|
|
|
|---|---|
|
Tvätthinken i bagaget välte och ca 1 dl avfettningsmedel rann ut i bagaget. Det tygklädda lastgolvet i bagaget sög snabbt åt sig medlet. Tog ut golvet och spolade det noggrant med så väl kallt, varmt som ljummet vatten. Tvätta rent den med Ajax universal medel flera gånger. Nu står den och torkar. Problemet är att det fortfarande luktar lite. Eftersom jag har en hund som åker bak i bilen (som är så gott som ny) känns detta väldigt tråkigt och jag måste få bort den här lukten. Vore ytterst tacksam för tips. __ Min bil: Länk | |
|
Mugge, du kan ju alltid försöka me detta. Länk BMW e lag |
|
| Om inte rengöring funkar skulle jag nog överväga matta från skroten eller en ny. | |
| Enklast att göra rent din matta är att spruta alkalisk avfettning som får verka ett tag och därefter spola NOGA med högtryck. | |
|
Jonas: Ska man verkligen ta bort avfettning med avfettning? Vad är alkalisk avfettning? Det som är utspillt är petroleumbaserad avfettning, har även tillgång till mikroavfettning. __ Min bil: Länk |
|
|
Troligen menar Jonas icke petroliumbaserad avfettning, s.k. naturavfettning eller t.ex T-grön osv. Dessa har ju en mildare lukt som rätt snart försvinner. Fördelen med all avfettning är ju att de låter lösa sig i vatten och kan spolas bort, dock bör man nog vara återhållsam med högtryck om det är en textilprodukt, det blir lätt skador osv i strukturen på mattan annars. Vanligt vatten, gärna ljummet och med lite diskmedel tar ju också med sig resterna av avfettning och smuts, och så småningom försvinner lukten också när det torkat ur ordentligt. FP |
|
|
Jag har spolat ordentligt nu, både med vanlig dusch (ca 15 minuter) och ca 7 minuter (1 polett) med högtryck. Det luktar fortfarande :( Tänkte åka och prova en sådan odördödande spray men jag är tveksam till om det hjälper. Fler förslag? __ Min bil: Länk |
|
|
Har för mig att bakpulver fungerar om man applicerar det på fuktigt underlag. Troligen värt att testa som sista utväg. Riwa |
|
|
Testa att svänga förbi typ MrCap eller liknande och be de våtdammsuga klädseln. Det borde göra susen tror jag. De kan ju även använda sig av olika rengöringsmedel när de våtdammsuger. Mvh/ Niclas |
|
|
En vanlig blomsterduschflaska, fylles med varmt vatten och toppas med en msk aftershave, Duscha på ytan på båda sidorna, låt torka och därefter repetera. Samt visheten av situationen är att en original formpressad gummimatta aldrig är annat än helrätt:) Mvh En som råkat ut för något liknande. |
|
|
Mugge, läs detta som finns i länken ´´Luktätare som är doftfri och förintar dålig lukt istället för att dölja den med tillförda dofter. Användningsområden: Bilar, husvagnar, mm. BMW e lag |
|
|
cstjawa: Jag har läst det du skrev om i din länk och jag har faktiskt haft det i åtanke hela tiden. Men ville se om jag kunde bli av med lukten utan att blanda in ytterliggare kemikalier. Jag åkte faktiskt till Micro bildelar idag för att köpa den flaska cstjawa rekommenderade. Förklarade hela historien för expediten och han rekommenderade Sonax luktförintare >> Länk Nu har jag tömt 1/3 av flaskan i lastgolvet och det får stå över natten så får vi se om det hjälper. __ Min bil: Länk |
|
|
Efter ex antal behandlingar med sonax medlet är lukten så gott som borta. Någon kompletterande behandling kan eventuellt komma på tal längre fram, men jag är mkt nöjd med medlet. Rekommenderas! tack för tipset cstjawa! __ Min bil: Länk |
|
|
Va så lite så. Skönt att det löste sig =) BMW e lag |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.