AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.452

Vinterdäck Nokian WR G2

Har precis köpt en 330iA touring 2007 där det sitter sprillans Nokian WR G2 225/45-17. Frågan är om jag ska byta till Nokian Hakkapelitta R eller RSi istället. Verkar som att WR G2 inte kommer funka så bra här i Sverige som RSi och R skulle göra. Någon som har WR G2 som kan lugna mig och bekräfta att de funkar bra på snö och is?
Har haft föregångarna WR och HR-W utan problem, RSi och efterföljaren R är friktionsdäck av nordisk typ medan WR är av mellaneuropeisk typ

Skillnaden i korthet är att dom nordisk friktionsdäcken har offra en hel del våt och torregenskaper för bättre snö och is egenskaper

Så du får ju väga in när,var och hur du kör om det är värt besväret/kostnaden eller ej

Lite tester i ämnet: Länk Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har däcken och för mellansvensk vinter funkar de utmärkt. Du får inte den där sista skärpan på is och snö men å andra sidan får du ett däck som funkar bättre i slaskiga och våta vägar.

Martin E
Intressant @cap_a detta är precis det jag upplever.

Dubbdäcken är överflödiga i vår landsända i varje fall.
Jag kör med de. Tycker de funkar bra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.