|
|
|
|---|---|
|
ville ta upp tråden med att montera drag på 750 någon som har monterat kostnad,svårighet och hur mycke får man dra med den om man har e behörighet bromsen är fartens värste fiende | |
|
En jag känner har en 750 IL E38 med drag monterat i efterhand hos BMW av tidigare ägare. Han kan säkert upplysa om kostnaden. När det gäller din fråga om hur mycket man får dra så överlåter jag det till någon annan som är mer insatt i reglerna. Den höga vikten på bilen kommer att begränsa hur mycket du får dra är min gissning. |
|
|
Kolla ditt regbevis eller gör ett registerutdrag på din bil så får du veta hur mycket du får dra med E-kort. Min 89a får dra 2000 kg. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Det kostar mellan 5000kr - 6000kr för att låta BMW montera avtagbar dragkrok på en 750iL(pris från 2008). Med en tjänstevikt på 2210kg får du då dra maximalt för B-kort bromsat släp 2100kg. Högsta totalvikt på släpet=930kg. Med E-kort=4760kg högsta sammanlagda bruttovikt för bil&släp. Alltså 2250kg bruttovikt för bromsat släp(olastad bil med endast förare á 80kg, förr 70kg). Kontenta: Tar du E-kort så behöver du inte bekymra dig mer än hur mycket din bil får lov att dra och med en 750iL får du dra ett rätt stort släp så det är bara att börja importera hästar. Harmon: Den höga tjänstevikten på dragbilen begränsar endast dig som inte har E-kort då fordonskombinationen får vissa begränsningar då. Lite komplicerat att gå in på nu bara. |
|
tackar för bra svar har a,be ce de så så då blir de inga bekymmer.orsaken att jag frågar är att min husvagn har en totalvikt på 1800 kg.tycker de är lite impfaktor med en 750 IL och en kabe 670 royal tillkopplad bromsen är fartens värste fiende |
|
|
Kolla bara så du får ett 2000kg drag och inte ett 1600kg... /Mats J |
|
|
bra tips hade jag ingen aning om att de fans olika skall ha detta i åtanke bromsen är fartens värste fiende |
|
alain |
På grund av min huvagn (totalvikt 1500kg) var jag tvingen att at BE körkort och monterar en ny dragkrok på min 750 E38 (lås och avtagbart) (8000:-) Du får i stort sätt en 50mm kula med högst tillåten släpvagnsvikt av 2000Kg. Vissa helfordonsgodkännda fordon (Godkännda enligt EU-standar och ruta K ifylld i reg.beviset) kan ha en släpvagn på 3500Kg på en 50mm kula. En 60mm kula får ha en släpvagnvikt av 6000kg. Kolla i din reg-beviset vad gäller för ditt fordon, på min: max släpvagnvikt även med BE körkort 2170Kg och eftersom du får en 50mm kula det är max 2000Kg som gäller. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Jag får dra 2100 med min 740d - 50:s kula, avtagbart drag. //Jan-Egil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.