AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.822

gömd information i 'lilla' instrumentet

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hej.

Jag har det "lilla" kombiinstrumentet i min E39, dvs. instrumentet som visar röd dör om dörren är öppen osv.. I stora instrumentet finns det ju som bekant en massa kuligheter som man kan låsa upp efter konstens alla regler men finns det några liknande funktioner i det lilla instrumentet? Hur kommer man i så fall åt det?

Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Vad kan man låsa upp i den stora instrumentet?

MvH Bmw 4-ever
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Peter78w: Du får VIN , tillverkningsdatum, digital varvräknare, digital hastighetsmätare,digital tempmätare,digital tankmätare och massa annat kul

Det finns service och kalibreringsmenyer i båda modellerna och även i MID-panelen om bilen har sådan. Precis som det finns i så gott som allt som har processorer och displayer idag, från spisar och kylskåp till tvättmaskiner och TV, DVD-spelare osv. Vad man bör känna till i fallet med t.ex bilarna är att man kan ställa till det ordentligt om man är inne och tassar i menyer och system utan att veta vad man gör. Man bör ha tillgång till servicemanualer med förklaringar osv.

FP
Eftersom det funkar i bilar utan GPS så bör signalen tas från vanliga givaren på vänster bak osv, och troligen samma även om man har GPS. Det går alldeles utmärkt att mäta/kolla hastigheten digitalt utan att gå in i servicemenyerna.
Man nollställer snittmätaren i färddatorn under färd, och hastigheten som visas direkt (och närmaste sekunderna/minuterna) efter nollställingen är den man för tillfället kör i osv. Först när man varierar mycket och stannar osv så blir det en medelvärdesvisning osv.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
folke: ve du hur man kommer in i 'lilla' instrumentet?

Inte på rak arm, men om du söker runt på forumet så finns det beskrivet.
Även på nätet och på andra BMW-forum finns allt beskrivet.
Vad är det du vill kolla på, och har du full koll på detta? Inget skoj att behöva åka till BMW och byta ut moduler eller system, eller kalibrera om instrument och mätare osv.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Folke: De e lungt. Är inne på min sjätte BMW, men detta är min första med lilla instrumentet så det är därför jag är ute och frågar lite

Då så. Googla på t.ex BMW Instrument Cluster eller liknande så tror jag det kommer mycket info, om du inte hittar nåt här på forumet.

FP
mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
folke: mm.. testade det och helt rätt..mycket information fanns det men endast om den stora..

De normala analoga mätarna i så gott som alla bilar visar några procent över verklig hastighet. Med andra ord så ökar "felvisningen" med ökad hastighet, vid noll visar ju alla noll osv.
Det finns flera anledningar, man skall aldrig behöva riskera att köra över visad hastighet, det finns även marginal för slitage på däck och mindre avvikelser vid byte av däcks och fälgdimensioner inom godkänt intervall osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.