utlandsregistrerad bil om man är svensk.
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Om det är en företagsbil borde det väl inte vara något problem, eftersom företaget finns i hennes hemland och inte i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.