AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.739

Byta slitagevarnare?

Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Hej!

Tänkte höra hur slitagevarnarna till bromsbeläggen fungerar, det är nämligen så att i somras så bytte jag beläggen fram (ingen varningslampa hade börjat lysa) men bytte ej slitagevarnaren. Så i förra veckan började varningslampan för beläggen att lysa tog då förgivet att det var beläggen bak som var dåliga eftersom jag bytte fram i somras. Så i helgen har jag bytt belägg och slitagevarnare bak men lampan har inte slocknat. Mina frågor är då när jag bytte belägg fram skulle jag bytt slitagevarnare då oxå även fast inte lampan börjat lysa då och kan man släcka varningslampan själv?

mvh//Jimpa
ri
699
riku
740iA -97
Bytte rubbet på min idag förutom slitage varnare. Enligt verstadshandbok ska man vrida startnyckeln till läge 1 utan att starta i 30s då nollar man ev. felindikering. Kanske lika på din.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Var nere och prövade precis fungerade tyvärr inte nån annan som har något tips? Eller är det helt enkelt så att det är slitagevarnaren fram som varnar eftersom jag inte bytte den när jag bytte beläggen i somras?
E3
1.828
E36
USA bilar
På E36 är varnaren av engångstyp, dvs har den "löst ut" måste du byta den elle rbygla förbi den
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
E36 jo det förstår jag men läser du hela mitt första inlägg så förstår du nog att det inte var min fråga. Vill i princip veta om jag skulle ha bytt slitagevarnaren fram även fast in varningslampan hade börjat lysa och hur/kan man släcka denna varningslampa själv? Gäller allstå min 328 e46.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Det kanske har blivit ngt kabelbrott i varnaren som har utlöst detta?
Annars finns det ingen annan förklaring förutom att dina belägg fram har slitits extremt fort. Möjligtvis fukt i kontaktstycket också. Prova att ta ur och stoppa dit igen med ngt bra smörjmedel.

Antingen kan du bygla eller byta. Tror inte du kan släcka varningen utan att byta.
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Okey så den ska alltså slockna av sej självt iaf då vet jag ju det. Får kolla på det i helgen tack för svaren iaf.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Högst troligt en dum fråga, men att bygla varnaren innebär att man kopplar i hop de båda tåtarna, eller....?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
swedishwiking, stämmer bra.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Tack Ola

Lyckades släcka lampan utan att bygla varnaren. Är nästan hundra på att jag tidigare släckt lampan med att vrida tändningsnyckeln i läge 1 och vänta 30 sek, men nu gjorde jag samma procedur med nyckeln i läge 2 vilket fungerade den här gången...

Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nollning går till som så att du håller ner bromsen och vrider på till läge 2 och fortsätter hålla bromsen tills det slocknar.

Mvh Ola
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Varifrån fick du idén att INTE byta slitagevarnaren. Tyckte du kostnaden på 130 kr var för oöverstiglig?

På 850 E31 funkar det så att varningen slocknar när du byter slitagevarnaren. Den har en liten skyddskåpa i tunn plast längst ut, och när den slits bort när bromsbelägget slits ner och då varnar den. På 850 kostar sladden 130 kr har jag för mig.

Det kan ju vara så att slitagevarnare brustit eller gått sönder när du plockar bort och återinstallerar den? Det där är en sådan monteringsdetalj som verkstaden alltid byter i samband med bromsbyte, precis som andra gummibeslag och monteringsdetaljer.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hej Alexander

Det ska jag med glädje förtälja. Idén kom när jag om några dagar har besiktning och redan monterat 2 nya slitagevarnare, belägg, nya skivor + nytt ok fram och lamphelvetet fortsätter att lysa. Frågor på det?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Alexander, i mitt fall så orkade jag inte böka med dem. Jag kollar ju beläggen minst två gånger om året vid däcksskifte. De fyller ju ingen annan funktion än att just varna när beläggen börjar ta slut. Alltså helt onödig funktion för en som har koll på sin bil.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.