|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, Jag har nu tänkt att sälja min 328i E46 och köpa en 3-series touring, men har lite problem då jag skall besluta mig för vilken modell jag skall välja. Sedan önskar jag även hjälp med allmänna köpråd vid köp av BMW. Eftersom jag varit väldigt nöjd med min BMW är tanken att inte byta märke. Det jag söker är en bil som ungefär motsvarar den prestanda och körglädje som min nuvarande bil har. Sedan har jag tänkt mig en mindre kombi för att få en rymligare bil. Därför ser jag främst på 3-seriens touring, men även en 5-serie kan bli aktuell ifall jag hittar en bil som är bra och prisvärd. Vilket i praktiken betyder 325/330(/525). Min budget är runt 150000-160000 SEK. Vad skall jag tänka på då jag köper en 3-series touring (alternativ 5-series)? Är det möjligt att få ett fint exemplar av E90 (eller är det E91) touring för under 160000 SEK? Finns det mycket barnsjukdomar på första årsmodellen av E90? Alla erfarenheter och kommentarer är välkomna! Lite bilar som jag sett på: Länk! Länk Den här bilen är intressant, men om man ser på protokollet som jag länkar till så är det en del fel. Är dessa allvarliga? Kan man få säljaren att åtgärda dessa innan köp? Länk! Är det sportstolar? Ser också ganska lovande ut. Länk! Också en väldigt intressant bil, men möjligen lite för många mil för min smak. Länk! En 525 som jag kunde tänka mig. Länk! En liknande 525 som den tidigare. Som ni ser finns det ganska många bilar som är intressanta för mig. Därför behöver jag er hjälp så att jag inte köper en bil som blir ett problem. | |
|
Daniels bil i HBG har vad jag vet varit på tapeten tidigare på forumet. Magkänslan säger att jag inte skulle köpa bil där. 525:an hos Blennows i Skurup har stått där läänge. Det är en liten handlare (fd MB/Nissan handlare) med begränsat utymme så det torde vara rejält pruttläge på den. Om budgeten sträcker sig till 150-160kkr hade jag försökt få in en tidig E91 framför en sen E46 eller E39. |
|
|
Hej! har en 330xi-01 och om du funderar på denna modellen så ska du vara uppmärksam på rost! huv, dörrar a stolpen, bakluckan. för övrigt en skön bil att köra. drive.bmw |
|
|
Titta efter en E91, gå hellre upp lite i pris eller miltal för att få tag på en. Nyare, säkrare och roligast jämfört med E46 och E39. Alltid roligt att ha den "aktuella" modellen eller hur :) 325 (218hp) är fin men hittar du en 330 ta den, tvivlar dock på att du hittar en ärlig sådan för 160k... //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag har en E46, 320i touring - 04. Var noga med att kolla att handbromsen tar och fungerar. Min gjorde inte det, trodde att det skulle lösa sig med att spänna handbromsvajjern, men icke. Jag fick byta bakbromsar, och då menar jag allt, skivor och belägg + ok och allt annat till handbromsen. De på BMW sa att det är ett problem med bromsarna bak på dom modellerna, att det lätt rostar sönder. Mycket vatten och salt som tar sig in. I övrigt har jag inte haft några problem alls med min bil, hur nöjd som helst, har haft den i ca 1,5 år. |
|
|
Tack för alla svar. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att hjälpa mig! Vad tror ni om den första bilen som jag länka till. Den på ALD bil. Den ligger i rätt prisklass och motsvarar ganska bra den bil som jag har tänkt mig? Är den prisvärd? Det som oroar mig är de fel som finns i protokollet (andra länken i mitt första inlägg). Är dessa fel allvarliga? Bjerser: Priset kan jag nog inte gå upp i, men miltalen kan jag tänka mig att gå upp i ifall att jag hittar en bil som verkligen faller mig i smaken. Klart jag hellre tar en 330, men är ganska så säker på att en 325 har tillräckligt med körglädje för att jag skall vara lycklig med den. En allmän fråga om bilköp. Hur kan jag minimera riskerna för att köpa en bil som orsakar många verkstadsbesök. M-test, är de något som ni kan rekommendera? Om jag köper från en bilförsäljare vilka garantier/tester kan jag kräva att de utför åt mig? Som ni märker är jag ingen veteran inom bilvärlden! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.