AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.465

Hårdare bussningar till E28

mag
Vad har man och välja på ?
Hur många finns det ?
Var säljs dom ? , och vad kostar dom ?

Bakre bärarms bussingar har jag köpt redan dock.

Tacksam för svar :)

//Magnus
Tu
68
Tufve
M535i- 86
320i Touring- 89
Har inte sett någon som säljer hårda bussningar till E28, så polarn har svarvat oilon bussningar till mig. Fast bara till framvagnen än så länge, stumt som bara den.
mag
Vad kan han tänkas vilja ha för att svarva några till ? :)

Du planerar inte att låta han svarva till resten av bilen ?

//Magnus
Dalton
Här finns. Om ni letar ännu :)

Länk

Mvh

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
om ni har orginal hjulupphängning så..
Om man annvänder hårda bussningar i svingarmarna så kommer det att motverka den skruvrörelsen som är inbyggd med den extra yttre länken som sitter monterad mellan svingarmen och bakbalken. Så om ni monterar annat än gummibussningar där så måste ni demontera den länken.
Samma sak fram, kolla vad som händer med stagen i framvagnen när ni svänger med bilen...dom vrider sig i bussningarna. Så hårda plast bussningar i en std e28 framvagn är inte en lyckad konstrution.
Då får man i stället kopiera bmw´s grupp a framvagn.

Ev så finns även grupp A justering av bakvagnen med ledlager/uniballs på g...kontaka mig om ni är seröst intresserade.
Priset är vad maskinen i princip kostar + en mindre slant till maskinisten.
Dom lösningarna jag förespråkar är inte direkt något man bultar på och inget man smäller ihop på en kafferast...och öppna ledlager får på fan i vinterslask (finns skyddade)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Finns förövrigt inget o hämta heller med sådana hårda bärarmsbussnignar i bakvagn, tro inte att bilen helt plötsligt får bättre väghållning eller nåt, isåfall måste hela linan löpas ut med resten också.....stuma silentblock o diffbuss. vilket man inte vill ha på en gatbil, riktiga stötdämpare mm o då kör man ändå med uniballs istället för att få minnemal friktion o mesta möjliga justermån.......

Casterstagsbussningen i framvagn kan bytas mot hårdare o få bilen kursstabilare och destinktare i bromsen, MEN den går inte att göra stum, bussningen vrider sig när man vrider hjulen!
Där kan man köra med en avsvarvad 750 E32 castersbussning, det funkar kanon!

///Magnus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det som rekomenderas till en i övrigt orginal e28 (förutom gula koni och H&R fjädrar) är alltså bakbalksbussningarna, motorkuddarna och växellådskuddarna?

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
I princip så ja...men när man kör med hårda silintblock så bör man även köra samma i bussningen som håller upp klumpen. Annars så får man lite lustiga brytningar...

Jag har förbrukat några avsvarvade 750 bussningar, dom går sönder fortare än jag trodde dom skulle göra. Iofs så gick bilen x antal timmar var/varannan helg på banträffar då. Men det är nog den bästa lösningen man kan annvända sig av utan att göra större ingrepp i framvagnen.
Men om man demonterar extralänken i bakvagnen (nr 12) Länk så kan man köra med stumma bussningar i svingarmen med samtidigt tar man bort anti dive/jacking funktionen den länken motverkar. Men med hårdare sättning av chassit så tror jag det kan gå på ett ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.