AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
946

318 is ( e36 ) något att ha ?

Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Har funderat att köpa en pendlar bil (åker ca 160 mil/mån)
har då funderat på en 318 is ci för soppans ( borde vara rätt snål )skull men är det värt?
Har en 330 ci e46 som står under vinter , men kommer jag att lessna fort på denna motor , jag kör aldrig fort så jag behöver inte så mycket fartresurser men man vill ju kunna köra om på ett smidigt sätt .
Eller ska man köpa en motorstarkare bil då priset inte är någon större differans emellan?
Har tänkt ett pris mellan 25-40K
Är tacksam för förslag =)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
318iS motorn tycker jag är rätt så pigg...är en helt annan sak än den vanliga 318i motorn..
Tror inte du kommer att sitta och lida i den någonting,även om det är en del skillnad i mot din 330.
Men ska den mest användas som pendlarbil duger den mer än gott och väl.

Om man nu jämför med din andra bil vad det gäller förbrukning så är det inga jätteskillnader på förbrukning om man tar vanlig landsvägskörning..men visst lär du spara in några liter/månad.

Det enda som jag tycker talar i mot en sån här bil med liten motor är att det varvar en hel del vid tex motorvägskörning.
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Jag förstår att skillnaden inte är så stor i soppaförbrukning då jag kan komma ner till 0.8 l/m landsväg med 330`n.
Jag har även en 320 (170hk)och är rätt nöjd med den ,tycker inte att den är slö alls så en 318 is kanske blir rätt så Ok ändå då den inte blir dyr i försäkringen heller men vad svårt det är att välja,
- man ser en 328 till bra pris och man snavar direkt med tankarna att ja , vore kul ,är ju roligare mm , ser man en 323 då fastnar man på den med en massa motiveringar men bygger upp själv och så fortsätter det .
Men snart blir det en till bil i a f :)
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Har ägt 318is E36. I stan så drog den ofantligt mycket mindre än 325an =). På landsväg tror jag det är dött lopp. Utväxlingen är låg och om jag minns rätt så sitter du på 3500 vid 110. Vid eco-driving runt 90-100km/h fick jag ner den till 0.6 annars vid 110-120 blir det 0.7-0.8.

Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
För övrig var den rätt pigg, är det en E30 vi snackar om så är den dritkul =)

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
mogg: Trevligt att höra att min gamla 330Ci står under vintern! Hoppas du är nöjd med bilen för övrigt

Vad gäller 318is Coupe så menar du väl E36 16 ventilaren med 140hk? Den är inte så slö faktiskt. Min polare har en sån och växlar man ner så pinnar den lilla 4an på rätt bra och räcker utan tvekan till vid omkörningar! Kollar man med modellguiden så har den jämförbar prestanda med din 320iT så det kan du ju bedömma själv.

Men vad gäller bensinförbrukning så tror jag inte du sparar många kronor faktiskt. Enligt teknikens världs test så drar 318 is coupe 0.76 vid lansvägskörning och det är då inga problem att hamna på 0.8 med 330n
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Hej deimos . Visst är jag nöjd och jag har kört sparsamt med bilen fast jag har tagit ut den då jag är riktigt körsugen kört (ca 300-400 mil sen du hade den.)
Jag har inte gjort någonting med den då jag tycker den var fulländad så när som på dörrarna (blåa) men jag har inte känt nån obehag av det.

Den kan luta mot en 318 is E36 då driftkostnaderna blir lite lägre och jag inte behöver några extra fartresurser , verkar som om priserna på dessa bilar störtdyker ,tycker synd om de som måste sälja i dessa tider man som köpare känns det helt sanslöst då när jag jämför med Norge då jag jobbar där.
F ö har de väldigt sällan motorstarka bilar där ,ser nästan uteslutande bilar från 320 och nedåt då de har en sorts effektskatt skall jag tro .
Vad kör du nu Deimos ? 525 :an IX ?
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Riktigt roligt att höra att du är nöjd! Ja 330n är verkligen fin och skulle man fortsatt att köra med den på vintern hade den börjat rosta som alla andra E46. Det vore synd på en sån fin bil.

Nej jag delar konto med farsan som kör 525ix. Själv har jag bara en gammal Audi 90 Quattro 20V som rolig vinter och bruksbil. Till våren lutar det åt en till E46a att glida runt! En M3 blir det isåfall. Saknar M3-stolarna som tusan men känns lite långsökt att ännu en gång handla en 330 och köpa stolar för massa pengar! Så får bli the real thing denna gång.

Lycka till med ditt köp, det går verkligen att hitta klipp i dagens läge och en riktigt fin 318 is coupe går nog att hitta för 20-25 tusen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.