AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.138

Kan lagren upptill i stötdämparna glappa och göra klonkljud?

Ja har problem med någe klonkljud i framvagn när man kör över hål och gupp osv.... Har bytt alla stötdämpare och kränkninshämmarstagen och besiktningen hittar inga glapp i några andra stag... Så ja funderade på om dom där lagrena i stötdämparen upptill kan glappa?

an
57
andreas1979
528iA Touring -99
Hade liknande problem, skallrade även lite om man körde på ojämt underlag typ grusväg... I mitt fall var det spindellederna som var kassa och problemet försvann också när länkarmarna byttes...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det kan dom. Jag har bytt stötdämpare, lager, stabilisatorstag, men har ett småklapprande ljud kvar. Har ryckt och bänt på lstyrleder, bromsok o.s.v. samt krävt en anmärkning på SBP utan resultat.
Har du ett lite grövre klonkande är det möjligt att det är en spindelled. Jag skall kolla mina genom att trycka ihop dom på höjden. SBP`s skakbord verkar mer hitta sidorelaterade ledglapp. Det gäller att bilen står på hjulen när man kollar. Med upphissad framvagn kan lederna hamna i ett glappfritt läge.
Fjäderbenslagringarna skall alltid bytas samtidigt som stötdämparna, vilket inte många känner till. Självklart kan detta annars ge upphov till oljud och glapp.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
jag fick ett bra tips idag! Det kan vara bussningarna i gummi som sitter nertill på staget som kränkningshämmarstagen sitter i... det låter väldigt interessant.. ringde bmw beställde... 400kr för båda.. byta närmaste dagarna :D

Länk

NUMMER 2 på bild i länk... !
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Dom har jag varit och ryckt i på min, men de verkar ok.
Je
158
Jesper-5serie
Bmw 524td -85
Bmw 318ti -95
Jag spenderade 1,5 sommar på att leta efter klonkande ljud på min mr2a och har även ett klonkande ljud i e34an. Jag är relativt säker på att det är det är övre länkarmarna som glappar på bmwn men det är bara när jag kör över trottoarkanter och liknande så jag låter det vara som det är.

Du hade bytt krängningshämmarstagen läste jag så det vanligaste kan då uteslutas. Du har väl gissningsvis redan gjort följande men hissa upp bilen och ryck och slit i allting för kung och fosterland och lyssna efter ljud. På e34an märker man att det glappar i övre länkarmarna och då är ändå det klonkandet inte speciellt störande vid körning. På mr2an räckte det på slutet med att jag ryckte i däcket för att få fram ljudet.

Om jag förstod ritningen korrekt så är det bussningarna som krängningshämmaren sitter fast i som du nu beställt. Ett tips där är att man kan koppla bort krängningshämmaren och köra en sväng utan den för att se om det fortfarande klonkar då. Var bara väldigt noggrann med att du förankrar krängningshämmaren så att den inte ramlar ner i backen.

Jag fick också tipset om att lager i stötdämparna kan glappa. Det finns dock sätt att kontrollera detta. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur men den kunskapen finns ju här på forumet.

Jag vill också rekommendera dig att rycka i styrlederna. Jag vet inte om det är vanligt att dessa klonkar på bmw men på min mr2 kom jag slutligen fram till att det var en trasig plastbussning som håller styrleden i höjdled som var anledningen till klonkandet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.