AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.125

Min första BMW. 325 E90 eller 330 E46 Coupé?

Sida 2 av 2
Mi
70
MickeBoy
328 ///M Coupé -96
Jag tror precis som Mats att du skall satsa på en E90. Med dagens bilpriser finns bra prutmån. Inte lär priserna gå upp igen och därför tror jag att värdetappet på en E46 blir stort.
Wi
39
Windsor
325i -06
Ovala cylindrar efter 2000 mil låter ju inte så lovande, om det nu stämmer...

Utseendemässigt tycker jag nog att både e90 och e46 är snygga bilar. Storleken överväger ju lite till e90´s fördel. Till e46´s fördel så får jag en 330 Coupé istället för 325 sedan och mer utrustning för samma peng. Däermot lär det ju bli fler mil på en e46.

E46´s sista tillverkningsår var väl 2004? Om det blir en E46 blir det helt klart en -04 i så fall. Kanske denna? Länk! Riktigt snygg tycker jag och tillsynes hyffsat välutrustad... Tycker mig skymta lite rostiga skivor, men det kanske man får räkna med?

Wi
39
Windsor
325i -06
Kan dela med mig av en detalerad jämförelse E46 vs E90 som jag hittat. Rolig läsning! Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Aldrig hört talas om ovala cylindrar tidigare på E90 och då har jag ändå hängt här ett tag. Det kanske finns men måste vara väldigt ovanligt.

E90 har en stor fördel jämfört med E46 och det är att den inte rostar. E46 har enorma rostproblem, mycket mer än sina konkurrenter. E90 har inte alls de problemen än så länge. Nu har visserligen 04or 12 års rostskyddsgaranti men det är ju lite surt att behöva lacka om bilen efter bara några år.

Rostiga skivor är inget att oroa sig för, det kommer på bara några dagar. Försvinner vid första hårda inbromsning.

Jag kan inte bekräfta att det stämmer med ovala cylindrar, då jag inte sett det själv. Men som jag fick det förklarat för mig, så var det inte så ovanligt att det kom in nya bmw bilar som skramlade i motorerna pga ovala cylindrar.

Men jag tror det även gäller sk. "lågfriktionsmotorer" generellt? Kolven är kortare och har mindre yta som ligger emot cylindern, vilket gör att den styrs något sämre än en kolv som är lite längre?

//Jesper

BMW - Better Make Way
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har heller aldrig hört talas om detta med ovala cylindrar. Måste vara ytterst få drabbade? För övrigt verkar e90 och även e60 vara väldigt förskonade från barnsjukdomar och standardfel.

Rost på e46 är däremot mycket vanligt, synd på en annars mkt trevlig bil. Har haft två stycken men det blir nog inga fler.

Håller själv ögonen öppna efter en 325 eller 330 e91. Så vad jag rekommenderar är väl ganska klart.

330:n tvesovla tipsade om såg riktigt trevlig ut, skulle ha varit manuell och touring så hade jag varit på väg för att hämta den ;)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Naturligtvis är E90 en bättre bil än E46 - i princip i alla avseenden, det är ju en 7-8 år nyare konstruktion!
E90 har klart alertare vägegenskaper, bättre bromsar, bättre utrymme, bättre fjädringskomfort, lägre ljudnivå, längre serviceintervaller, lägre bränsleförbrukning, bättre rostskydd, bättre krocksäkerhet.... bland annat.
Verkar vara betydligt mindre problem med E90 också, om man kollar runt på Forumet - min egen erfarenhet är begränsad, men de två E46:or jag haft var det en del fel på, medan min nyligen inbytta E90 (320d -07) gick 12.000 mil utan ett enda fel.
Två nackdelar finns på E90 jämfört med E46; E90 har inget reservhjul (och inget utrymme för det), och heller ingen kylvätsketermometer.

Utseendet är självklart en smaksak, och E46 är inte dåliga bilar - det är bara det att E90 är bättre. På (nästan) allt.
Tror E90 håller värdet bättre på några års sikt - naturligtvis beroende på modell, utrustning och skick, men generellt står sig nyare modeller bättre åtminstone en bit förbi nästa generationsskifte.

Mitt tips är tveklöst E90, men gillar du E46 väldigt mycket bättre så är även det bra och trevliga bilar!
Wi
39
Windsor
325i -06
Inget reservhjul - Men förträffliga kör-med-punka-däck istället! ;)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Nä, tyvärr är de där kör-med-punka-däcken (RFT) rena skräpet - det är därför avsaknaden av utrymme för reservhjul är en nackdel. :-(
Själv har jag förpassat RFT-däcken till soptippen, och införskaffat en 'M Mobility System II' med 12V-kompressor och punkteringsvätska - kostar runt 1000-lappen hos BMW.
Lite OT men jag håller med dig Lecar.

Detta med slamrande kolvar när dagens bilar blir gamla är nog något vi får vänja oss vid. Kanske inte så att slitaget blir så våldsamt men en kort kolv kommer att kunna glappa/vicka mer an en gammaldags lång kolv vid liknande slitage.
Nya kolvar är grafitbelagda på trycksidan som löper mot cylindern för lägre slitage/friktion. Att kolven är korrekt balanserad och tillverkad med största precision är viktigare ju kortare kolvarna är.

Jag har själv kolvljud på en billig bil (ej BMW) som är oerhört irriterande. Redan vid tiotusen mil har det kommit ett kraftigt kolvljud, inte bra.
Detta hände nästan aldrig på en gammal bil med långa gjutna kolvar, smidda kolvar är en annan sak.

Jag tog upp mitt missljud med en motorrenoverare och han bekräftade direkt mina misstankar.

Hoppas BMW klarar sig undan denna "farsot" med kolvslammer.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det där med kompressor och punkteringsvätska hade jag i min SLK. Helt värdelöst det med tyvärr.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Detta med kolvslammer låter inte roligt. Många E90/E91 som finns ute till salu har ofta runt 10000mil på mätarn. Nån som har något att tillägga om detta?

För övrigt, jag hade lätt valt en E90 framför E91. Går själv i bilbytar tankar.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jag hade valt E90 före E46, ska det va o inget annat.

Arghhh, ska det va så svårt att fixa en edit funktion här?
Mr
32
MrLynx
330Ci M-sport Facelift -03
Jag stod i samma funderingar för knappt ett år sedan.
Jag satte en budget på 200tkr eller strax över.
Efter att ha kollat rundor på massor av E90 och E46-or
så bestämde jag mig för en E46'a 330 coupe' facelift M-sport med allt utom navi. Den är titan-metallic med helsvart skinn.
Den nya coupen var oxå intressant men för dyr. E90 sedan var helt enkelt för tråkig...kändes som vilken svenssonbil som helst, trots massor med utrustning.
Jag ville ha tag i det snyggaste och mest underhållande jag kunde hitta för pengarna, så valet blev lätt.
Jag tycker helt klart att en faceliftad E46 coupe är det snyggaste som Bmw någonsin har producerat ! Att den sen är helt underbar att köra gör inte saken sämre.
Lycka till med ditt sökande !

Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
windsor: det blev en e90 till slut antar jag då det står att du äger en 325i -06. tycker nog att e46 är snyggare men det verkar ju vara riktigt bra bilar de där e90 alltså.
Wi
39
Windsor
325i -06
Jajjemensan! Är nu mera nöjd e90 ägare och jag ångrar mig inte det minsta. Visst är e46 riktigt snygga bilar! Men jag tycker om e90:s morderna look (blacklines el liknande baktill skulle inte vara fel dock). Nybilsgaranti och nybilsdoft, samt att man vet att allt är hyffsat nytt (2800 mil) på bilen känns väldigt skönt.

Fick dessutom tag på ett riktigt fint exemplar med dynamic, advantage och comfort, tonade rutor mm. Så det behövs inte allt för mycket efterfix. Jag gav 179 tkr för den, har letat vidare efter köpet för skoj skull och konstaterar att jag måste komma upp i ca 250 tkr för att hitta nån e90 jag skulle byta mot min, och då blir man ju extra nöjd! =)

////Martin
Mr
32
MrLynx
330Ci M-sport Facelift -03
Grattis till BMW'n ! Jag är 1oo% nöjd med min med. Jag gav 220 tkr för min i sommras. Det kostar att ligga på topp !
Den jag ev kunde tänka mig annars är en ny 330Ci eller 335Ci, men jag har 2 bilar till så den jag har nu får duga.
Lycka till med din nya körmaskin.

Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
MrLynx: En 03a 330ci är bland det bästa som finns därute, så grattis till dig me!

/P
Bm
37
BmwWarrior
Bmw 330 ci -01
Hej!

Vilket dilemma..hehe

Jag har själv en 330 ci och jag provade en 325 E90 för e vecka sen..kan säga att den går bra men 330:n har mer kraft och den är roligare att köra.

Tycker du ska slå till på en riktigt fin 330 ci!!

Här har du bild på min kupé :

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.