AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
707

blev hjulinställningen rubbad?

np
87
nplus
330i lim
Gjorde en liten tabbe, hade köpt 15" vinterhjul o åkte till en däckservice-firma då ja inte orkade byta hjulen själv, dom fick inte på däcken ordentligt.. dom tog precis i bromspaketet.. (varför dom insåg det efter 4e däcket vet ja inte själv.. det va iaf en något billigare firma..) jag hörde o såg lite att dom bankade lite här o där då o då.. inte så jättemkt men.

iaf så fick dom ju sätta tillbaka sommardäcken igen.
nu skakar ratten när ja kör, dock enbart runt 30-50km/h på helt plan väg o inte annars..

kan dom ha sparkat till hjulinställningen eller lyckats med något värre..?? :S

iaf var det ju lite mitt fel att ja inte kollade upp ordentligt att bromspaketet är tydligen ska vara något större på 325x/328/330 eller? ska man vara säker bör man köra me minst 16" har ja fått höra iaf.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hur känns bromsarna?
Misstänker att skivan kan ha fått sig en tryckare om de dragit åt bultarna innan de upptäckte att det inte gick fritt.
pu
75
pulk
323ci e46 -99
Hjulinställningen är som den var innan då det krävs mycket för att rubba den. Har dom pressat fälgen väldigt hårt mot bromsoket kan ju skivan blivit lite vind eventuelt. Dom kan inte satt bakdäcken fram nu då så du känner obalans i ratten som förut var i bakhjulen?
np
87
nplus
330i lim
ja såg att dom tog av däcken i rätt ordning o satte på dom igen rätt. bromsarna känns ok va ja kan känna, trycker ja lätt på bromsen försvinner det direkt också.

dom körde me sån här tryckluftsgrej för bultarna. jag får kolla hur det blir sen efter jag bytt till riktiga vinterdäck. är det kvar ska ja kolla upp det där me skivorna fram!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har kanske hänt något med glidstiften i oken. Skulle nog ta ur beläggen och kolla så att oken glider lätt i sidled och att beläggen går lätt i oket.
Tycker symptomen tyder på något sånt då det lugnar sig vid bromsning.
DMZ
Tror snarare att obalansen uppkommit p.g.a smutspartiklar på anliggningsytan mellan fälg o nav. Även om fälgarna monterades i rätt ordning, så sitter de ej längre i exakt samma position på navet som tidigare.
np
87
nplus
330i lim
ok! tack för tipsen!

det blir nog o byta till vinterdäck själv nu när ja får dom så ja kan kolla allt ordentligt!
np
87
nplus
330i lim
Apropå nya fäglar nu.. ja hittade en uppsättning begagnade fina 235/60R16 däck me fälgar som har setat på en bmw 740 innan.

enligt bultmönstret
Länk
så ska 7 serien ha en ET. offset på 20mm på fälgen.
men e46 har offseten på 42mm..

detta innebär väl bara att mina hjul kommer sticka ut +22mm mera ut på sidorna men dom passar perfekt ändå? har ja rätt?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom kommer att sticka ut 22 mm mer än orginal, JA.
Dom passar perfekt, NEJ. (möjligen fram till att du börjar köra)
Du bör inte frångå orginal ET med mer än kanske 5mm, främst p.g.a styrgeometrin. Du kan få en väldigt orolig gång, särskilt vid bromsning.
np
87
nplus
330i lim
ok! skönt o veta!.. vad skulle man göra utan autopower.se!
tack! då letar ja upp rätt däck nu istället! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.