|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har nyttjat sökfunktionen men jag har tyvärr inte blivit helt klok på vad som strular. Så här är det: Bilen rullar jättefint i hastighet 0-40km/h,60-95km/h samt 115 och uppåt. Mellan 40-60 har jag små vibrationer i bilen och från 95-115 har jag väldiga vibrationer i bilen. Ratten rör sig inte en millimeter så jag har uteslutit framvagnen och hjulen fram men vad tror ni om resten? Jag har också märkt att vid inbromsning till stopp i väldigt låga hastigheter (från 5km/h till stopp) så gungar bilen när den stannat. Beskriver ovanstående slita bussningar eller vad tror ni? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 | |
|
Vibrationer kan komma från kardanaxeln. Stödlager, stödlagerupphängning eller slitna hardyskivor kanske. Om vibrationerna uppstått plötsligt så kolla hjulbultarna på alla hjul för säkerhets skull. |
|
| Hade lika på min just med skakningar i olika hastigheter och gungandet precis innan bilen stannar. Bytte bromskivor så var problemet borta för min del. | |
|
Persson: bytte du alla fyra skivorna då eller? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
| Ja, jag bytte alla (det var dax att byta skivor och belägg runtom) men det var framskivorna som slagit sig lite. Om du ska byta så kolla även över oken så dom är ok. | |
|
Person: Kände du några som helst vibrationer i ratten innan bytet? jag har inga vibrationer alls och tycker ju därför att skivorna verkar spikraka. Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
| Bara lätta vibrationer i ratten precis innan gungandet började när man stannar annars var det inget i ratten. | |
|
Kolla för säkerhets skull bultarna som Anders-72 säger! Kanske inte troligt men jag har varit med om att tappa vänster bakhjul på motorväg och det är inget roligt... Man tror ju att hjulen ska sitta fast när en firma har bytt. Hade för övrigt samma problem i min 523IA Touring -97 utan att bli riktigt klok på vad det var. Skakningar vid 110 km/h. |
|
|
Det är inte så att du har glömt att stänga av körfältsassistenten? Länk De påstår att det bara är nyare BMW som har funktionen men jag är övertygad om att min E39 också har det. Jag vet bara inte hur man stänger av den... :) |
|
|
zed82: om det ändå vore så enkelt men min lilla bil e tyvärr ganska snikutrustad så det har den inte.... men likheten på vibrationerna är slående :) Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
| BMW - the ultimate vibrating machine | |
|
uppdatering på läget.... Jag var hos en däckfirma igår och förklarade att jag trodde att mina bakdäck var ovala efter en väldigt ovetenskaplig test med en upphissad bil och en flaska med glykol. Javisst sa killen på däckfirman, kom in så kikar vi på det. Alla fyra däcken blev balanserade men dom hade inte möjlighet att kolla om däcken var ovala. 200kronor senare var jag ute igen och kunde konstatera att det nog iallafall hade blivit lite bättre. Testade även senare på kvällen, fick upp bilen i 170km/h och bilen gick helt perfekt. Märk väl att problemet inte är löst, bara kanske något lite bättre. Någon som har något annat tips? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
ytterligare uppdatering: när jag kör över en ojämnhet i vägbanan till exempel en järnvägsövergång känns det som att bakvagnen studsar några gånger fler än den ska. Det närmsta jag kan likna det vid är om man har riktigt kassa stötdämpare, men vid "testgungning" tycker jag ändå att det stabiliserar sig ganska snabbt. Någon som har någon idé gällande dessa symtomen? Hällre en gammal BMW än en ny Citroen C5 |
|
|
Har läst om detta fenomen tidigare... Bakvagnsbussningar eller sk "silentblock" tror jag att de kallas och kan vara som spökar! Ligger väl mellan 400-600 kr/st (4st) och går relativt snabbt att byta av erfaren mek med rätt verktyg! Har inte gjort detta själv med min bil men gissar att det snart är på G... |
|
|
Nr 2 på denna länk... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.