AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
998

Stolsvärmen på för fullt oavsett inställning, vad kan vara fel?

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla entusiaster.

Nu när det börjar gå ner till -10 grader ute igen så behöver man ju värma bakdelen när man sätter sig i bilen. Mitt problem är att stolsvärmen verkar gå på för fullt oavsett i vilket av de tre lägena jag ställer den i. Sen har jag också märkt att det på ena sidan blir så hett att det börjar lukta bacon i bilen (lite ironi:). Hur skall jag åtgärda detta I-landsproblem?

Finns det ngn termostat eller reglerventil man kan byta?
Vad kan vara fel eftersom det blir så jäkla varmt just på ett ställe?

Alla tips/förslag emottages tacksamt :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Lite mer info:)

Detta gäller förarstolen då passagerarstolen verkar fungera utan problem...

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det sitter någon modul som pulsmodulerar tillslaget till värmen vad jag förstått. Full värme så är den tillkopplad hela tiden, läge 2 med längre pulser och läge 1 med korta pulser. Gissar att det är den modulen som krånglar.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Har läst att på E60 fanns lite problem med att värmeslingan blev skadad (sätter knäet hårt i sätet kanske etc) och att den då blev väldigt varm, tom brandrisk, på vissa ställe.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej. Tack för tipsen.

Intressant att det är ngn pulsgivande modul som reglerar värmen. Någon som vet var den sitter placerad samt vad den kan kosta att byta?

Har varit väldigt försiktig med att sätta knän/händer/armbågar? i dynan just för att jag hört att det kan ge brott i trådarna som f.ö. tydligen är fastsydda i skinnet. Detta gör att de är dyra att byta ut därför att man måste byta ut även skinnet. Är det svårt att lossa skinnet på stolsdynan och kontrollera hur det ser ut?

Med tanke på att det blir så varmt att jag tvingas stänga av värmen för att inte fullkomligt steka sönder rö#&n, så är jag defenitivt orolig att det ser riktigt bränt ut på undersidan av skinnet. Har dock kontrollerat stolen noga och har inte kunnat se ngn antydan till bränt skinn på ovansidan annat än mitt eget :)

Mvh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Effektregleringen sitter inna i panelen bakom manöverknapparna vill jag minnas. Du kan ju alltid prova att byta mellan höger /vänster och se om felet flyttas till andra stolen, isf har du hittat problemet.
Men i ditt fall och på beskrivningen låter det mera som att det ligger ute i stolen, tyvärr. Avbrott i slingan pga "misshandel" med knä eller armbåge skulle innebära öppen krets och ingen värme alls, medan en lokal överledning inne i slingan mellan ett par punkter på denna, eller annat fel på värmetrådarna kan ge lokal överhettning/brandfara osv.

FP
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
folke: Tack för infon. Ja, jag misstänkte att det förmodligen var ngt med slingorna i stolen eftersom det blir så jäkla varmt just på ett ställe.

Får höra mig för hur man skall gå tillväga för att lösa problemet för man vill ju inte att det skall börja brinna i "fläsket" eller bilen :)
Troligen så är det väl bara att byta slingorna och skinnet men det låter inte billigt, usch....

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.