AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.187

automaten får kärringstopp!

ar
114
arre_
520dA -12
ja som rubriken lyder har jag fått ett underligt problem som nog inte bör hända en automatlåda. när jag tex. sitter i bilkö och lägger den i N för att sedan lägga den i D när kön börjar röra på sig kan det ibland inträffa att bilen dör, känns nästan som den får kärrinstop, precis när man lagt i D och man känner att den får drivning och man sedan trycker på gasen så kan den ibland få detta stop. inga felmeddelanden visas utan bilen bara dör, såsom att man får kärringstop med en manuellt växlad bil. det verkar alltså som att det är gasen som gör att den stannar. när man lägger i D så börjar drivningen, men när man sedan ska gasa upp då kan den dö.

någon som har nån idé? bilen är en 530 -01, gått 16 500 mil.

vore tråkigt om det krävs automatlådebyte, den växlar mycket mjukt annars och har aldrig fått upp felmeddelanden eller nåt sådant.

/arre
ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Hände mig samma sak nu i veckan. Stod vid ett rödljus och skulle åka iväg då bilen fick "kärringstop".Vart väldigt förvånad då det aldrig hänt tidigare, dock har jag känt att den har tvekat ibland när man kör iväg.
Min har gått 17 600 mil så jag tycker inte att lådan borde behöva byttas än?!

Hur som helst så har jag bokat en tid hos bmw nästa vecka, får se vad dem har att säga.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Läs av felkoder. Kan t ex vara kam- eller vevaxelgivare som spökar.

Min bil: Länk
ar
114
arre_
520dA -12
tack för svar!

ska ta o boka en tid så dem får gå igenom bilen efter felkoder som pbengtss säger. kam- eller vevaxelgivare, är sådant dyra ingrepp?

/arre
Jag har en 728ia. Min kunde plötsligt bara dö. Både på tomgång ock med drive ilagd. Den kunde även rycka till när man körde ock efter det gick den ofta slött. När man sedan startade om bilen gick den ofta som vanligt. Jag bytte då kamaxelgivare kostade ca 1000kr på verkstad. Efter det blev det glesare med problemen men det hände. Bytte då även vevaxelgivare ca 1500kr. Efter det har jag inte haft några problem.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kostar ca 900:- om du byter själv. Inte svårt men det går inte om du har stora händer. Ta en tjej till hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.