|
|
|
|---|---|
|
Hejsnan! Min bil gick precis sönder, frågan är bara vad... Händelseförlopp: Jag backar ut från en parkeringsplats, lägger i Drive och gasar till för att åka iväg. Direkt så smäller det till och börjar skorra från växellådan. Bilen driver inget alls. Varken framåt eller bakåt. Så fort jag lägger i R eller D så skorrar det. Däremot är den tyst när man har Neutralen i. Vad kan ha gått sönder? Just nu väntar jag på att få bilen bärgat hit till jobbet så jag kan kika lite närmare på den. Jag har STORT behov av att få den lagad snarast. Jag är tacksam för alla tips jag kan få! Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje | |
|
Här har du sprängskiss till att börja med. Länk 628csi |
|
|
Här har du sprängskiss till att börja med. Länk 628csi |
|
|
Det skullej u kunna vara en drivknut eller kardanknut som har pajat för dig. Min bil uppförde sig så när bultarna till ena drivaxel gick till väders. Pierre Om man måste skruva skall man kunna göra det i vit skjorta. |
|
|
Tippar på trasiga splines på främre kardan mellan fördelningslådan och främre knuten: Länk |
|
| Länk | |
|
rob_t_j72: Du har rätt! Jag kom precis hem från garaget. Splinsen har upphört från främre kardan. Den verkar relativt nybytt, men dom har låtit bli att fetta in den... hela huset vid fördelningslådan var proppfullt av ett brunt metallpulver. Skönt att det är lätt att byta! Tog bara 10min att demontera axeln. Jag har läst i trådarna om att det kan vara bra att förlänga den nya axeln för att nå friska splines längre in i fördelningslådan, så det tänkte jag försöka göra. Så nu blir det till att försöka hitta en ny axel, helst en fräsch begagnad, annars får det nog bli en ny... Tackar för er hjälp! Mvh Johan BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Jag vill bara meddela att jag tack vare en trevlig herre på bmw club schwedens forum, fick hjälp att få tag på en helt ny kardan för en struntsumma. Monterade den nya på 20min inkl. mycket fett. Bilen går som en dröm igen! Gud vad jag älskar denna bil! :) BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Grattis, har förstått att det kan annars vara ett svårlöst problem! En fundering och fråga. Du skriver att det bara tog 10 min. att demontera samt 20.min. att få ihop det hela igen! Då jag har motoroljeläckage i någon packning vid fördelningslådan, har jag hitintills dragit mig för att åtgärda det, fick ett budgetpris på 5'000:-, det får läcka en hel del olja för dessa pengar. Men det är möjligt att hela lådan måste väck, jag har inte kunskap nog för att bedöma detta. Tycker att tidsåtgången verkar liten, men du har kanske andra resurser, kunskap och verktyg än oss vanliga hemmameckar? |
|
|
Att ta bort främre kardan tar inte längre tid än så. Jag hade iof en mutterknackare, men det är ändå bara 6 bultar som ska bort, sen trillar kardanen ner. Förutom det hade jag inga specialverktyg alls. Att däremot ta bort fördelningslådan är betydligt jobbigare och mer tidskrävande. Om min fördelningslåda skulle rasa så skulle jag inte ens fundera på att byta den, utan isf sälja bilen i delar... 5000kr kan nog vara en rimlig summa att få betala för att byta packningar i fördelningslådan, men det beror ju såklart helt på vilken/vilka packningar som ska bytas. Om du aldrig tagid bord främre kardan och fettat in den så rekomenderar jag att du gör det. Jag såg att min var bytt en gång tidigare, så den har alltså gått sönder två gånger på 21 000mil. Mvh Johan ______________________________ BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Hej o tack för svar! Får sätta upp även detta på kommande sommarjobb! Samt ta rätt på vad en mutterknackare är! Tror att senaste ingreppet, byte av fördelningslåda, gjordes för 8000 mil sedan, gissningsvis orsakat av att Bilprovningen körde bilen i bromsprovningen. Har i nuläget en donatorbil att plocka delar av, inget jag åstundat, men oturligt nog drabbats av en stöld, om lådan skulle haverera. mvh/Gunnar |
|
|
Okej. En mutterknackare är samma sak som mutterdragare. Finns både elektriska och tryckluftsdrivna och ser ut ungefär som en borrmaskin. Mycket tacksamma att ha till detta, då det är lätt att kardanen bara snurrar när man ska lossa bultarna. Mvh Johan ______________________________ BMW 323i 6-cylindrig körglädje |
|
|
Vilken typ av fett skall det vara? /Gunnar |
|
| nåt med molybdendisulfid (MoS2) | |
|
groze: Jag skulle ta lös främre kardanen för att smörja den på min egen 525ix, men det lyckades jag inte med. Det finns inte nog med plats framåt för att dra ut den ur lådan för att på så sätt får ner den. Jag har automatlåda på min bil vet ej om det är skillnad på fördelningslådan då? Fanns inte nog me plats för att få lös främre hardyskivan heller då axeln fortsatte en bit igenom själva skivan så den gick inte att få lös neråt. När man tryckte axeln in i lådan var det ca en centimeter av axeln som stack in i skivan fortfarande. Skulle ha tagit bilder så hade det vart lättare att förstå hur jag menar..men det tänkte jag tyvärr inte på just då.. //Roffa |
|
|
På länken finns en bild iaf så man kan se hur det ser ut. Nr 2 menar jag med hardyskivan. Länk |
|
|
Hmm. Nu är det ca 1 år sedan jag gjorde det själv, men jag har för mig jag först tryckte in kardanen en bit i lådan så den gick att ta ner tillsammans med hardyskivan. Man kan nog få ta i lite och kanske bryta med koben eller så, eftersom splinesen nog kan vara lite rostiga. Jag hade också en automatlåda på min. |
|
|
groze: Okej, jag tog ett mindre brytjärn och försökte få in axeln längre in i fördelningslådan men det tog tvärstopp.. den gick relativt lätt den lilla biten jag fick in axeln i lådan gick även lätt att dra ut den. Nåja får göra ett nytt försök då jag är på en lyft nästa gång. //Roffa |
|
|
blev utsatt för EXAKT samma problem på min bmw e34 95. Är det någon som kan ge en definierad förklaring hur man åtgärdar detta problem och vilka verktyg man behöver. Delvis vilka nya delar man behöver köpa. Sedan vad kalaste kostar om man lämnar in de till en verkstad Tacksam för svar// jocke |
|
|
joockel: Är din en ix ? Dvs 4wd.. har du det så börja med att kolla främre kardanaxeln. //Roffa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.