|
|
|
|---|---|
|
Har bytt lamell, ej tryckplatta och urtrampningslager. Det fungerade fint dom första kilometrarna tills man börja gasa lite. Problemet visar sig så att bilen frikopplar inte helt när pedalen är i golvet utan driver på precis tillräckligt så att det inte går att växla. Det går heller inte att lägga i växel stillastående på tomgång, men om man stänger av bilen frikopplar o lägger i 1:an och startar igen så fungerar kopplingen som den ska när man kör lugnt o försiktigt, ända tills man börjar köra hårdare. Vissa gånger så ligger lamellen på och driver när man startar den på det viset men släpper rätt fort. Läckande slavcylinder? Då borde den väl driva hela tiden eller inte fungera alls. Lamellen kärvar på splinesen? Strök på fettet som medföljde den nya lamellen. Defekt urtrampningslager? Tacksam för alla svar.. | |
|
problemet låter inte som lamellen ell tryckplatta ell lager utan mer som du e inne på kopplingscylindern ell slavcylinder. prova lufta systemet innan du går vidare |
|
| Kan vara så men jag tycker att problemet borde finnas där hela tiden då.. Varför fungerar det då ibland? Har luftat systemet 2 ggr redan.. | |
|
jag tror oxå på en inre läcka i slavcylindern, det är ju ganska vanligtpå gamla saabar . då får man liknande fenomen |
|
|
sliten kopplings ell slavcylinder kan uppföra sig så att kolv tätningen helt enkelt vränger sig o vränger sig tillbaka när du släpper upp pedalen igen. Därför kommer felet ibland. i de flesta fall när slavcylindern gått kan man stå i titta i behållaren när en kopplar *bubblar* de i behållaren så e de slaven men om inte så e de kopplingscylindern. detta stämmer i 9 av 10 fall. |
|
|
Ja ju mer man funderar på det se verkar det som de ändå är något fel på hydraliken. Blir till att inhandla en renoveringssats till kopplingscylindern. Är fortfarande tacksam för fler svar.. :) |
|
|
Kontrolerade du att det var samma längd på urtrampningslagret?Är det en orginal lamell och tryckplattta som inhandlats så att den ligger inom rätt orginal mått? Min Bil Länk |
|
|
Det kanske är stödlagret som sitter på vevaxlen som kärvar,då snurrar axlen på växellådan även om du frikopplar. mvh stefan |
|
pg_ice |
TheXaZ: kollade du hur tryckplattan såg ut? när jag bytte kopppling i höstas så fick jag kolla på tryckplattan efter dom hade bytt. det var ingen rolig syn tryckplattan var snedsliten och såg nästan ner svarvad ut att inte byta tryckplattan samtidigt låter bara dumt men ok om du hade kontrollerat den innan och den var bra så måste det vara nåt annat. |
|
Tryckplattan är troligtvis kass... Eftersom du INTE gjorde något annat än bytte lamellen så har du samma förutsättningar på slavcylinder osv så du borde kunna anta att allt annat är OK.. När tryckplattan blir dålig så blir det svårväxlat och svårt att få in växlar på högre varv, men låga varv så brukar det funka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.