AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
7.434

Hur lätt är det att fixa till slitet skinn?

co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hur fixar man slitet eller veckat skinn? Finns det nått mirakelmedel eller blir det till att gno in det i nån lotion 10ggr innan det blir bra? Eller är slitet skinn helt kört? Tänker på dakota skinnet som finns på de flesta sportstolar idag.

Funderar nämligen på om det är värt att köpa en E61:a -06 som i övrigt är i bra skick, men skinnet är lite slitet med rynkor och veck.

Tror inte att det finns något mirakelmedel. Skinn som har förlorat sin spänst kan vara svårt att återställa. Det blir till att behandla med läder lotion av god kvalité.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Bilen är bara 3 år gammal så skinnet är ju inte som min gamla fotölj från 50-talet som jag har hemma direkt :-) men det är lite skrynkligt och veckigt och i baksätet ser det lite "korvigt" ut. Känns intuitivt som det borde gå att förbättra på nått sätt.

Priset på bilen jag fått är så attraktivt att jag kan tänka mig att leva med det om det finns förbättringspotential.
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Vilken färg är det?
Det går relativt enkelt att få riktigt bra ordning på slitet/skadat skinn och även skydda det för framtida åverkan. Tycker absolut du ska slå till. I värsta fall går det att byta ut olika skinndelar, men det ska mycket till innan det är så dåligt.
Som sagt, du kommer mycket långt själv med rätt prylar.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Min beskrivning grundade sig mycket på bilder. I verkligheten var skinnet inte alls lika illa så jag köpte bilen. Är hur nöjd som helst! Det finns några veck i skinnet på förarstolen, samt avtryck från en barnstol i baksätet som verkar minska med tiden.

Färgen är svart dakota läder.

Jag köpte läderrengöring/lotion (2 olika flaskor) i BMW butiken. Rengjorde med den ena, torkade av och smörjde in med nästa. Höll på att få ryggskott av allt gnidande, men det blev bra resultat. Det finns som sagt ett veck i skinnet på förarsätet som mjukade upp sig lite, men vecket är kvar, i övrigt blev det väldigt blank och fint och stolarna har en helt annan lyster nu än innan. Dock är jag osäker på om BMW:s medel är dom bästa, det kanske finns ännu bättre produkter att testa? Det luktar inget vidare heller.

Funderar på att gå på med en behandling till om några dagar så det mjukar upp sig ordentligt. Eller är det för tätt inpå?

Det är i vilket fall som helst en kul hobby att hålla på med :-)
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Jag hade avvaktat ett par veckor innan jag hade smörjt in en gång till. Det finns bättre prylar än BMWs! Håller med dig, det är rätt kul att hålla på och pilla med det.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Om lädret börjar bli slitet kan jag rekommendera att du skaffar läderfärg och färgar in det för både bättre fräschör och hållbarhet.

Jag håller på nu med förarstolen till min 635:a och är positivt överraskad:)
Nu är ju den bilen 22år och har gått drygt 30' så behovet var säkert större på den än på e61.an du nämner.

Efter tips från "Fricke" här på forumet stannade jag till vid Leather Care Lab i Söderhamn igår (trevliga). Dom tillverkar bl a läderfärg och levererar till Mr Cap. Jag fick min färg tillblandad i ett litermått med flera tester på undersidan av nackstödet tills det var riktigt likt.

Jag fick med mig en flaska rengöringsmedel också att försiktigt gnugga rent lädret med före infärgning -det görs med en trasa.

Färgen är tunn som mjölk och appliceras försiktigt med en finporig svamp, ett par-tre omgångar går åt. Först ser det ljust ut, men färgen mörknar en aning då den torkar (i alla fall beige).

Förarstolen har direkt vunnit minst 15 år och 25000 mil!

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Ay
38
Ayourez
Bmw 525i -04
635 CSi, jag undrar först och främst vad du betalade samt hur mkt skinn dom var tvungen att ta bort för att få "exakt färg" ??

Jag bor i Uppsala och undrar vart man ska vända sig, har liknande situation med sprucket skinn på passagerarstol fram och slitna "rynkor och veck" på mitt förarsäte.

Tack för tips!

We ride together - We die together
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Länk
Visa användare
5.112
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ayourez, kolla även denna tråd

Länk
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Jag lyckades få bort mitt veck på framstolen genom att spänna lädret snett framåt och peta ner det bakom plasten i framänden av stolen. Har komfortstolar och har läst att det är rätt vanligt att det veckar sig. Tyvärr hade inte förra ägaren uppmärktsammat att man kunde dra ut vecket utan färgen hade börjat nötas bort.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.