AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.645

Överladdning 318is m42

Tu
4
Tumic
318is touring -90
Har nyss köpt en 318is kan man säga skall hämta den på måndag men bilen är bokad och klar, har nu en renault clio 1.8 16v på 200 sug hästar och har räknat på att varje trimmad hästkraft kostade ca 1000kr.

Nu till en början är det tänkt att bmwn ska bli lite av en tysk stukad bruksbil med bbs split och gula lysen men har funderingar på kompressor som framtids projekt undrar lite över om det är någon här som har byggt ett sådant bygge eller har länk till en vettig projekt tråd? är inte ute efter monster siffror utan ca 250-300hk.
Vet att det har byggts några snabba turbo motorer på m42 här i sverige men jag är ute efter körbar effekt och vill gå lite egen väg då "standarden" nu är att åka bmw e30 på 2.7l och turbo så skulle det vara kul med 4cyl och kompressor.
Att trimma sug motor är inte aktuellt nu då det kostar för mycke pengar och vill inte gö om samma grej med den som med clion utan vill få ut mer kusar för pengarna. Så alla tips är välkommen.
Kan tilläga att bilen har köpts av en medlem här på forumet, hedman och det är ett 318is bygge på en touring.
Bl
89
Bl0mgren
318is turbo -90
320i touring -96
ta en titt på Länk
Men jag måste få fråga varför man köper den snikigaste bmw:en för att sedan trimma den. Vore det inte enklare och billigare med tex en 325? Vad är det jag missat?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Viktfördelningen.

Den 6 cyl motorn är både tyngre och flyttar bilens tyngdpunkt längre fram.

Men givetvis har du rätt i avseende, skall man ta ut maxeffekt är det lättare att utgå från så stor motorvolym som möjligt.

E
Tu
4
Tumic
318is touring -90
är lite av en princip sak att jag åker med en 4a och visst det skulle vara mycket billigare att bygga på ett m20b25 block men 6orna tilltalar mig inte lika mycket då ALLA bygger på dom, och framför allt turbo. Sedan är en 4 cylindrig bil billigare att äga och kompressor bygge vore roligt. och ska man bara ha ca 350 hk duger en överladdad 4a.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag kollade runt rätt länga på olika alternativ för turbokonvertering av M42:an. Kompressor blev rätt dyrt och passar bättre till större motorer. 350 hk är rätt häftigt ur en 1,8 litersmotor och kräver rätt mycket ombyggnad. Det som är viktigast är kompsänkning, andra spridare inklusive soppapump och motorstyrsystem. Du lär behöva ladda minst 1,5 bar.

E
Tu
4
Tumic
318is touring -90
Bygga om är jag berädd att göra, men kan nöja mig med 300hk med, men ingen länk till projekt tråd eller vad folk kör med för motor specar på 42? för till m20b25 är det ju skrivet i sten vad som skall användas.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Mitt projekt stannade på ritbordet. Men om du går in på pure-pf.com så har de både recept och grejer. Det som inte finns hemma, tar de hem. Det blir givetvis dyrt, men det kommer att fungera. Sen är det viktigt är att låta någon som kan, justera in motorn åt dig, mappa, eftersom det är svårt när man aldrig gjort det själv. Med rätt justerad motor kan man ta ut mycket effekt med "standardgrejer" och fel justerad kan man blåsa en motor med "proffsdelar" vid förhållandevis låga laddtryck.

E
z@
34
z@phod
323ti Compact -98
Lysholm eller Kenne Bell kompressor.
Det blir dyrt men riktigt brutalt. Sedan måste du givetvis tänka till lite innan.
Den typen av bygge jag pratar om nu blir MYCKET jobb.
Kompessorfästen, Remskivor, Motorelektronik, spridare, insug, osv
Kanske får du kompsänka eller börja snegla på högoktaniga bränslen?
Det är så ruskigt lätt att falla i fällan mycket vill ha mer.
300hk från en 1,8L motor på 140hk... då blir det till att ligga i.
Jag säger som de andra, det är nog billigare och enklare att börja med en större motor.

Tu
4
Tumic
318is touring -90
Nu vart bilen som jag skulle köpa krockad så står än så länge utan en bmw men större motor är inte lika intressant än så länge, har sneglat lite på att åka 3.5l kompressor elelr 2.8l sugmotor men vi får se vad som händer allt hamnade på is när det inte vart ett köp av den bilen.
fl
41
fload83
M3 3.0 E36 Touring -95
BMW E36 318is -93
Tjena, lyfter gammal tråd lite, ska på med en Eaton M63 på min M42 i en E36, nån som har bra recepet? Hittat Ross kolvar för bra pris, men standard längd på stakar skulle det bli 9;5.1 i kompa, bra för turbo, men är det samma komp man söker för komprssor?

Mkt effekt ur en 1.8 är inga problem, vi bromsa nyligen kompisen 1820cc motor med turbo, den gav 705hk på drivhjulen, dvs ca. 770hk i motorn, så det är inga problem, kört den 100 mil hårt nu utan problem, går som en vanlig bil i lugnt tempo om man bortser kopplingen då vid rödljusen.

Hursomhelst vill jag ha lite tips å ideer, aldrig byggt kopressor förr, endast turbo bilar och sugmotorer!

Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.