AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730

lätt skållrande vid växling e46 ?

np
87
nplus
330i lim
har en 328 e46 sedan, det är svårt o förklara saken mer precist men..
det uppkommer iaf ett väldigt lätt skållrande just efter du växlat o släppt upp/släpper upp kopplingen. märks mest av vid 1an o 2an. märks nog speciellt mer om man kör från stillastående o ligger kvar längre i dragläget innan man kommer iväg.

det skållrar inte mkt men lite.. funderar om detta är nåt symptom från kopplingen (dags o byta nåt?) eller om det ska vara så ? för i övrigt känner känner ja att kopplingen fungerar utan problem.
Låter ungefär som samma sympton som jag har på min.
Låter det även om du har friläge i och gasar lite?
Låter det typ som två kugghjul som "korra"???

På min är det vanosen som lever om lite grann.
Skulle tydligen inte va nåt som var farligt

MVH Rickard
np
87
nplus
330i lim
hmm nej inte va ja lyckas höra från friläget. det är mest vid dragläget allis innan växeln hoppar i.. som ett skållrande glappande ljud. men inte alltid heller. men äh.. blir det värre med tiden så får ja helt enkelt låta bmw lyssna på det. låter ju som att det KAN vara nåt symptom från kopplingen.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
det verkar vara vanligt symptom på de där bilarna, kan vara att någon busning i bakaxelnhålaren är dålig, kan vara hardskivan och m.m. Jag har inte heller lyckats med att hitta felet...Nu är jag vann med det men i början när jag köpte bilen var det skitt iritärande..
Försök att byta växel lite mer lungt, dvs vänta tills varvtalet går ner till 1000 varv/min sedan byt växel, bruckar hjälpa lite grann
np
87
nplus
330i lim
det verkar alltså va nåt vanligt iaf då!.. skönt.. på sätt o vis..
ja hade ju inget sånt alls på e36an förut.. så därför upplever ja det som du att är lite smått irriterande..

men du har haft det ett tag alltså.. o det har inte blivit sämre i varje fall?
ja kanske inte behöver oroa mig än på ett tag då
ska testa det där me växlingen
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
nej, det har inte blivit sämre...till och med "bättre" bara för att man är van äfter ett tag....ja jag håller med.. sånt var inte ens på e36:orna (haft mer än 5st och aldrig upplevd sånt här)..så det bör vara någåt slarv av BMW just med den här modelen...
Lyckas du hitta felet så får du gärna höra av dig på denna inlägg..är oxo sugen på att komma fram om vad det kan vara
np
87
nplus
330i lim
återkommer om jag lyckas hitta nånting, vare sig tips eller utifrån eget mek. misstänker att det bör finnas fler trådar om detta nu när ja funderar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.