AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.126

Min första BMW. 325 E90 eller 330 E46 Coupé?

Sida 1 av 2
Wi
39
Windsor
325i -06
Som rubriken antyder har jag alltså bestämt mig för att införskaffa min allra första BMW och jag är mycket förväntansfull! =)

Min ekonomiska smärtgräns ligger någonstans runt 170 tkr.

De senaste veckorna har jag varit inställd på en 325 E90 Sedan. Egentligen vill jag nog hellre ha en coupé, men min budget tillåter tygvärr inte en E90 Coupé. Efter lite letande har jag noterat att man kan få tag på en 330 E46 Coupé för ungefär samma slantar som en 325 E90 Sedan.

Självklart ska jag provköra båda alternativen, men är ändå intresserad av insiktsfulla kommentarer/tips inför mitt val! Troligtvis finns här på forumet en del personer som ägd både E46 och E90...

Tack på förhand!

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
För 170.000:- kan du få en grym 330 Cab också.
325 E90 är mitt förslag, du får en större och bättre byggd bil. Och du slipper oroa dig för rosten dom närmsta åren.
BMW hinner med mycket utveckling på 7 år.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Jag hade valt en e46 330 coupe med fullt M-paket och all utrustning.
Jag skulle ALDRIG vilja ha en snikutrustad silverfärgad e90 325 med tygklädsel och standardratten, utan M-paket och ett par strykfula 15".
Man får en kanonfin Golf för mindre pengar i så fall!
För dom pengarna finns det flera 325 objekt med bra utrustning.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Definitivt E90 om du planerar att behålla bilen ett par år.

E46 böjar kännas gammal nu (även coupen) jämfört med E90. Det brukar betyda att man vill byta till nyare och att värdet skunker snabbare.
Wi
39
Windsor
325i -06
Tack för kommentarerna!

Jag lutar faktiskt åt en 325 E90.

Några åsikter när det gäller utrustning?
Jag letar efter en i en färg jag gillar och med sportstolar i åtminstone halvskinn. Sen har jag tänkt fixa nytt väghållningskit och 19", så sportchassi och grymma fälgar blir en bonus om det redan finns. Missar jag nåt viktigt?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Satsa på en 06'a uppåt för de pengarna. Speciellt nu när man kan pruta hyfsad hos handlare.
Om du har tänkt att fixa 19 och sänkningssats/v.kit, lär dina 170 spricka relativt omgående varför du lika gärna kan satsa på en "färdig bil" i stället;

Länk

Alt 330 E46 IM som är liiite snällare mot plånboken;

Länk
Wi
39
Windsor
325i -06
Den här känns intressant!

Länk!

Frågan är hur mycket prutmån det finns? Självklart varierar utpriserna men om man ska försöka säga procentuellt?
Wi
39
Windsor
325i -06
tvesovla: Jag räknade inte in 19" och v.kit mm i budgeten. I så fall plockar jag på det eftersom...

330 -06:an var ju brutal! Frågan är hur man ska förhålla sig till de lite högre miltalen?
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
tvesovla//

Den där E46'an i Karlstad vet jag att de släpper för 165.000:-.
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Windsor: Den 325 du visar har ju inte ens multiratt! Och inte Hifi heller, två saker som är tvunget tycker jag.
Wi
39
Windsor
325i -06
Mackan: Ja, multiratt är faktiskt tvunget, missade det först. Men BMW CD Pro. är inte den ok? Men jag är ganska kräsen när det gäller ljud, så förmodligen är hifi tvunget även det... =P

Hifi-paketet till E90 (eller någon annan BMW för dem delen) är ganska meningslöst eftersom ljudet inte blir särskilt mycket bättre än standardskräpet. ProLogic anläggningen är mycket bättre men ändå inte i klass med motsvarigheterna hos t ex Audi, Saab eller Volvo.

Har man detta som ett måste finns det stor risk att många fina bilar gallras bort i onödan, eller att man aldrig hittar den bilen man söker eftersom något annat saknas i gengäld.

Multiratt är ett måste, definitivt en av utrustningsdetaljerna som jag utnyttjar allra mest.

Man klarar sig rätt långt med en bil som har klima, farthållare, multiratt, sportstolar och xenonljus.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nog är HiFi väsentligt bättre än originalljudet allt. Standardhögtalarna låter som en klockradio. Notera dock att Radio Professional inte har bättre ljud än Radio Business eftersom högtalarna är samma.

Multiratt går utmärkt att klara sig utan. Når du inte stereon ändå Mackan? Det gör jag i alla fall och sist jag kollade hade jag inte oproportioneligt långa armar... Farthållaren sitter ju på separat spak så för den skulle behövs inte Multiratt heller.

Visst ser det snålt ut utan men i verkligheten är det inte så farligt. Själv skulle jag hellre ha M-ratten utan knappar än den vanliga Multiratten Länk Den är ju så ful att man skäms.

Windsor
325i -06
Hur ser möjligheterna ut om man vill uppgradera ljudet på dessa intergrerade system? Och om man vill köpa en M-ratt i efterhand? Svårt? Dyrt?

Tyvärr är det ju rätt svårt att hitta den där bilen som har precis allt man vill ha...
Jag hade valt 330in. Gjorde ungefär samma val i höstas, och det talade mest för e46 330. Så det blev en sådan!
Mycket på grund av att jag fick höra av BMW mekaniker att de nya BMW-motorerna inte är lika hållbara, lägre kolvar osv för att dra lite bensin för att samtidigt få mycket effekt. Efter ett par tusen mil blev cylindrarna ovala pga kolvarna som skavt på insidan cylindern, på en nästan ny bil! Ovala cylindrar gjorde att det skramlar från motorerna, vilket inte låter så kul.

Tanken på de nya bilarna från BMW var att motorerna skulle hålla lika länge som karossen. Istället för att motorerna håller mycket längre än karossen, som det alltid har varit.

Jag vet inte om 330 e46 har likadana låga kolvar osv. men eftersom den inte är lika hårt trimmad, och är lite äldre, så tänkte jag att den höll lite högre kvalitet i motorn. Sen har väl e46 problem med rost, men det har jag inte märkt något av på min egen bil. Gjorde även en fullständig dinitrol behandling för att vara på säkra sidan i framtiden.

Skulle gissa på att jag får många hugg emot mig nu. Jag kan inte säga om jag har rätt eller fel, men de vet säkert någon här på forumet! =)

//Jesper

BMW - Better Make Way
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vilken av modellerna tycker du är snyggast?

Visst är en e90 en nyare modell än e46 och även större, i synnerhet om du väljer mellan sedan och coupe. Du ska väl köpa den bil som du själv tycker ger mest och snyggast bil för pengarna inte bara köpa den nyaste bara för att den är ny...

Jag har ingen egen erfarenhet av e90 men är toknöjd med min e46. Den är dessutom många gånger snyggare än en e90 och jag skulle inte för mitt liv byta. Vad som är snyggt för mig behöver iofs inte vara det för dig men den delen väger rätt tungt. När jag väljer bil i alla fall.

Sen e46 eller tidig e90. Oftast är ju en bil bäst i slutet av sin livscykel kontra att en helt ny modell dras med en hel del barnsjukdomar. Nu verkar e90 inte haft fullt så många men dom finns nog där.

Mitt val skulle bli en bra utrustad e46 330 så sen som det bara går.

Lycka till och välkommen till en trevlig värld med härliga bilar oavsett modell/motor osv :-)

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
4 måsten är:

1. Gärna klima, men manuell AC är ok.

2. Xenon.

3. Farthållare.

4. Sportstolar.

BMW´s samtliga stereoalternativ är inte speciellt bra, för bästa ljud är det eftermarknadsalternativ som gäller, t.ex.: Länk

Mvh
E90 325 och länken leder till en tjusig bil. Har själv sätt den tidigare och tyckte då att den såg bra ut. Kolla även ägandekostnader - försäkringspremie och bränsleförbrukning bland annat. För mig t.ex. skiljer det tusenlappar per år mellan en E90 325 och en E46 330. Men välj efter hjärtat, det gjorde jag och är idag helnöjd med min E46 320i. Inga problem och bilen går fint.

/ Hugo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.