AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.036

Värdering E39 525 Touring m-sport

Vad bör man betala för en E39 Touring m-sport som är svensksåld med mellan 6000- 9000 mil?Förutom m-sport paketen är bilarna ganska spartanskt utrustade. Ingen GPS, skinn, backvarnare etc.

Hur mycket bör man dra av för slitna sommardäck, ev avsaknad av vinterdäck och närliggande behov av service?

E61 börjar att komma ner i pris, vilket borde pressa ner priserna ytterligare på E39. E61 lockar dock inte mig. Däremot skulle jag kunna tänka mig att köpa en E91 325/330 Touring med M-paket, men de ligger fortfarande för högt för vad jag tänkt lägga på en bruksbil för tillfället. Lägsta jag sett där är strax över 200 tkr.

Räknar med att lägga mellan 100-150 tkr. Antingen köper jag en E39 eller avvaktar och köper en E91 när de kommer ner i pris ytterligare. Frågan är hur lång tid det tar innan E91 kommer ner till min tänkta övre gräns. Med finanskris kanske det går snabbare än vad man tror.
Då E39 har funnits ett bra tag, krävs naturligtvis att aktuell årsmodell angivs... =)

Vidare angående E91 touring, beror allt naturligvis på utrustning, miltal, skick et cetera varför det är helt omöjligt att avgöra. Men en 330 E90 touring med m-paket med ett miltall runt 6000 mil, lär knappast komma ner på en prisnivå mellan 100`och 150` den närmaste tiden - konjunkturen drar naturligtvis sitt strå till stacken men att värdet skall raseras i sådan takt som du, och även jag, eftersträvar, är förmodligen orealistiskt... Men det är klart, i bland dyker det upp några riktigta fynd - det gäller bara att vara förste man/kvinna på plats...
E39 syftar jag på en sen -03, men i slutändan så är det givetvis skicket som avgör. Bör man betala 30 tkr mer för en -01, -02 än en sen -03 om utrustning, skick och miltal är lika på grund av eventuella förbättringar på sista årsmodellen? Känns som det kvittar om bilen gått 6000 mil eller 9000 mil i sammanhanget.

När det gäller ditt resonemang angående E90 så håller jag med dig. Jag kan tänka mig att köpa en bil nästa vecka eller vänta tills nästa höst någon gång. Riktigt desperat är jag inte. Om någon månad kan jag ta ut entusiastbilen och då känner jag ett mindre behov av en bruksbil. Väntar jag till nästa höst kommer jag antagligen att vara mer inriktad på att köpa en E90 touring. Enda kravet jag har är att den inte ska ha den 4 cyl motorn och att m-paket ingår.
Såg att det smög sig in ett fel i sista inlägget. Menar givetvis om man bör betala mer för en sen -03 än en -02, -01 under de förutsättningar som framgick i det inlägget.

OT: Går det att redigera inlägg som man skrivit eller måsta man vara pro medlem?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Om det är slitna sommardäck,vinterhjul saknas och dags för service så är vel det en kostnad på rundt 15-20000 totalt.Sommardäck kostar ca. 6000 kr (www.dackonline.se).Begagnade vinterhjul kan köpas för 2500-5000.
Nya inkl. fälg(ej BMW orginal) ca. 7-8000 kr. Inspektion på BMW,tror jag kostar ca. 4500-5000.
En 03:a med 6000 mil,ska vel kosta ca. 110´-130´. Sen får man ju pruta med tanke på kostnader som tillkommer.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Skick och miltal tycker jag går före årsmodell. Sen bör man tänka på att fr.o.m. 02 fick dom en trevligare ratt.
Tack för informationen. Handlarna verkar begära 135´- 160´. Privatpersoner 115´- 145´. Bilarna saknar i vissa fall vinterdäck enligt annonserna och vid närmare kontakt är bilarna i behov av service har lite väl slitna sommardäck. Även om man påpekar ovan nämnda så verkar de inte särskilt villiga att gå ner i pris. Som jag ser det kan man lika gärna gå upp i pris och köpa en nyare bil (läs E60 trots avsaknad av m-paket och några fler mil på mätaren) som har fina vinterdäck så väl som sommardäck och nyligen utförd service.
Jag hade nog, precis som du säger, gått för en E60/E61 - känns betydligt mer modern.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Här är ngt som kanske känns mer prisvärt än en e39 och den ligger rätt nära din max gräns. Älskar färgen på skinnet :)

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När det gäller E39 så är ju en av fördelarna med en sen 03:a att det fortfarande är rostskyddsgaranti kvar och det är väl de flestas erfarenhet att det kan behövas.

Även om vissa E60/E61 börjar komma ner i pris så är en E39T för dryga 100' väldigt mycket bil för pengarna. Gott om bilar till salu och köparens marknad. De allra billigaste E60/E61 är ofta billiga av en eller annan anledning och min erfarenhet när man börjar titta runt och sållat bort de ointressanta är att man landar på mer pengar än man från början tänkt.

___
//Ulf
Tanken med att köpa en sen -03 är att rostskyddsgarantin gäller ytterligare en tid. I övrigt ser jag inga fördelar med att köpa just en -03 utan skicket får avgöra.

Nu har jag inte granskat E60 marknaden, men ser att de börjar gå ner i pris. Finanskrisen har gjort att många återförsäljare säljer fabriksnya lagerbilar med kraftig rabatt. Det i sin tur pressar ner priserna ytterligare på övriga begagnade bilar. Man kan utan tvekan säga att det är köparens marknad som gäller. Om jag ägt en fin E39 skulle jag antagligen anse att bilens bruksvärde låg högre än vad de troligtvis säljs för idag och behållit den. Som köpare får man helt klart mycket bil för pengarna om man köper en E39. Rostproblemen är väl det jag oroar mig mest för, men de kanske är överdrivna. Alla bilar rostar förr eller senare och ägarna kan påverka det genom skötsel. Vad jag förstått ligger problemet i E39 hur man satt ihop bilarna i karosskarvarna. Om man förbättrat detta på senare årsmodeller vet jag inte. Jag förutsätter att man inte gjort något åt det utan att grundproblemet kvarstår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.