|
|
|
|---|---|
|
Hade en liten fundering på hur mycket det faktiska priset skiljer sig från listpriset. Hur mycket har era bilar kostat er jämfört med listpris? Hur mycket ska man dra av på en utställningsbil som är 10 mån gammal och har gått 150 mil? | |
|
Mina funderingar i ämnet: Ska väl på en "flångny" bil gå att få åtminstone 5%(uppåt 15%) på listpriset för en privatperson(en del kan väl få mer beroende på omständigheter såsom "hur många man handlar",firma mm,) beroende på om bilen är attraktiv eller inte, dvs vilket "sug" efter just denna bil som det är just nu..mm. Utrustningen är viktig ty det är där som handlaren kan börja tjäna lite stålar, dvs rabatten(eller prutet) blir lite olika stort beroende på hur mycket kunden "lägger till" i extrautrustning. Det där om utställningsbilen är ju lite svårt att sia om när du inte skriver vilken bil,utrustning,lack osv... Mvh Janne. |
|
|
6-7% som privatperson får du lätt. Som leasingkund betydligt mer. En bil rasar ungefär 50% på 3 år, det är bara att börja räkna baklänges för att se vad en 10 månader gammal bil bör kosta. Vilken bil är det, har du någon länk? ______________________________ //Lövet |
|
|
50% på 3 år gammal bil kanske stämmer generellt, men det stämde inte på min förra 325 E90 -05 där fick jag betydligt mer efter 3 år. |
|
|
En 'utställningsbil' som är 10 mån och gått 150 mil är sannolikt uttagen som demobil av handlaren, vilket innebär att han har MYCKET goda marginaler på den. Du ska ha minst 20% på listpriset! I dagens kärva finansklimat kan det nog funka med ett 'skambud', prova med listpris minus 30% , eller ännu mer om det är en dyr/svårsåld/utgången modell (exvis 3-serie pre-facelift). |
|
|
50% på tre år är naturligtvis en generalisering. Men jag tycker ofta det stämmer förvånadsvärt bra som riktlinje om man räknar på listpriset (som Clubsport kanske inte gjorde?). Skick och hur långt man kört påverkar så klart. En 325i-06 kostade i grundutförande ny 292'. Tror inte man ska räkna med att få ut mkt över 150' för en sån idag om man hunnit köra 8-10.000 mil. Med lite utrustning kostar den lätt 320' och då kanske man kan få ut runt 160'. Vad 10 månader är ju nästan ett år och borde i så fall innebära 20% minskning men med endast 150mil körda kanske det kan bli svårt. Men det är kärva tider och bilen är nog inte helt lättsåld. Kanske kan du sikta in dig på 20-25% på listpriset? |
|
|
Jodå, jag har räknat på listpriset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.