AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.970

Vem har smällt sin M3:a på E18?

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Länk

Kan det månne vara sommardäck som sitter på? ser ut att vara originalfälg.

/Johan
Är ju dock inte omöjligt att han använt vinterdäck på de fula org.fälgarna :)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
originalfälgarna är ju urläckra!

Vilka fälgar förespråkar du? 20" kromfälgar? :-)

nåja det var ju inte det som var frågan...
Nej jag föredrar mina 19" CSL, tackar som frågar :)
Gemini__
Funderade också på om det är sommardäck. För övrigt håller jag med om att dessa fälgar är de absolut vackraste man kan ha på sin M3 E36.

Mvh:
Thomas
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Enligt en som mailat fotografen i en tråd i M-forumet var det sommardäck på Bmwn som fick sladd och orsakade olyckan...

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Snyggt jobbat! sommardäck och typ -5 - -10grader
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Själv har man sommardäck året runt och det funkar hur bra som helst. Men så är det ju ~205 hästar färre också.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vad säger försäkringsbolaget om sommardäck och vinterväglag.

//Stefan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
JohanE, menar du alltså att sommardäck fungerar hur bra som helst året runt i Sverige?

Är du hög?

Inte ens vinterdäck fungerar ju hur bra som helst...

Mvh Johan
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det finns ju redan en tråd om denna olycka, varför skapa 2? I den andra tråden avslöjas av fotografen på plats att M3an hade sommardäck.

Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lövet, kolla vilken som startades först! =)

Mvh Johan
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Grelle:
Tack för din fina och snälla kommentar.
Jag menar att det fungerar bra på den bilen jag har sommardäcken på och där jag befinner mig. Det är dessutom lagligt på den. Bättre fäste med den på snö än någon BMW jag hittills testat.
Däremot på en bil med 286hk är det säkerligen inte så klokt att cruisa runt med sommardäck mitt i vintern.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ber om ursäkt för mitt kanske mindre lämpliga ordval men jag upplevde det som en väldigt överdrift och min tanke var väl att överdriva lite själv för att på så sätt visa överdriften, om du förstår vad jag menar. =)

Mvh Johan
Jag kan faktiskt inte förstå hur man kan mena att sommardäck fungerar bra på någon bil. Det spelar inte så stor roll hur många hk man har.
Det spelar ingen roll om du har 50hk eller 1000hk om du skall stanna, går lika dåligt i båda fallen. Förstår inte riktigt hur folk resonerar om halka ibland. Samma diskussion kommer ofta upp när folk pratar om 4wd, då behöver man inte lika bra vinterdäck det går att komma upp för backarna ändå osv. Men hallå!?! en rwd bil bromsar på alla 4 den också!
Den viktigaste som finns är väll ändå att kunna stanna i tid?

Klart det går bra att köra med sommardäck så länge man inte behöver tvärnita. Det är verkligen rysk roulette.
Ji
343
JiiPee
528i Touring -99 svart II
Porsche 928 S4 -90
Håller med sad_ant. Vill tillägga att det läskigaste är väl och få okontrollerad sladd med dessa bilar. Sommardäck och halt väglag - då kan man bli riktigt överraskad om man förlitar sig på antisladd/slir.
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Åker man med sommardäck på vinterväglag är man en risk för andra. Tänk dig själv att förklara för någon att du kör med sommardäck på vintern. Inte så lätt om någon avlider p g a det. Det kan sätta sig på samvetet livet ut.
Vinterväglag = vinterdäck även om du får köra med sommardäck.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Som jag ser det så är det möjligheten att kunna stanna eller styra som är det viktigaste med däcken. Det fungerar bättre på min sommardäcksförsedda veteranare än någon av mina vinterdäcks-/dubbdäcksförsedda BMW. Den har således varken ASC, ABS eller någon form av hjälpmedel förutom bromsservo.
De i den lite äldre generationen på mitt jobb ser inget konstigt i det heller då man när min bil var ung inte ens hade vinterdäck, än mindre lagar om det. Det var inget konstigt med det då.
Jo jag vet att det var ett tag sen så ni behöver inte dra upp det om att saker och ting förändras, bilar blir mer moderna och så vidare.
Bromsar gör den faktiskt och på alla fyra hjulen precis som vilken framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil som helst. Det funkar dessutom.
Nog med OT...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
194
Jonne_racer
Bmw 550iAM -06
Du skulle jag vilja fråga vad det är för veteranare du har?
Tips, Hålla tillräckligt avstånd till framförvarande bil brukar funka

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ett tips till, kör inte med sommardäck på vintern

_______

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.