|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker mig märka att ett ännu rätt svagt rasslande ljud kommer kommer från övre främre delarna av min kära M50 (525 -94 vanos). Det finns där på tomgång och när man håller konstant varm men när man gasar eller släpper av så ändrar ljudet karaktär. Det låter inte riktigt som dåliga ventiltryckare utan mindre och med högre frekvens. Vad kan man misstänka? Kamkedjan som börjar ge sig? Nått vanosstrul? Spännaren till kedjan? Blir man klokare av att lyfta på ventilkåpan och titta efter? //Magnus | |
|
Kan det vara detta du hör ? Länk I såfall kolla hur det blev efter. Länk BMW e lag |
|
|
Antingen prima schiiit som är ivägen för den finmekaniska perfektionen, med andra ord slagg i microstorlek. Lösningen är en flarra Omega 907 samt en oljeservice medelst högkvalitativ olja och minskar inte oljudet i omfattning efter 500km så kan det vara dags att kolla just kamkedjespännaren alternativt oljepumpsinfästningen. Dessa kanhända kan ge lite vägledning? Länk Länk Lycka till! Asken |
|
|
Tja kolla min tråd huga Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tack för svaren! Ljudet liknar det där på filmen med vanos missljud så den får väl segla upp som en huvudmisstänkt. Vad göra åt saken? Byta vanos-enheten för dyra pengar eller finns det nått man kan göra själv åt vanos-enheten? Jag bangar inte på att skruva lite. //Magnus |
|
|
Svarar själv efter lite google... Det tycks ju inte vara någon större operation att fixa det där bara man får tag på delar Länk Kan någon i svea rike ha grejer tro? //Magnus |
|
|
Magnus: mitt råd kolla under kåpan först. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker: bra råd, det inträffade även på en bekants 535iA -97 för några år sedan. Mvh Asken |
|
|
Jo, jag läste din tråd om nära döden upplevelsen. Kan man få nått grepp om hur skenorna ser ut av att lyfta på ventilkåpan och titta ner samt känna på kedjan? Eller måste man demontera bröstkåpan för att kunna se nått, det känns som en faktor tio mera omfattande jobb. //Magnus |
|
|
Nu har jag lyft på ventilkåpan och kollat lite. (skulle ändå byta packningen för att slippa länspumpa tvåans tändstift från olja ibland) Det är ju tyvärr rätt svårt att se så mycket men jag kunde iaf se att de övre delarna av skenorna kedjan löper längs är kvar i matchen ännu. Kamkedjan börjar kanske känns lite glapp i länkarna om man känner efter på slaka sidan efter att baxat motorn lite baklänges. Kamaxlarna däremot ser ut som nya efter drygt 22000 mil så där har ju bmw blivit bättre än tidigare motorfamiljer. Lite mer lyssnande på ljudet ger också att det tycks komma när motorn är varm så troligen har det nått att göra med att oljan blir tunnare... Hur som helst, kärran får rulla vidare en tid medan jag funderar på om det ska bli ett vårprojekt att byta kedjan och vanospackningar mm. //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.