AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.728

Punktering, byta 2 däck?

gu
159
gusse
320i Touring 2009
Behöver man byta båda däcken på samma axel när jag har punktering på ett av däcken?

Jag upptäckte att höger bakdäck inte håller luften, det var 1 bar nu efter att ha fyllt på för 2 dagar sedan. Åkte iväg till den lokala däckhandlarn. Han upptäckte en reva i sidan på däcket och sa att det inte gick att reparera. Då sa han att det ska vara samma däck på axeln alltså måste jag byta båda däcken. Hade jag haft 4-hjulsdrift hade jag behövt byta alla 4 däcken påstod han.

Är det så? I så fall varför? Duger det inte med att byta till exakt lika däck, modell, märke? Eller var det för att han inte hade samma däck hemma? Eller är det för att man inte vill ha olika mycket slitning på samma axel, dvs olika omkrets/radie?

Sjukt dyrt om man punkar ett däck och måste byta 4!

______
Det finns inte tidsbrist. Det finns tid. Och man väljer vad man vill fylla den med.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det får vara väldigt lite skillnad på rullningsomkresten på samma axel annars får växellådan oftast spel.
Så ett nytt däck och ett halvslitet funkar oftast ej alls så bra.
Att blanda däcksfabrikat av samma dimension är också helt fel, då storleken skiljer på olika däcksmärken.
Det enda du kan göra är att hitta ett lika slitet däck av exact samma märke.
Limiten för ASC ingrepp är 5% och ännu mindre när du svänger pga att systemet kompenserar för svängar men limiten blir mindre.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Har fått en elak punka på ena bakdäcket. Behöver kag byta båda? Det ena däcket är 6mm. Ett nytt ligger väl på 8mm? Är det OK eller måste jag byta båda?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har pyspunka på ett av min bakdäck, nu ska jag byta bakdäck i alla fall för att de är slitna. Men hjulet med pyspunka sjunker ihop uppskattningsvis 1-2 cm och ger inga utslag i antispinn på min 745a. Jag hade köpt ett nytt däck utan att tveka. Skulle det nu trots allt ge problem får du väl köpa ett till.
ma
90
marauder
325da -08
På en fyrhjuldriven bil så är jätte viktigt att främre & bakre hjulparen är jämt slita och samma storlek annars kan 4 hjuldrivningens viskokoppling och liknade system som fördelar kraften mellan fram & bak bli överhettade & gå sönder.
På en bakhjulsdriven BMW så spelar det ingen roll om det skiljer några mm i djup på bakdäcken. Är det bra mönster kvar byt bara det trasiga, är båda dåliga byt båda. Och att man måste ha exakt samma fabrikat på samma axel är enligt mig överdrivet och inte nödvändigt. Man ska komma ihåg att däcknasaren har ett egen intresse av att sälja så många däck som möjlig.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja skiljer det ytterst lite på diametern på framdäcken växlar inte lådan som den ska, det räcker även med skillnad i lufttrycket och har du skillnad på bakdäcken så blir ASC limiten för snål och du kommer att en överkänsligt ASC system. De nyare BMW som använder ABS/ASC/DSC systemets sensorer som däcktryckskontroll känner ju även av lufttrycksförändingar på olika diameterskillnader på ett däck med lägre tryck. Även om olika däckfabrikat har samma dimension så är det inte säkert att diameter är identisk för det utan det kan sklilja tillräckligt mcyket för att systemet ska känna av det.
Så det spelar stor roll även på en bakhjulsdriven BMW och problem uppstår även med nya däck fram och dåliga bak då rotationshastigheten jämnförs fram och bak.
Så däcksnasaren är inte alls fel ute. Men självklart kan du ju prova gissningsvis så skapar det inga problem på sommaren då systemet ändå sällan behöver jobba.

Länk
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Mönstert ser fint ut på bakdäcket. Det är 6mm kvar som sagt och helt nytt är 8mm. Då får det bli ett nytt däck bara.

För övrigt så köper jag alla mina däck på däckonline.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Läste inte Hassos inlägg ovan innan jag svarade. Hur skulle Hasso gjort mitt fall? Jag äger en E39 2001 525i touring. Alla mina däck är jämnt slitna då jag skiftar fram och bak varje säsong. De som sitter bak nu är något bättre än de som sitter fram. Men i princip så ligger alla däcken kring 6mm. Ett nytt däck bak blir 8mm. Fungerar detta? Eller blir det knas? Kan tycka att skillnaden mellan 6 och 8 är liten, men ni är ju experterna. Vad är den bästa lösningen? Man vill ju inte va dumsnål, byta ett däck för att senare upptäcka att det blir strul. Men jag vill inte heller byta båda om det inte behövs.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Men gör som jag sa, köp ett nytt. Funkar det är allt frid och fröjd!
Skulle något bråka, köp ett till. Du kan spara 1500 spänn, alternativt förlora 100kr på dubbel frakt. Jag vet ju vad jag hade gjort.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Lite av mitt bekymmer i livet allt ska stötas och blötas 10 gånger om ;)

Har faktiskt hört med 3 olika bmw verkstäder. 2 av dom sa att det inte skulle vara några problem. Medan en tredje talade om just det som Hasso tar upp. Att det kan bli knas med ASC och ABS. Vill man vara säker köper man två, vill man chansa tar man ett. Var deras svar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En del BMW folk har aldrig öppnad läroboken :)

Länk
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Här (Länk kan man enkelt räkna ut ett däcks diameter. Ett däck med dimension 235/40 R18 har en diameter på 645 mm dvs en radie på ca 320 mm. En skillnad på 2 mm i däckets radie är alltså 0,6%. För att komma upp i 5% skillnad krävs 16 mm skillnad på däckets radie, eller 32 mm på diametern/höjden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.