|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Inte tillverkarna - IMPORTÖRERNA skulle det vara. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Listan innehåller de däck som leverantörerna tagit fram för vinterkörning i nordiska förhållanden. Mojligheten finns att nyare däck inte hunnit komma med. Dock är generellt allvädersdäck eller året-runt-däck inte tillåtna vid vinterväglag även om de har M+S. SRTO skriver att det inte ansvarar för korrektheten av listand av juridiska skäl. |
|
Martin E |
Nej @Bones du har fel igen, läs om !!! och @esadh har rätt. Nu ska vi ta det sakta en gång till... ---------------------------------------------------------------------------------------- Vägverket säger att vinterdäck är Vinterdäck definieras av Vägverket (VVFS 2003:22, 3§) som "Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller 'Mud and Snow'. ---------------------------------------------------------------------------------------- Läser man på STRO så står det Nedan finner du en lista med däck som av däckfabrikanten anses som särskilt framtaget för vinterkörning och därmed uppfyller Vägverkets krav. Listan bygger på uppgifter från respektive däckimportör och STRO ansvarar inte för uppgifternas riktighet. Massa däck ........ ---------------------------------------------------------------------------------------- Dessa listor är enligt vägverket inte fullständiga och de säger då att du kan även kan få information från din däckhandlare om däcket är ett lämpligt vinterdäck. --------------------------------------------------------------------------------------- Därmed kan vi tolka det som listan inte är fullständig och inte juridiskt bindande och kan tolkas som en bra icke fullständig rekommendation från däckbranschen. Det finns då sannolikt massa däck som i andra länder är av sk "europeisk dubbfri typ" som motsvarar tex ContiWinterContact TS810. Friktions däck gjorda för autobahnsmiskare.. Pirellis däck PZero Nero M+S uppfyller vägverkets krav !!! och STRO inte kan garantera att uppgiftrna i deras lista är rätt. Ett annat all season däck som Pirelli har är P2500 EURO med M+S markering Länk Juridiskt är jag övertygad om att du kan få båda dessa däck godkända att använda på vintern i Sverige |
Martin E |
@Bones Ditt påstående enl nedanstående är helt fel citat "Dock är generellt allvädersdäck eller året-runt-däck inte tillåtna vid vinterväglag även om de har M+S." slut på citat Vilken referens/källa har du till detta argument? Du borde hålla dig till fakta och ange referenser och inte så mycket personligt tyckande. |
|
Du är rolig du Martin, gör dina tolkningar på sannolika grunder. Kul att du utelämande de invektiv du brukar komma med i diskussionerna. Om du kör av vägen i vinterväglag med pirelli-däcken du länkat till så kommer försäkringsbolaget inte att betala ut någon ersättning. Drar du det till domstol finns det en liten möjlighet att få rätt om tillverkaren uppger att det är ett däck för vinterväglag under nordiska förhållanden. Det är dock svårt. Oavsett tillåtenhet är "all season" eller året-runt-däck en riktig dålig investering eftersom dom presterar dåligt på alla väglag. |
|
|
"Du borde hålla dig till fakta och ange referenser och inte så mycket personligt tyckande" Jag säger detsamma! Rent generellt betyder att oftast är så men inte alltid. Det är ingen faktauppgift. |
|
|
Som chris87 är inne på så fungerar inte vinterdäck, friktion eller dubb, särskilt bra i "vår-sommar-höst" temperaturer. Dessa är givetvis olika mellan olika däck och gummiblandningar, men en regel jag själv använder mig av är att är det under +10°C ute så är det vinterklimat för sommardäcken. Här i blekinge tror tyvärr de flesta att det går att köra sommarsulor året om "så länge det inte är snö..." Alltid svårt att byta däcken i fart i en kurva med blixthalka anser jag. Likadant är det givetvis med temperaturen för vinterdäcken. Men alla däck är ju alltid kompromisser. Som det stod i insändaren i AMS förra nummer så har man oftast mkt mindre anläggningsyta mot asfalten med ett vinterdäck beroende på mönstret. Det går att få bättre grepp med ett smalt däck än med ett brett om man har annan gummiblandning och mönster. Fast hur det blir med livslängd, buller och ´rullmotstånd är en annan femma. Själv så har jag alltid kört dubbdäck förut. Köpte nu mina första friktionsdäck. -VILKET SKIT!!! Finns INGET grepp på snö och is. Kanske bara är det 2 dagar om året i blekinge, men gissa om man är på långresa då? Att slippa lägga bilen i diket å vad allt det innebär så anser jag det helt klart värt att köra på dubbat. Tycker dessutom nya dubbdäck inte låter så mkt, till skillnad mot mina friktionsdäck jag har nu... /Burn8 |
|
|
Martin E du kan inte länka däck från en internationell hemsida som Pirelli hemsidan är. I USA säljs det en del åretruntdäck och det som du länka till är ett däck som säljs i USA och inte i Europa. Samma sak gäller Michelin Pilot Sport A/S som även detta är ett s k all season (four season) tire, det säljs också endast i USA. Det här med STRO:s lista är ju inget att gå efter eller för den delen heja för. År efter år testar AMS och Teknikens värld däck som är godkända som vinterdäck i Sverige, som i slutänden visar sig vara lika uselt som ett lågprofilssommardäck. Visst säger lagen inget emot att köra dubbfritt under sommarn och den som vill får väl göra det men frågan är väl hur försäkringsbolagen ställer sig vid en eventuell olycka. Även i högsta domstolen kan man åka på vårdslöshet i trafik, kanske till och med grov sådan för att köra med vinterdäck på under sommaren. Detta kan liknas vid att köra i 110 km/h ute på motorvägen i full snöstorm och 20cm eller mer snö på vägbanan. Bara för att lagen säger att det är okej, betyder det inte att man riskerar alla bilisters liv med motiveringen även om det är lagligt att köra i 110 just på denna väg. Jag tror alla har hört begreppet "Anpassa sig efter rådande förhållanden", jag tycker att bara ha sommardäck under sommarperioden faller in under detta, men smaken kan ju vara varierande. Kontentan blir väl att för de som tror att det är helt okej och tror det fungerar med med dubbfritt på sommaren för att lagen tillåter det, kan väl testa detta och sen komma tillbaka och berätta hur det kändes ute på vägarna, i synnerhet motorvägen, en dag med +20 ute. |
|
|
Burn8: Håller inte med om att friktionsdäck är skit. Skillnaden mellan olika däckfabrikat däremot är uppenbar. Sen tror jag att det beror i stor grad på vilken bil däcken sitter. Även om det är samma däck. Cris87: Dom som valt att köra med friktionsdäck på sommaren har inte en aning om hur bilen reagerar oavsett däckval. Har en granne som skiter helt i om han kör med sommar eller vinterdäck, bara det sitter något på bilen. //Stefan |
|
Martin E |
@ Chris87 Jovisst kan jag länka dessa däck men de är sannolikt specifika för de Amerikanska behoven Jag visade senare i ett annat inlägg att det finns sk all season däck Länk Pirelli anger att man har 3 typer av däck 1 Summer 2 All season |
Martin E |
"fortsättning";) 3 winter Begreps förvirringen är ganska omfattande då ett all season däck har en sk M+S klassning .......Sannolikt kasst på is och snö men likförbannat M-S klassat. Har man som mig kört bil i nrmare 30 år och sett hur mycket bättre friktionsdäcken blivit och i komb med DCS ser i varje fall jag inget alternativ Dessutom som är dubbdäck rena miljökatstrofen och i studier är det inte värre olyckor med friktionsdäck, samt vad händer med dubbarna när man har sin 300 hk BMW med 500 Nm? jo dom försvinner ganska snabbt. Hur mycket nytta har du av dina dubbdäck efter en säsong då 50% av utsticket är nednött ? |
|
Pirellis åretruntdäck är dessvärre inte godkänt av STRO. Jag håller å andra sidan med dig om dubbdäckens miljöpåverkan, men utan dessa som river upp isen på vägbanorna greppar inte dubbfritt något vidare på is. När det utförs däcktester av väl respekterade test team står det alltid i marginalen att isen har ruggats upp för att liknas vid de positiva effekter dubbdäcken har. Vägsalt är också en mycket stor miljöbov, vilket av det och dubbdäcken som är störst är svårt att svara på då det istortsett bara är dubbdäcks debatten som figurerar i media och inte hur vägsaltet påverkar miljön. Men en ökad konsumtion vägsalt är nog uteslutet. Detta är lite synd för det känns onekligen som att man präglas alldeles för mycket utav media som spetsar och modifierar fakta för att skapa rubriker. Vilken är sanning? Är det dubbarna eller saltet som ger den i särklass största påverkan? Än sålänge är det nog ingen som kan ge ett exakt besked utan bara vad dessa tror och vad deras statistik talar. Men alla som förstår sig på sannolikhets lära och matematisk statistik, veta att statistik är en utav de tre lögnerna. Det hela blir som en ond cirkel likt kvävets kretslopp i östersjön (detta för att skapa en liknelse kring del problemen) och utan att känna till all fakta är det svårt att adressera problemet och komma framtill en slutgiltig lösning. |
|
|
Upplevde mida dubbdäck med sliten dubb till att ha ganska hyfsat grepp iallafall. inte som nytt, men inte heller som friktionsdäck. Men som StefanL säger så kan jag ju haft maximal otur med mina... /Burn8 |
|
|
Martin E skrev: "Namnet Året runt däck är i Sverige vedertaget för beskrivning av sk Friktionsdäck som är tillåtna att använda året runt. Dessa sk året runt däck eller friktions däck eller allväders däck tillverkas för fullt Sålunda krävs det beteckningen M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow och att däcket finns med i Vägverkets lista och dessutom får de inte vara dubbdäck" Sedan länkade han till Pirelli PZero M+S. Vidare skrev Martin E: "Pirellis däck PZero Nero M+S uppfyller vägverkets krav !!! och STRO inte kan garantera att uppgiftrna i deras lista är rätt. Ett annat all season däck som Pirelli har är P2500 EURO med M+S markering" Inget av däcken finns med på STRO:s lista och Pirelli säger själva att de inte är vintergodkända i sverige, jag frågade via e-post. Så för att sammanfatta så räcker det inte att ett däck har beteckningen M+S, det måste också var tillverkat för svenska/nordiska förhållanden och slutligen godkända av VV/Trabsportstyrelsen. Du far alltså med osanning Martin E, hävdar saker om inste stämmer samtidigt som du anklagar andra för samma sak. |
|
|
Bones Precis det skrev jag redan på sidan 1.... |
|
| E36 : Jag ser det. Det tål tydligen att upprepas... fastnar inte på en del! :-) | |
Martin E |
Det är komiskt att se hur svårt @Bones har att diskutera sakfrågor utan att han blir personlig i sina bedömningar. Hela tiden försöker du se förbi vägverkets LAG VVFS 2003:22, 3§ som är vägledande för vilka däck tillåts. Varken Pirelli eller STRO är lagstiftande för vilka däck som FÅR användas. Tidigare i tråden har vi kommit fram till att STRO lista inte är lagstiftande och man kan inte garanterar att den är fullständig. Om nu Pirelli inte anser att p2500 med M+S märkning är bra för våra vinterförhållannden innebär det INTE att de inte får användas enligt LAGEN. Pirelli vill inte rekommendera sämre däck men likförbannat kan dom vara godkända pga M+S märkningen, pirelli har andra däck som är bättre för oss. Kan du referera till ett juridiskt mål i en domstol där NÅGON SOM BLIVIT FÄLLD FÖR ATT ANVÄNT M+S MÄRKTA ÅRETRUNTDÄCK ? Om man nu ser i tester av V-däck och betänk vilka skit däck? som vissa okända lågpris märken som pneumant har som betecknas som livsfarliga men dessa är likväl GODKÄNDA SOM VINTERDÄCK (sannolikt sämre än p2500). Varför tror du det ? Med andra ord är det sannolikt mkt mer olagligt att åka omkring i en bil som är chiptrimmad till 250hk fast det i reg beviset står 200Hk. Enligt lagenOm du ökar effekten ska bilen genomgå en ny registreringsbesiktning..med problem... vem gör det? |
|
"Kan du referera till ett juridiskt mål i en domstol där NÅGON SOM BLIVIT FÄLLD FÖR ATT ANVÄNT M+S MÄRKTA ÅRETRUNTDÄCK ?" I en Teknikens Värld tidning för några år sedan var det en kvinna som blev nekad ersättning från sitt försäkringsbolag när hon hade halkat av vägen med sin bil. Försäkringsbolaget svarade att de inte betalar ut någon ersättning då däcken av åretrunt typ med M+S märkning inte var godkända för vinterbruk. Däcken ifråga kom monterade på bilen från fabrik, och då de hade M+S klassning skulle de vara godkända under vintern också. Det var ingen som sa detta till henne utan det var hennes egna antagande, ungefär lite som Martin E för sin talan just nu. Kvinnan kontaktade juridiska parter och även däckleverantören i förhoppning om att de ska kunna ge henne bevis som kan tvinga försäkringsbolaget att betala ut ersättning för reparationerna. Däcktillverkaren meddelade henne att dessa däck var inte godkända som vinterdäck i Sverige trots M+S märkning. Nedanstående har jag kopierat från Transportstyrelsens hemsida, vilket även styrker det som jag skrivit om i ovanstående historia. -------------------------------------------------------------------------------------------- Vad är vinterdäck? Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara: särskilt framtagna för vinterkörning och märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow. OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck. Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning så har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare. --------------------------------------------------------------------------------------------- Här är länken till sidan jag kopierade ifrån: Länk Nått som jag tycker är ironiskt i en diskussion är när folk hänvisar till lagar och bestämmelser med paragrafer, utan att egentligen läst igenom dem och försökt förstå va de säger. Har du egentligen läst igenom den lag som du hänvisar till Martin E? (VVFS 2003:22, 3§) säger exakt "Däck särskilt framtaget för vinterkörning OCH som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller Mud and Snow". Det finns två krav och att det står nån variant av M+S på däcket räcker inte för att det ska vara ett godkänt vinterdäck. Du kanske ska sluta att utföra sökningar och sen klistra in det i ett inlägg och referera till det utan att ha läst igenom det. Det står ju klart och tydligt att det ska vara avsett för vinterkörning för att bli godkänt som vinterdäck, detta anger däcktillverkaren och ingen annan. |
|
Martin E |
Bra@ Chris87 du refererar till källor, men synd att du inte kan göra detsamma med kvinnan med åretrunt däck. Det intressanta vore |
Martin E |
Bra@ Chris87 du refererar till källor, men synd att du inte kan göra detsamma med kvinnan med åretrunt däck. Det intressanta vore |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.