|
|
|
|---|---|
|
Det hela började för några dagar sen, då lade bilen av att par ggr när jag körde sakta i ett parkeringshus. Kollade felkoderna med Carsoft och fick upp att kamaxelgivare bank 1 var trasig. Nollställde och körde en dag utan problem. Sen igår körde tjejen bilen och den började strula. Hon fick meddelandet Engine Failsafe prog i displayen, men bilen gick bra??(enligt henne....) Jag går ner och startar, bilen står och pendlar mellan 800-1200 på tomgång. Händer inget när jag gasar. Lägger jag i D så ställer sig tomgången på 1000. Kollar felkoder igen, Kamaxelgivaren larmar igen men även gasspjällspotentimetern, tror det var kod130. Det är den enda koden som inte går att få bort. När jag kollar livedata med Carsoft ycker den att Throttle position är 95-100% trots att gaspedalen ej är nedtryckt. Vart sitter denna potentiometer/givare? Tänkte ta och ladda batteriet ordentligt och rengöra lite kontakter | |
|
bilen har inte lagat sig själv tyvärr. Kopplade ur LMM:en men ingen skillnad. Nu sitter batteriet på laddning tills i morgon kväll, dock var batteriet ganska nytt, det stod 07 på det. Blir det inte bättre få jag lov att bärga bilen till verkstaden. |
|
| laddning av batteriet hjälpte inte. nu står bilen hos Perra i Huddinge,hoppas han hittar felet | |
| Det gör han garanterat! Du har ju redan fått fram felen via Carsoft. | |
|
Vad är Carsoft?? |
|
|
Nu har de hittat felet... Tydligen har det läckt kylarvätska från den elstyrda termostaten via kabeln och in i databoxen. Kabeln har med andra ord agerat slang. Carsoft är ett program för att läsa avoch radera felkoder som lagras i databoxen |
|
|
Råkade ut för samma sak... Diverse felkoder bla gasspjället och det jag skriver nedan.Dock ej kamaxelgivare Tog bort kontakterna på dme:n. Var alldeles grönt under den största. Tre stift på dme:n var av. För secondary air valve, oil level sensor och caracteristik map cooling. Kan man rädda dme.n tro. Löda in kablar på insidan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.