|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag undrar om någon vet om det är så att en bil kan finnas i sverige ett antal år och därefter kan räknas som svensk? Jag ska nämligen köpa en gammal 520 touring. Bilen är en -98 enligt säljaren men enligt vv så är det en -01. Hos vv står inget om att det är en importbil och enligt försäkringsbolaget är det en -01. Enligt VIN är det en -98 byggd för den tyska marknaden och enligt mitt ögonmått är det en -98 till modellen så det är en -98. Kan en importerad bil bli svensk i vv:s register efter ett antal år. Hur ska jag försäkra den; som en -98 eller -01? Med vänliga hälsningar Patrik A | |
|
Om BMW Sverige importerar den från Tyskland som begagnad 2001 anses den i vägverkets register inte som importerad Det är dock bara generalagenten i ett land som kan importera en bil utan att den anses importerad Finns en hel del sådana bilar i Sverige. Speciellt VAG har köpt många bilar begagnade från sina kollegor i Tyskland |
|
|
Det måste ha blivit något fel vid registreringen? I så fall borde det väl gå att kontakta vv/transportstyrelsen och fråga hur man skall gå tillväga för att rätta till det. Premien för en -01 vara högre, i o m stöldbegärliga facelift delar. Står det något vid "I trafik första gången i utlandet:" när du kollar här Länk _______ |
|
|
En auktoriserad importör som ej tar in bilen för eget bruk kan regga en bil utan att den markeras som importerad. ______________________________ //Lövet |
|
|
weeman: Det står inget vid "I trafik första gången i utlandet"; *** Fordonsstatus: Avställd (2008-12-03) Tillfällig registrering: Nej Privatimport: Nej Antal ägare: 11 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: Producentansvarig: 556563-7872 I trafik första gången i Sverige: 2001-02-22 I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej Ägarbunden dispens: Nej Ägarbunden dispens upphör: Nej *** Kan man kolla någonstans vilka de andra ägarna var? 11st är en del ju Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
skriv in det sista chassie nr på bilen så lär du se när den är tillverkad! Länk Det är ju alltid nåt! MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.