AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
810

påfyllning av kylvätska?

gagge
min kylvätska på 325a coupe e36, är på låg nivå.. ska jag bara fylla på med vatten eller? isåfall vilken typ av vatten? varmt kallt?
eller ska jag byta all vätska och om så är fallet, hur gör jag de?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fyll helst på med lika delar glykol och vatten. Vill du vara riktigt petig kan du använda avkristalliserat vatten (dest. vatten) för att minimera urfällningar i kylsystemet.

Kylvätskan skall bytas enligt serviceprogrammet.

Det mest skonsamma är givetvis om du slår i kallt vatten/glykol när motorn är kall, men det brukar aldrig vara några problem med varm motor om det inte är "jättemycket" som skall fyllas på.

Tänk bara på att det finns två typer av glykol. Jag har för mig att BMW rekommenderar Etylenglykol (giftigast, men bäst). I vilket fall brukar man inte rekommendera att man blandar etylenglykol med propylenglykol eftersom det kan bildas giftiga gaser som i värsta fall kan läcka in i kupén.

Mvh
Crusty
Glykolen i vatten förhindrar rostbildning o liknade i kylsystemet och vad jag vet smörjer det till en viss del vattenpumpen oxå. Har jag fel?
Crusty
Glykolen i vatten förhindrar rostbildning o liknade i kylsystemet och vad jag vet smörjer det till en viss del vattenpumpen oxå. Har jag fel?
Crusty
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Crusty, du har rätt....även om du tjatar lite ;)
Dessutom är det ett frysskydd på vintern.

Mvh
Crusty
Knappen hakade fast sig lite grann... =0)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.