|
|
|
|---|---|
|
Börjar bli trött på mina bakdörrar som inte går att stänga igen så fort det är några minus grader. Öppnar jag bakdörrarna när det är kallt då är det kört. Försöker jag stänga tillbaka dörren så studsar den tillbaka o låser ej. Har fått knyta rep på insidan av handtaget o knyta fast den inne i kupén flertal gånger när jag har råkat ut för detta. Blir bra efter när det blir riktigt varmt inne i bilen. Ngn mer än jag som har detta bekymmer? BMW M-POWER | |
| Smörj upp låsen med t ex låsolja och smörj in med ett stift gummilister så fryser de inte lika lätt under vintern. Finns kit att köpa på bensinmackar och andra typer av biltillbehörsaffärer. | |
|
Antagligen har du dålig tätning i dörrarna från regn/smält vatten som rinner ner mellan dörrarna och fryser fast låsmekanismen... Det fixar man kanske krångligast(!) med att ta ner dörrsidan och kika vad som är just det specifika tätnings eller kärvproblemet för dig. Men annars så kan du ju försöka med något smörjmedel(t.ex Omega, om du har tillgång till detta) som du försöker få in kring handtaget eller låset utan att demontera någonting. Prova torka upp misstänkta ställen(läs låsmekanismen/låskistan) med en hårtork, då fixar du eventuellt problemet för stunden iaf.. Nu kan jag inte garantera att detta fungerar på just E46:an, men jag hade just detta problem på min E32:a och det avhjälptes medelst hårtork :) Har bara hänt på E32:an en gång i vinter och har inte återkommit sedan.. Mvh Janne. |
|
|
Får nog prova med hårtork + låsolja därefter, innan man börjar ge sig in på större ingrepp. CRC 556 borde väl gå bra oxå eller? BMW M-POWER |
|
|
Kör jag med högtryck på bilen så får jag samma fenomen på min e46 under ett par dagar efteråt, tills det torkat upp. Men dränk låsmekanismen i olja, så ska de väl lösa sig. =) Det fungerar för mig. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Smörj låsen ordentligt med olja. Smörj även gummilisterna runt om ödrren med ett silikonstift, finns på mackar bland annat. Gummilisterna slits inte sönder då heller när herr. Frost får tag i dem. / Hugo |
|
|
Gummilisterna har jag smörjt in med silicon spray så dem är helt ok, men det är låsmekanismen som strular.... Öppna går lätt, men när man ska stänga dörren så studsar det bara tillbaks. Så boven i dramat är låsmekanismen... Har sökt på forumet men hittade inget just om E46 4 dörrar. Konstigt ifall det är bara enstaka här på forumet som har haft problem med detta. BMW M-POWER |
|
|
Hade det problemet ibland med mina 530 (e39) och det avhjälps som beskrivet ovan. Se till att den rörliga klacken som låser fast dörren i bilen (konstigt beskrivet men du fattar säkert) är torr och fin innan du smörjer in den med lämplig olja. Det är vad jag kunnat lista ut den som inte slår till varför dörren bara kommer i retur där du står :-) Fasen så irriterande. Försök att inte skvätta så mycket vatten just där när du tvättar och låt gärna bilen stå i varmgarage några timmar efteråt så blir det inte heller så där. Det är nog inte ett e46 specifikt problem eftersom det är låskistan som är känslig för vatten. Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.