AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.012

Kraftig rökutveckling (ej trasig topplockspackning)

ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Det kommer enormt mycket vit/grå avgasrök från avgasröret. Det märks väldigt tydligt vid bla rödljus då det är nästintill pinsamt med all rökutveckling.

Det försvinner ingen kylvätska, det är ingen olja i kylvätskebehållaren och insidan utav oljelocket ser ok ut. Med andra ord så utesluter jag en trasig topplockspacknng. Bör kanske tillägga att bilen drar olja utan att lämna några fläckar under. Det tolkar jag dock som slitage på motorn.

Jag har sökt på forumet men de flesta trådarna hänvisar till trasig topplockspackning eller kondens i systemet.

Någon som har en teori ang. den kraftiga röken?

Tacksam för svar.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Har du kört många korta körningar på sistone? En rejäl varmkörning/långkörning brukar råda bot på sådan rök, så länge motorn inte läcker in vatten.
Prova att köra en längre sträcka och varva ur motorn ordentligt några gånger så borde röken minska.

Mvh Johan

BMW 323i 6-cylindrig körglädje
DMZ
Min 1:a bil var en beggad Saab 99 med 27.000 mil på mätarn. Den var så extremt slut i motorn att den la ut massiva rökridåer. Kommer speciellt ihåg vid ett tillfälle då det var stop för rödljus, när det slog om till grönt, så såg man ej de övriga bilarna p.g.a av all rök. Den drog dessutom 1L motorolja per 10mil.
Jag skrotade till slut eländet då det var så pinsamt att åka i den.

Vad det gäller din E30, så skulle jag tippa på: Slitna ventiltätningar eller oljeringar.
Kan även bero på att det är mkt kallt ute (kondensrök)
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
groze:
Bilen körs nästan enbart korta sträckor, det blir endast några få mil åt gången. Längsta sträckan som gjorts på länge varade i 6 mil tur och retur men bilen ryker lika mycket för det. Allting är relativt.. Hur långt ska man köra för att ev. kondensvatten ska försvinna?

DMZ:
Det där med rökridå och pinsamhetsfaktorn på max känner jag igen mycket väl! Är det vindstilla så är rök det enda man ser i backspegeln. Med lite vind kan avgasröret liknas vid en rökmaskin..

Min eller rättare sagt min sambos E30 har gått 30k mil. Motorn är dock bytt mot en som gått 19k mil, den är dessutom renoverad utav förra ägaren. Ventiltätningar och oljeringar säger du. Vad har dessa för funktion och vad händer då dessa är slitna/trasiga?

Tackar för svaren.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Borra 3 mm hål i botten på ljuddämparna, ett i vardera ände nära gaveln. Det ger systemet ett par extra års livslängd för en kortmilare.
DMZ
Va, borra i avgassystemet? Är det redan 1:e April? ;-))
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Hat nu kollat upp lite historik och ventiltätningarna är bytta utav förra ägaren. Dessa oljeringar som DMZ pratar om, vart sitter de och vad har de för funktion?

Upptäckte även att det finns olja i bälgen nedanför insuget, vevhusventilationen (?). Vad innebär det för nya problem? :(
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Har den rykt ända sen du köpte den av förra ägaren? (han som sägs ha renoverat den) Kan lika väl vara att han inte vetat riktigt vad han gjort så saker och ting inte blivit rätt.

cl
157
clew_e30
325ik m50 turbo -87
324td Touring -92
318is -90
Det är ju kallt nu och din bil lär ju inte ha katt, så lite rök får man väl nästan räkna med? Vad är det för färg på röken?
Oljeringarna är alltså den nedersta av kolvringarna. Har haft isär 2st m20 motorer som har dragit mkt olja och det har kommit från ventiltätningar i båda fallen.
Bottendelen är mkt slittålig enligt mina erfarenheter. Men visst har det slarvats med oljebyten kan ju vilken motor som helst vara slut.

Att det är oljigt där i insugsbälgen kommer nog från vevhusventen, har den inte vart rengjord på många år kan de va lite kladdigt utan att det är någon fara. Men trycker den ur sig hyffsat mkt ur vevhusventen så är det kolvringarna som är dåliga, nästan helt säkert.
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Tack så mycket för svaren!

Smajly: Nej, den rykte inget då vi köpte den. Började väl i höstas/vintras då det blev kallare ute men jag har ändå svårt att tro att det enbart beror på kondens. Det är alltså inga små rökmoln vi pratar om, snarare en rökmaskin :)

clew_e30: Röken är ljusgrå, nästan vit. Liknar vilken annan avgasrök som helst förutom att det bolmar snarare än ryker :) Tack då vet jag vart oljeringarna sitter och med andra ord är det inget som jag tänker ge mig på själv. Jag rengjorde insugsbälgen och spjället. Tänkte köra ett tag och sedan kolla hur mycket olja det rinner där.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Har du provat att lyfta oljelocket medans motorn är igång?

Sprutar det ut där så har du nog tät vevhusvetnilation.
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
Jojje81: Ja det har jag prövat och det enda som händer är att motorn går väldigt dåligt, nästintill dör.
DMZ
kes0: Kör med bilen som vanligt, håll dock koll på oljenivån samt kylarevätska.
Ibland kan äldre bilar trilskas på ett eller annat sätt, röken kanske försvinner längre fram i vår. Ett tips kan vara att byta motoroljan. (köp dock EJ Magnatech då får du andra problems)
ke
71
kes0
318 E30 -88
S60 -06
DMZ: Ja det är väl planen. Känns som att jag ändå inte kan göra så mycket just nu..

Motoroljan är bytt. Syftar du på Castrol Magnatech? Vad är det för fel på den? :)
DMZ
Magnatech:en vill gärna locka fram div, mekaniska ljud, så som ventilknack,mm
Finns många som blivit så irriterade att de hällt ut ny Magnatech-olja för att byta till en bättre kvalitet. Och då har plötsligt alla tidigare oljud försvunnit.

Även undertecknad gjorde misstaget att testa Magnatech oljan, den testperioden vart kort, mkt kort;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.