AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.697

Kondens i bakluckan/mystisk lampa

Jag kör en BMW 320i -02 och har för två veckor sedan upptäckt att en mystisk lampa tänds i instrumentpanelen, samma område där lampor lyser om en dörr inte är ordentligt stängd. Den här lampan lyser höger bak men en bit ut från själva bilen så att säga. Vad är det för lampa? Har inte hittat något i boken. Den röda lampan tänds när bilen börjar rulla och släcks strax därefter igen.

Trodde det var bakljuset som lagt av men min sambo stod bakom och tittade, allt fungerade som det skulle från start, även när lampan i panelen lös.

Däremot bildas det kondens i bakluckan upptäckte jag. Inte lite fukt utan snarare en droppstensgrotta där bak. Mattan i bakluckan blir inte blöt men innerbelysningen i bakluckan är rejält blöt. Hur åtgärdar man detta? Jag har såklart kollat att gummilisten runt om luckan är tät. Bilen står ibland flera dagar utan att röras, kör dock motorvärmare innan jag ska ut och åka. Kan det ha något med saken att göra, kondensen bildas när det är riktigt kallt ute (ca. -10).

Är det vanligt förekommande? Tack.

/ Hugo
Hittade lampan i instruktionsboken till slut; "kontrollera bromsljusen". Jodå, de fungerar så jag misstänker att det är glapp någonstans. Mindre kondens imorse men jag skulle gärna vilja veta hur man blir av med den helt.

/ Hugo
Kolla bromsljuset i bakrutan!
Jepp, alla tre lyser. VB, HB och i bakrutan.

/ Hugo
Jo
292
JohanD75
G31 520d M-Sport Touring Xdrive 2019
Kolla kontakterna till ljusinsatserna bak (ser ut som en liten scartkontakt) så att stiftena inte är brända/oxiderade => dålig kontakt => varning för trasig lampa i checkkontrollen.

Mvh Johan
Tack Johan, kontaktdonen som sitter bakom mattan i bagageutrymmet? Där det sitter en grön platsplupp?

/ Hugo
Liten uppföljning.

Det är dimljuset höger bak som går på halvfart. Dock fungerar backlampan som den ska. Jag bytte lampa igår men felet kvarstår så nu ska jag lämna in bilen på torsdag så får vi se vad som gått fel. Beläggningar på kopplingsdonen i kåpan trodde verkstaden men den såg hel, ren och torr ut. Backlampan fungerar dessutom och den istter i samma modul. Kan ju vara en säkring?

/ Hugo
Så var felet åtgärdat. Det kostade 1.000 spänn och berodde på en oxiderad jordkabel. Det fick en lampa att lysa i min kontrollpanel och berodde inte alls på höger dimljus utan det blev fel värden på grund av dålig kontakt. Fick också förklarat att jag bara har dimljus på vänster bak, stämmer detta?

/ Hugo
De flesta bilar har endast ett dimbakljus idag. Oxiderad eller dålig gemensam chassieanslutning från t.ex en grupp lampor som baklljus/broms/blinker osv kan ge väldigt mystiska felsymptom. Liten förbrukning (t.ex 5-10W bakljus) påverkas bara lite medan t.ex broms/blinkers (21W) ger större påverkan osv.

FP
Tack Folke.

Människan gilalr teknik som förenklar vardagen. Ju mer avancerad tekniken blir ju större kan också felen bli. Höger lampa i checkkontrollen kan dessutom indikera bromsljuset i bakrutans haveri. Svårt när det ger felkoder och felet inte syns.

/ Hugo
Jo
292
JohanD75
Brända kabelstift, dålig jord på bakljusinsatserna till E46 ska vara ett "känt problem" enligt andra trådar här på forumet. BME ska t.o.m. ha en "ombyggnadssats" eller något sådant för att komma tillrätta med problemet.

BMW-verkstaden här i byn som ska ha mer än 20-års erfarenhet hade ingen aning om problemet. De bytte lampor, mätte och grejade men kollade aldrig kontakten, iallafall inte tillräckligt noga tydligen...

Min polare som jobbar som mekaniker på Ford & Citroen misstänkte direkt jordproblem i kontakten till bakljusen när checkkontrollen spökade som mest med indikeringen "trasigt bakljus". Mycket riktig, stiftet för jorden var bränt som följd av dålig kontakt. Nytt stift och problemet var väck. Flera månaders irritation och huvudbry tog 5 min att reparera...
Jo
292
JohanD75
Kan tillägga att trasig baklampaindikeringen i checkkontrollen även kan innebära trasig lampa i reg.skylt belysningen, vänster eller höger.
Jag hörde av mig till flera verkstäder innan jag bestämde mig föra tt åka till Borgs Bil i Vällingby. Redan på telefon sa deras servicechef att det var oxidering och att man skulle byta kontakten. På andra ställen, inte BMW's egna verkstäder, varierade det krafitgt. "Vi byter batteriet, alltid det som spökar" eller "Vi drar nog om kablarna. Sitter det fukt där kan vi hälsa hem."

/ Hugo
Jo
292
JohanD75
Ruskigt det där, ett litet skitfel som går snabbt & enkelt att fixa kan bli svindyrt om man hamnar på "fel" verkstad.

Man bävar inför framtiden med alltmer elektronik/datastyrda bilar...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.