AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.435

Hur får jag ut hastighets signal på en E46-99

Vill gärna veta om man kan få fram en signal för hastighetsmätaren.
Borde ju rimligtvis finnas nån kabel som har info om bilens hastighet.
Någon som vet vilken kabel isåfall?
AV alla kablar som går in i instrumentpanelen borde väll någon av dom ha denna signal, eller är jag ute och cycklar nu?
Vad jag ska ha det till?
Tänkte koppla in en HUD så man ser bilens hastighet i framrutan.
Nån av alla kablar borde det vara.
Mvh
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Signalen kommer från början från ABS-sensorn vänster bak.
I instrumentet gissar jag att kabeln in är CAN-bus och innehåller lite all möjlig data, så jag tror inte du hittar en specifik kabel för hastighetsmätaren, men detta är nog mer Folke och Hassos område.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
I.o.f.s talar ju många kablar för att det inte skall vara CAN-bus till instrumentet så du kan nog ha en poäng i att det skulle gå att hitta en signal. Frågan är då bara vilken typ av signal en analog hastighetsmätare får, kanske bara en varierande spänning?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Kabeln du letar efter finns. Kablen finner du under ratten på vänster sida, och vad jag minns så komer den från golvet vid fotstödet vid golvet tillsammans med en masaa andra kablar, och den är GUL/GRÖN.

För att verifiera detta skulle jag prata med BMW, som kan skriva en kabelschema för din bil.

Du gör detta på egen risk! jag har gjort det och det fungerade för mig. Finns beskrivet i ett dokument om hur man gör en OEM installation av GPS för just e46. Kollar under mektips.

mvh
Kristian
Du menar svart/vit kabel?
Ingen annan som har nån ide?
sk
21
skanemartin
330xd touring -01
om du rycker ut mätartavlorna (sitter med två skruvar snett uppåt) så har du två kabelhärvor som går in i denna.. En mindre och en större. I den större härvan (den är till höger) har du en svart/vit kabel. Det är tachosignalen där du får hastighetssignalerna. Lycka till
..m
bi
3
bisse85
328 Coupe -96
Jag ska också koppla in en "extra hastighetsmätare", är det någon som vet vart jag kan hitta hastighets signal på en E36 (328i 1996) ?
Vore jätte tacksam om någon kunde hjälpa mej!
or
725
oreo
323i -85
Kommer hastighetsmätarsignalen endast från vänster bak? På min e46 är samtliga ABS sensorer utom vänster bak urmonterade och på höger bak sitter en ny inkopplad sensor. Hastighetsmätaren fungerar dock inte. Behövs signal från fyra sensorer för att hastighetsmätaren skall fungera?

//Örjan C
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.