AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.244

friktions däck året runt

Sida 2 av 4
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Åh, titta vad som hittades på vv.se:

Länk

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Martin: ABS, ASC, DSC, 4WD, WTF ( osv osv) kan inte påverka friktionen mellan underlag och bil, man får helt enkelt köra efter väglaget och anpassa farten och körstilen oavsett däck.. precis som det alltid har varit.

Det är bara korkat att tro att någon tre bokstävers förkortning är ett substitut för väggrepp och omdöme

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Martin E
@Gasar- magnus

Vet inte om ditt nick anger om du har omdöme i trafiken?

Ja det är väl ganska uppenbart att körsättet/omdömet påverkar trafiksäkerheten, vem påstår något annat.

Tycker du det är korkat påstående att trafiksäkerheten blir mycket bättre med antisladd system ?
Det finns klara vetenskapliga bevis som säger att allvarliga olyckor skulle minska drastiskt om alla bilar hade antisladdsystem.

Vad menar du med ditt påstående? citat "Friktionsdäck är sämre än dubbade däck på t.ex våt asfalt (ett faktum som bevisas varje år av däcktesterna i facktidningarna )."slut på citat.

Både vägverkets länk och de tester du refererar till visar ju tvärtom när det gäller egenskaperna på våt asfalt...

Jag tycker du borde söka fakta först innan du kommer med felaktiga påståenden, vilket kanske visar att du har dåligt omdöme ?

Martin E : "Både vägverkets länk och de tester du refererar till visar ju tvärtom när det gäller egenskaperna på våt asfalt..."

Nej, titta en gång till! Dubbdäck har tre tjärnor på våt asfalt och nordiska friktionsdäck två! Friktionsdäcken för europeiska förhållanden har däremot full pott, inte konstigt med tanke på hur vädret ser ut längre ner i europa. Dessa däck är däremot sämre vad det gäller is och snö.

Martin E : "Jag tycker du borde söka fakta först innan du kommer med felaktiga påståenden, vilket kanske visar att du har dåligt omdöme ?"

Kontrollera fakta själv innan du hoppas på någon annan!

Martin E
@Bones
Hur svårt ska det va;) det här liknar en förskola ....

...läs om och läs rätt

Om du tittar noga så har dubbfria V-däck för europiska förhållanden bättre grepp på både våt och torr asfalt se Länk

Ta AMS testet 2008 så visar ju friktionsdäcket ContiWinterContact TS810 em bromssträcka på 30,3m och bästa dubbfria alternativet var vredestein drygt 34m på våt asfalt. Även testen fråm AMS 2006 Länk visar även att ett sk friktionsdäck har klart bättre bromsförmåga på våt asfalt.

Conti däcket liknar väldigt mkt det däcket (Dunlop winter sp sport) jag har på min bil Länk

Dubbfritt inbegriper även mellaneuropeiskt friktionsdäck. därmed inte sagt att ALLA friktionsdäck har bättre egenskaper som dom nordiska dubbfria friktionsdäcken som har en helt annan karaktär.

Men det är väl ett allmänt vedertaget begrepp att mellaneuropeiska friktionsdäck är bäst på bäst på blöta vägar i hög hastighet.

Vilket jag i varje fall (och många andra) till stor del kör min BMW på..

Vill ni tro att Elvis lever eller att det finns ufon och att bor människor på mars, vassegod :)

Martin E
"bästa dubbfria alternativet" ska vara bästa dubbade alternativet i "3:e stycket andra raden"

Mvh/ M

Läs rätt själv!

Länken till VV:s sida visar att nordiska dubbfria däck har sämre egenskaper på våt asfalt än dubbdäck.

Mellaneuropeiska dubbfria däck har andra egenskaper än nordiska dubbfria. Det är två olika däcktyper.
Martin E
Till slut inser tom du att *L* att Europeiska dubbfria vinterdäck har bättre fäste än dubbade vinterdäck på våt resp torr asfalt enligt denna källa Länk

Grattis ;)

Frågan är om gasar Mange klarar att förstå det ? vad tror du ;)

Mvh // M

Jag har inte argumenterat mot europeiska dubbfria däck. Det är du som läst fel.

Håll dig till saken och lägg inte ord i munnen på andra.
Martin E
@Bones
Tyvärr håller du dig inte till sakfrågan och ger ett förvirrat intryck där du påstår en sak i ena stycket för att hävda en annan sak i andra stycket.

I sak försöker jag hävda motsatsen till @Gasar-Magnus påstående citat "Friktionsdäck är sämre än dubbade däck på t.ex våt asfalt (ett faktum som bevisas varje år av däcktesterna i facktidningarna )."slut på citat.

Du påstår att mina argument brister och hävdar att vägverkets påstående visar motsatsen citat@Bones "Martin E : "Både vägverkets länk och de tester du refererar till visar ju tvärtom när det gäller egenskaperna på våt asfalt..." slut på citat

Så till slut erkänner du att europeiska dubbfria däck sk friktionsdäck är bättre än dubbdäck på torr och våt asfalt och därmed visar det att mina påståenden hela tiden har varit rätt.

Då är vi ju överens i sakfrågan fast du ändrade dig senare :)

Tackar ;)

Då är vi överens; kanske du skulle notera dina syftningsfel så det inte behöver bli onödiga missförstånd.

Mvh
//M

Sakfrågan, den jag kommenterade i mitt första inlägg, gäller Gasar-Magnus citat.

Jag tolkade citatet så att han syftade på nordiska dubbfria däck, även benämnda friktionsdäck tidigare. Dessa däck är sämre än dubbdäck på våt asfalt, vilket stöds av VV:s tabell.

Vad Gasar-Magnus egentligen menade får han nog kommentera själv.

Martin E : Du skriver "Både vägverkets länk och de tester du refererar till visar ju tvärtom när det gäller egenskaperna på våt asfalt..."

Om nu Gasar-Magnus syftade på nordiska dubbfria däck så har han ju rätt.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
ContiWinterContact TS810 är ett kanondäck. Har det på min Audi S5:a och på 335d
Däcket har bättre grepp än Sommardäcken som satt på 335:an
När vi acc-testade BMW:ni höstas kapade vi 0-100 tiden från 5,58s till 5,34s med enbart vinterdäcket.
Har flera som kan intyga detta, vi trodde knappt själva på resultatet, men det stämde.
Temperaturen denna dag var ca 8+

//Stefan
Tycker inte det råder nån tvekan i mitt första inlägg i tråden:
vilket tydligen uppfattades av dom flesta

"Friktionsdäck av nordisk typ ( Nokian R Gislaved soft etc etc) är så mjuka i gummi att dom snabbt slits upp samt ger minst sagt spännande köregenskaper i sommar värmen vad som är ännu värre är att faktorer som bromssträcka och väggrepp i vått är skrämmande dåligt på friktionsdäck ( dubbade är de facto bättre på detta) .

Melleneuropeiska friktiosndäck ( Nokian WR, Gislaved Eurofrost etc etc) är något bättre men fortfarande sämre än ett ganska uselt sommar däck."

dvs vi tar och sammanfattar vad jag menar det: Dubbdäck är klart bättre än NORDISKA friktionsdäck på vått och torrt underlag medan MEF-däck är bättre än dom nordiska dock INTE på par med sommardäck
ESP ( och allt vad det heter ) är jättebra för ökad trafiksäkerhet MEN inget substitut för dubbdäck som en del hävdar

sen Martin: komentarer på nivån:
"Vet inte om ditt nick anger om du har omdöme i trafiken?"
"Hur svårt ska det va;) det här liknar en förskola ...."
"Frågan är om gasar Mange klarar att förstå det ? vad tror du ;)"
"Då är vi överens; kanske du skulle notera dina syftningsfel så det inte behöver bli onödiga missförstånd."

det är kommentarer som man förväntar sig höra av fjuniga testosteronstinna 18 åringar på Zatzy, inte vuxna människor som diskuterar en sakfråga

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Det skulle vara intressant med en förklaring av varför friktionsdäcket(Conti810) ger bättre grepp på torr asfalt än ett sommardäck. Någon som kan ge svar?

//Stefan
Martin E
Jag tycker ditt nick Gasar-Mange doftar fjunis lång väg.

Vad du tycker och vad som är sanning är två helt olika saker....du borde ta och knäppa vuxen knappen "om du har någon"

Men denna tråd visade i varje fall att sk åretrunt däck är en kompromiss som säkert funkar om man inte har alltför höga krav.Vilket va det trådskaparen ville veta
Min personliga åsikt är de passar nog bättre på en Opel Corsa med 75hk än i en 250 Hk GT bil.
Majoriteten av oss byter därför till riktiga Sommardäck, på vintern tycker jag att de europieska friktionsdäcken passar mycket bra på det väglag jag kör i mellansverige.

Over and out
Mvh Martin
Trådskaparen avser friktionsdäck och inte åretruntdäck(all season tyres).
Såvitt jag vet tillverkas det knappt några åretruntdäck, då de ur många perspektiv är undermåliga på alla områden. För det andra vet jag inte ett enda åretruntdäck som är godkänt som vinterdäck, finns det något alls?

Nu finns det ju tre olika typer av vinterdäck att skilja på. Dubbdäck, Mellaneuropeiska vinterdäck och Friktionsdäck (dessa är huvudsakligen tillverkade för vintervägar med is och snö).

Som svar till trådskaparen är det inte ens värt att fundera på. Bilen kommer att bli väldigt instabil då gummiblandningen blir väldigt mjuk när temperaturen redan närmar sig +10 grader. Det leder till att bilen ålar fram på vägen och du lär garanterat tappa greppet lätt, speciellt på våta vägar.

En liten notering:
"Det finns klara vetenskapliga bevis som säger att allvarliga olyckor skulle minska drastiskt om alla bilar hade antisladdsystem" taget ur Martin E:s ena inlägg.

Det finns situationer där antisladdsystem är guld värda, men väldigt många situationer som orsakar olyckor kan inte ens antisladd lösa. Ishalka är ett av dessa områden, här förlorar man oftast greppet direkt och inte progressivt. I de progressiva fallen fungerar antisladd mycket bra.
Martin E
Namnet Året runt däck är i Sverige vedertaget för beskrivning av sk Friktionsdäck som är tillåtna att använda året runt.

Dessa sk året runt däck eller friktions däck eller allväders däck tillverkas för fullt

Sålunda krävs det beteckningen M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow och att däcket finns med i Vägverkets lista och dessutom får de inte vara dubbdäck.

Se pirelli har ett sk M-S sk "all season"Länk

Martin E : Du kommer med osanna påstående!

"Sålunda krävs det beteckningen M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow och att däcket finns med i Vägverkets lista och dessutom får de inte vara dubbdäck."

Ovan citat av Martin är inte sant!

Det som gäller är (saxat direkt från transportstyrelesens sajt)

Länk

"Vad är vinterdäck?
Vinterdäck kan vara antingen dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Däcken ska vara:
* särskilt framtagna för vinterkörning och
* märkta M+S, M-S, M.S., M&S, MS eller Mud and Snow."

Pirellis däck PZero Nero (Martins länk) finns inte med i vägverkets lista och är inte särskilt framtaget för vinterkörning.
Korrigerar mig själv;

SRTO har tagit fram en lista på däck som är tillåtna vinterdäck i sverige. Inte vägverket.

Länk
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Men i den listan anger tillverkarna själva VILKA som är godkända, inte vilka som INTE är godkända. Det är fullt möjligt att tillverkarna inte har uppdaterat den så ivrigt. SRTO tar ju t.o.m. avstånd från ansvar över huruvida korrekt eller inte listan egentligen är...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.