|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är svårt att stoppa i en m20b25 motor i min 320i? får nämligen tag i en för 5000kr som gått 21000 mil.. vart sugen.. har kollat runt på nätet å det verkar som att det är bara att byta rakt av!? Alla tips eller länkar till trådar angående detta motorbyte uppskattas.. l Är inte så bra på meka själv, men man måste ju börja me nått avanserat nån gång.. men som tur e så har ja nåra polare som är ganska kunniga.. | |
|
Om det är svårt är klurigt att svara på då det ju är rätt individuellt. Samt att det underlättar enormt med ordentliga vertyg. Räkna med att det kommer ta en bra stund om ni aldrig gjort det förr. Kanske en heldag eller mer. Ta det bara metodiskt och märk upp kablar och slangar så ni får dit dem på rätt plats. Det är lätt att missa någon. Dock tycker jag 5000 var rätt saftigt för en M20B25 så ett råd är att kika runt lite mer innan du köper. Själv sålde jag min M20 för 3000 och fick en M50 för 2500, båda 2,5L. Är motorn du funderar på också en -89:a? ///BMW - Was sonst! |
|
| Jo det är en 89.. men hur mycket ska man betala för en m20b25?? | |
| beror ju helt på skicket men 5000 är det väl värt för en i bra skick... kolla om toppen är renoverad eller bytt vanligaste felet är att de blir överhettade och slår sej. | |
DMZ |
DUI JOSA: Räkna med att motorn från 325:an är mkt hårt körd. 21000 mil, med förmodlgen 10-20 st olika ägare genom åren. Skulle gissa att Din 320iK motor är i betydligt bättre skick.(gubbkörd) Priset då: Jag vart tidigare erbjuden att få köpa en helrenoverad M20B25 för 7,500:- då var hela motorn renoverad ned i minsta detalj, det fanns full dokumentation på allt, kvitton,mm. Priserbjudandet du fått på 5000:-är rena rama ockerpriset. (om den ej är helrenoverad?) Likaså bör du veta att ett motorbyte kräver en annan vxl-låda, kardanaxel, bakaxelklump med annan utväxling, styrbox, kabelpiska i motorn. Dessutom är bilen olaglig att framföra i trafik efter motorbytet. Försäkringen gäller ej längre. Detta kan i värsta fall sluta med en ekonomisk katastrof. |
|
Jasså jag läste någonstans att man kunde behålla 320ns växellåda för att den har lägre utväxling = mer acceleration.. läste även att man inte behöver byta kabelhärva på m20 motorer 88- å uppåt men man ska inte tro på allt man läser.. någon annan som gjort detta motor byte?? Btw: toppen på m20b25 an visst renoverad för 2 år sedan.. |
|
DMZ |
DUI JOSA: Du måste byta delar av kabelpiskan i motorn, du måste även byta styrboxen (annat art nummer) Kör du med hela drivlinan kvar från 320:in, så får du starta på 2:an samt att motorn kommer att varva ur på femman. Dessutom kommer dina klena bakre trumbromsar att brinna upp, när nya motorns 172hk sätter fart på hela eländet. Har du förresten motorlyft till bytet? Detta avancerade motorbyte är inget att ge sig på ute på parkeringen, med en polygriptång & skruvmejsel;-) Köp istället en färdig 325:a, de kostar endast kaffepengar i dagsläget, finns riktigt fina exemplar för allt mellan 10-15.000:- |
|
det borde passa rakt av om både bil + motor är en -89. kablaget behöver inte bytas, och det går att köra med 320ins drivlina, sen om det håller eller inte är en annan fråga ;) |
|
| Hehe... jo jag har tillgång till ett riktigt garage me motorlyft.. men det kanske är lika som du säger att köpa en 325a istället blir nog billigast.. borde få 10.000 för 320 när ja bytt kamrem å nybesiktat den.. | |
DMZ |
KuLLen: Det är en helt annan styrbox till 325:an, oavsett om båda är från 1989. Likaså skiljer kablaget i motorn, vissa anslutningar saknas i 320 piskan. Kommer ej ihåg allt på rak arm, men vill minnas att det var flera detaljer som skilde dem åt. Dessutom kräver jobbet mera erfarenhet än att byta tändstift själv. |
DMZ |
DUI JOSA: Helt rätt byt bilmodell istället;-) Varför har Du inte bytt kamremmen ännu? Det är väl betydligt enklare än att komma på ide'n att byta motor? |
| DMZ. Jag vet att ja inte har så stor erfarenhet men som sagt har ja polare som e ganska duktiga på bilar.. har även snackat me grannen som har skruvat en hel del bmw som kunde ta på sig jobbet för 1-2 tusen.. | |
| kamremmen är inte bytt pga haft fullt upp...och om ja byter motor så känns det lite onödigt.. .. men har ju inte bestämt mej änn lutar åt att sälja 320:n å köpa 325:a.. | |
DMZ |
DUI JOSA: Med lite snabb räkning, så kostar nya motorn 5000:- plus att grannen vill ha 2000:- plus div oförutsedda reservdelar, gissningsvis 2000:- Total Summa: 9000:- (Helt vansinnigt dyrt) Sedan vet du ej i vilket skick den nya motorn är? många gånger när motorer legat oanvända längre tider, så rostar de sönder i övre delen av cylinderloppen = SKROT. |
|
Å fan... Ähhh det blir fan å köpa 325:a borde hitta en fin för 15.000-20.000 Helre en törstig bil som e pigg än en törstig som e slö.... |
|
|
Det går som sagt utmärkt att åka vidare med växellåda, kardan och diffklump från din 320i. Den blir lågt växlad ja, ettan känns toklåg och den varvar nästan till varvstopp på femman vilket faktiskt ger ungefär samma toppfart som en vanlig 325. Och trummorna bak klarar enkelt den högre effekten. Jag körde på bana med min 320i 2.5 och hade absolut inga problem med bakbromsarna. Jag bytte inte motorn själv i bilen jag hade. Men du behöver styrboxen från 325´n, men utöver det behöver du mig veterligen inte ändra i elsystemet. Är din nuvarande 320i väldigt fin tycker jag absolut det kan vara värt ett motorbyte (om nya motorn är i gott skick) då fina E30 numera är sällsynta, annars är det kanske bättre att leta en riktig 325i istället. Dock dyra om skicket är bra. Bilen blir olaglig. Dock ser motorerna nästan på pricken lika ut. 325 har lite grövre insug. Jag besiktigade min 3 gånger och föregående ägare (som gjorde motorbytet) 1 gång utan att de noterade motorbytet. Sedan är det förstås upp till var och en om det är värt de rsiker som finns att köra med olaglig bil. |
|
| Tillägg. Om elsystemet ska passa rakt av så gäller det Motronic-bilar, men det är ju din 320i -89, och alla M20B25. | |
|
DMZ: jo styrboxen + luftmängdmätaren är det ju bra att byta också även om det kan gå att köra med 320ins. angående växellådan så blir det INTE så extremt som du förklarade med att starta på 2an osv. har själv bytt och det var inga större skillnader i kablaget... DUI JOSA: Men lycka till vad du än gör!! =) |
|
|
Väldigt vad du oroar killen DMZ. Jag har varit med och bytt motor på två E30 där M20B25 stoppats i och elsystemet har passat även då det varit olika årsmodell på bil och motor. Likaså har den ena motorn kommit från en 5-serie. Inga problem på någon av dem. Det är sant som du säger att styrboxarna är olika men boxarna funkar till båda maskinerna. Sen är det väl att föredra att ha rätt box till rätt motor. Men funkar gör det. Vad gäller utväxlingen så blir den ju exakt lika som den är nu om han spar 320 låda och klump. Den ändras inte bara för att man byter motor så han kommer fortfarande ha en bil som varvar ~3200@110km/h och 4000@140km/h eller hur det nu var på 320. Dock är motorn starkare så ettan kommer kännas ganska onödig. Sant är även att bilen blir olaglig och om de mot förmodan kommer på dig på bilprovningen så blir det stopp där och du får lov att göra en registreringsbesiktning. Bromsarna är rätt smart att byta. Även om bilen inte blir tyngre och bromsarna är anpassade till den vikten så kommer man upp i hastighet mycket snabbare. Bromsar hade varit prio ett att byta för min del, och det var de jag började byta på min bil. Som slutkläm så håller jag med om att det är enklare och troligen smartare att köpa en 325 från start. De brukar även ha lite mer utrustning. Men har man en bil man är nöjd med och kan den utan och innan så kan det ju vara värt det. ///BMW - Was sonst! |
|
DMZ |
Det kan väl även nämnas för ordningens skull att en ny registreringsbesiktning med ny starkare motor ej kommer att godkännas av SPB. |
| tackar för alla tips!.. ska ta en riktig funderare.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.