|
|
|
|---|---|
|
Och då var det dags för nästa problem… Fan jag blir såååå trött. Nu är det bensinmätare som visar för mycket. I de flesta tråder här har bensinmätare lagt av men min fungerar fast visar för mycket. När man tankar full, så tar det minst 20 mil innan mätaren börjar sjunka och när tanken är nästan tom står mätaren på ¼. Jag läste någonstans att 98 oktan kan hjälpa så det ska jag prova nu. Det kanske blir billigare än bytta givare trots att bensinbolagen tar numera 60 öre mer för en liter 98 oktan (förut var det bara 30 öre). Om jag trots allt behöva bytta givaren, hur kommer jag åt de i en e46 touring? Har hittad några instruktioner men inte för min bil. Finns det kanske en möjlighet att resetta eller kalibrera bensinmätare? | |
|
Även min tankmätare har plötsligt börjat visa för mycket. Vid full tank tar det ca 10 mil innan nålen börjar röra på sig och vid halv tank får jag i 38 liter. Jag har doserat en flaska "injektion trim" men än så länge utan resultat. Har du fått någon ordning på din mätare ? Kan det vara dålig kontakt i någon koppling vid tankmätarna? (under baksätet)eller framme i cupén och i så fall vad sitter den kopplingsdosan ? Någon som har någon bra ide vart problemet finns ? eller skall jag fortsätta att dosera "STP" och börja tanka 98 oktan ? mvh Håkan E |
|
|
Efter ca 3 tankar med 98 oktan var bensin mättare OK igen. Nu efter ca 3 tankar 95 är den sämre igen. Bensin mättare står på halv tank och jag har körd nästan 50mil. Jag har också märkt att den kan vissa (hufsad) rätt vid kall start men när jag har lämnad båda mina barn på dagis och skola (2x start på kort tid) visar mättaren mycket mer. Sen ner jag kör till jobbet sjunker den till nästan samma nivå som vid kallstart. Jag kör helt enkelt 60 mil och så tankar jag. Jag har mer huvudbry just nu med "Gul Motor Lampa" och vatten som rinner in via dörrar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.