|
|
|
|---|---|
| Fåt knappt ut någon värme i bilen. Vad beror detta på? Värmeventil? /Jerker | |
|
Mins inte vad den heter (värmeventil?) finns iaf en grej som fördelar värmen mellan de olika utblåsen och den guggar ofta ihop. Men då brukar man så vitt jag vet, få lite värme i några utblås? kanske även kan bli helt kallt... Vanligt fel hur som helst själv haft det |
|
|
Kan vara den extra vattenpumpen som lagt av. Se del #1 i denna länk: Länk Dess uppgift är att få vattnet att cirkulera i värmeelementet, Du hittar den på torpedväggen (förarsidan) ihop med värmeventilerna. /Stefan |
|
|
Sorry, trodde Du hade en 540 -93 /Stefan |
|
|
Jag har samma problem med min 740. Symptomen är svag värme, men att det i varje fall kommer mer värme om man varvar upp bilen. Jag åkte ner till min favorit-bilverkstad idag och bad dom kolla. Det var lite dåligt med kylvätska i, det är det första du ska kolla. Finns det inte ordentligt med kylvätska fungerar inte värmen som den ska. Låt motorn gå på tomgång, öppna kylarlocket och fyll på glykol. Varva upp motorn (med gaslänkaget från motorrummet) och kika ner i kylarhålet tills du ser en tunn horisontell vätskestråle, då är systemet luftat och du kan skruva på locket innan du stänger av motorn. Detta gjorde värmen bättre, men inte bra i min bil. Han kunde genom att känna på värmeventilerna (dom sitter på torpedväggen, lite till vänter i färdriktningen) känna att dom öppnade som dom skulle, vilket innebär att det med all sannolikhet är cirkulationspumpen som blivit mör. Vi får se, jag har beställt en ersättningspump, den ska bytas nästa vecka. MVH /Lasse |
|
|
Hade dålig värme i min 740. Jag hade även lite problem med motorvärmen som inte ville gå upp riktigt. Det var termostaten som var sliten och öpnnade på tok för lätt. Efter bytet gå motorvärmen upp snabbt och mätaren står alltid på rätt läge i mitten. Och kupevärmen blev genast mycket bättre. Så har du problem med att motorvärmen inte vill gå upp riktigt, byt termostat. |
|
|
En ny termostat är ju ganska dyr. Det alla inte känner till är att om man har en dålig termostat, och vill spara lite så går det precis lika bra att trycka ner en aprikos i termostathuset. Öppna locket, dela aprikosen och ta bort kärnan, tryck sen ner aprikosen. Tillbaks med slangar och termostatlocket, fyll upp systemet på nytt och starta motorn. Inom tio minuter kommer mätaren att gå upp till rätt läge i mitten igen. En ny termostat kan kosta närmare 600 på BMW, och en aprikos kan man få för under 3 kronor. |
|
|
Otto kan mycket väl ha varit inne på rätt spår. På min 740 -95 stannade den extra värmepumpen, pos 1: Länk Tror att det är ett ganska vanligt fel. Tyvärr är den extra vattenpumpen ihopbyggd med värmeventilhuset på tidiga E38, vilket gör att delen är ganska dyr. Har för mig att värmen funkade någorlunda när det var varv på motorn t ex på landsväg, men vid kökörning blev det kallt. |
|
|
Om du lossar kontaktdonet (elanslutningen) till värmeventilpaketet så kan du kontrollera vad som händer. - Värmeventilerna kommer att stå fullt öppna och kupécirkulationspumpen går definivt inte. - Får du varmare så är det regleringen av värmeventilerna som krånglar. - Om du kör landsvägskörning ska du i detta läge få maxtemperatur om värmeventiler, termostat och kylvätskenivå är i ordning. |
|
|
Jag är väldigt nyfiken på Lasse-SL500s aprikoslösning! Hur kom du på idén? Gjorde du när du testade ut den, gick du igenom fruktskålen systematiskt eller började du med grönsakerna? Håller Aprikosen lika länge som en ny termostat? Ska man använda olika frukter vid olika årstider? |
|
|
En enkel metod att kolla termostaten på är att hålla in check control knappen tills test 1 visas, bläddra sedan vidare till test 7 genom att trycka flera gånger på check knappen och tryck sedan på tripp knappen en gång så kommer motortemppen att visas. Om termostaten är i skick så ska temppen rätt snappt komma upp i 92 grader och stanna där. Detta test fungerar endast om den hemliga menyn är upplåst. BMW:s värmemätare står rakt upp redan vid 75 grader för att minska oroade förare. Så att mätaren står rakt upp är ingen garanti på att termostaten fungerar. Själv tror jag att det är den extra värmepumpen som är problemet. Prova att varva upp motorn och om det då kommer värme är det troligen pumpen som är felet |
|
|
Nu har jag bytt cirkulationspumpen, och värmen är bättre än någonsin i kupen! Tyvärr säljs inte pumpen separat, man tvingas köpa hela paketet - med värmeventiler - för knappt 5000 på BMW. Men vi hittade en fräsch begagnad (den var knappt smutsig) på skroten för 700. Tyckte priset var så bra så jag slog till. Det kostade 800 att få värmeventil + pump bytt. = Glad Lasse med varma fossingar :) steaman: Aprikoser är suveräna som termostater, fick tipset av frukthandlarn. Gäller att ta dom när dom är lagom mogna. Oktober-aprikoserna funkar bäst. Ett annat bra tips är att köra med jordnötter i de bakre ljuddämparna. Räkna med 250 gram per sida, alltså ett halv kilo jordnötter totalt. Hissa upp bilen bak och häll in jordnötterna via avgasrören. Vitsen är att jordnötterna aktiveras vid ca 1500 varv på motorn, och dämpar de resonanser från avgaset som annars kan uppstå! Detta är ett välkänt trick i USA, de s.k. "peanut mufflers". För en riktigt tyst och lyxig färd: Estrella jordnötter i ljuddämparna! |
|
|
Uppar den här tråden seriöst - inga jordnötter nu! :) problem med 740 iL: problemet är att den inte får någon värme ALLS i kupén. Har bytt värmeventilpaketet själv denna gång, men helt utan resultat - fortfarande ingen värme alls i något av utblåsen. Jag skruvade isär värmeventilerna (de sitter med sex torx-skruvar). Värmeventilerna består av två ventiler/kolvar (en för vardera sida) som drivs av en solenoid/elektromagnet, som öppnar/stänger ventilen för att reglera hur mycket varmvatten som ska strömma från motorn in i värmepaketet, Under de två runda cylindrarna som syns utifrån, sitter en elektromagnet i varje cylinder, som drar en fjäderbelastad kolv upp/ner, och på så vis öppnar/stängs ventilen. Vid ventilens säte ska det finnas ett gummimembran och en gummipackning, så att ventilen sluter tätt när den ska vara stängd. Men denna gummikonstruktion blir dålig med tiden, och när den blir dålig så läcker varmt kylarvatten in i värmepaketet ändå -- och då kommer värme i kupen även om man inte vill. Det finns två sladdar till värmeventilerna, dels den som sitter på den extra cirkulationspumpen. Den pumpen är ENDAST till för att hjäla till med cirkulationen till värmepaketet på låga varv. Den lär styras av bilens elektronik så att den får mer ström på låga varv, och ingen ström på höga varv, gissar jag. Den andra sladden har tre stift, en röd/grön med +12 volt och två bruna jord - en för vardera värmeventilen: bilens elektronik kan på så vis öppna/stänga varje ventil för sig. Rycker man ur den kontakten på värmeventlierna så står båda ventilerna helt öppna, dvs vattnet ska strömma i en slang från motorns baksida, in i värmeventilerna, upp igenom båda ventilerna (som står öppna) in i varsin slang i mitten av torpedväggen, in genom värmepaketet, tillbaks från värmepaketet, ut i en tredje slang genom torpedväggen och tillbaks till motorn. Bilar med webasto har returen kopplad till webaston, som jag förstår realoem: Länk Det sjuka är att trots att min motor är varm (den har f.ö. inga problem med överhettning), så blir inte ens slangarna på motorns baksida in i värmeventilerna varma. Klämmer man på dem så känns de tomma? Men kylsystemet har mycket vätska, lossar man kylarlocket så är det precis rätt nivå. Alltså: - slangarna in till/från värmeventilerna blir inte varma, trots att värmeventilerna är öppna. Vad kan det bero på? Luft i systemet? |
|
|
Grubblar på detta, varför inget varmvatten tycks komma till värmeventilerna, trots att de är öppna? Den lilla extrapumpen (auxiliary water pump) under värmeventilerna, hur viktig är den egentligen? Om den inte fungerar, skulle det ändå komma värme på höga varv tack vare bilens vanliga vattenpump - eller blir det inget flöde alls till värmepaketet utan den? Jag har noll värme, oavsett varv på motorn eller hur jag ställer reglagen. Jag trodde att det skulle komma viss värme ändå, utan den lilla pumpen : men det kanske inte stämmer? Någon som vet? Om det är så, så kanske jag har antingen brott på kablarna till pumpen, eller så är själva pumpen trasig? Bilen har felkodat på auxiliary pump... |
|
|
Jobbar vidare. Nyligen köpte jag en bättre begagnad värmeventil från en bilskrot och bytte själv, i hopp om att det var problemet. Men det blev ingen förbättring alls -- fortfarande ingen värme alls, oavsett varvtal eller hur jag ställde reglage inne i bilen. Idag har jag tagit ur värmeventilen ur bilen och skruvat isär den. Den ser jättefin ut inuti, gummimembranen och tätningarna ser fina ut. Jag lossade returen från värmepaketet (den längst till höger av de tre slangarna som går in mitt på torpedväggen), körde vattenslangen i en av de lösa gummislangarna. Det flöt på bra, så det är inte stopp i värmepaketet. Jag börjar snart få slut på ideér. Varför får jag ingen värme i kupén? Av responsen att döma så verkar ingen annan ha problem med värmen i E38. Det är bara att gratulera, hoppas ni slipper problemet för värme vill man ha! |
|
|
Nu är jag lösningen på spåren, yippeee -- efter att ha spolat med vattenslang genom värmepaketet någon minut, så kommer en del värme från passagerarsidan. Från värmeventilerna (2) går det två vattenslangar in genom torpedväggen; den vänstra går till höger värme och den högra går till vänster värme. Den slang jag spolade mest med vattenslangen har bättrat sig! Så förmodligen är problemet att värmepaketet behöver spolas, jag tänkte det kan vara bra för andra att veta -- att om värmen uteblir så kan det bero ett värmepaket som behöver spolas. Fortsätter i morgon. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.