|
|
|
|---|---|
|
Hur kan man byta all olja i automatlådan på smidigaste sätt? MVH Fonzi | |
|
BMW TIS anger ta ned tråget, byt packning och därefter montera tillbaka och fyll på ny olja. Mvh Asken |
|
|
Då byter ma bara 3,4 liter olja jag menar all olja tror att det är ca 12 liter i hela lådan? MVH Fonzi |
|
| På en 4HP-24/EH låda så rymmer den ca 8.1 liter. Tar du bort trågen och passar på att byta filter så låt den stå öppen någon eller några dagar så rinner all olja ur. Var dock nogran när du häller i oljan för den måste slås i i omgångar med starter av motorn samt växlingar (korta) så att den får äta i sig oljan, hoppas du förstår vad jag menar. Gör dock ett par kontroller av mängden olja med rätt temperatur på oljan PS kolla på lådan så du får i rätt typ av olja den står på en skyllt på sidan av växellådan. Lycka till. | |
|
vill man ha ut all olja så måste man tömma konvertorn den är full med olja typ 3liter nu vet jag inte om det finns någon avtömnings plugg på en bmw men det fanns på min gamla dodge challenger:) lycka till... MVH Stefan |
|
|
Gör ett teoretiskt byte, dvs töm och slå i 3 gånger med en tur mellan varje byte. Börja dock först med att ta ned tråget (efter första tömningen) för att byta filtret samt att göra rent tråget invändigt. Brukar kunna vara magnet/-er i botten på tråget där div metallflis samlas. Byt även trågpackningen. Detta är inte optimalt, men betydligt bättre än alla fuskbyten som verkstäderna gör, dvs byte av det som kommer ut á ca 3 liter.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.