|
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter att ha låtit bilen stå i -27 grader en dag utan körning och sedan försökt starta den så inser jag att det är inget vidare med diesel i sträng kyla. Jag fick inte igång bilen, jag laddade batteriet en hel dag, men den gick bara på startmotorn i några sekunder, sedan var den död och bilen tappade minnet av tid och datum. Jag vet inte vad som är orsaken, batteriet eller bränslet (Vinterdiesel hade jag redan tankat full tank med). Jag fick ringa bärgningshjälp och de fick använda två portabla hjälpstarter och även koppla sitt eget batteri med startkablar på mitt + startgas för att få igång bilen. Aldrig mer diesel vintertid i norr tänkte jag då. :-) Så vad jag undrar är om ni som har Diesel, har ni haft samma problem med att få igång era bilar i sträng kyla, vad har ni för trix? Kan det vara så att mitt batteri var dåligt? (Är från -05 så det borde vara Ok tycker jag) Räcker ett 90Ah batteri egentligen till en sådan tekniktung bil som man ändå har. (Webastu, Heads-up, Nav, TV osv...) Vad jag funderar på är att köpa 110Ah Varta-batteri men klarar bilen av att ladda det, är det för mycket kapacitet eller det kanske är det som gäller för att vara på den säkra sidan? Vet inte vad som ska finnas där original, är det 90Ah /Hammar | |
|
Med ett friskt så har jag aldrig haft problem att starta trots låga temperaturer, den låter förvisso som ett trasigt tröskverk de första minuterna men startat har de gjort, alla dieslar jag har haft. Jag har haft mer bekymmer med bensinare... Ett slitet batteri underlättar ju inte precis Jag satte i ett Varta 100 ah, det var medicin för bilen! Finns det 110 ah i rätt storlek? |
|
|
Jag var till stugan efter jul och det var ca 25 grader kallt, körde dieselvärmaren ca 1 timme, bilen hoppade igång som vanligt. Har för mig att det stod i instruktionsboken att man inte skulle låta bilen stå på tomgång utan direkt börja köra utan högt gaspådrag. Så jag rullade iväg en sväng innan jag åkte tillbaka till gården för att låta den stå på tomgång. Dock ska sägas att man plågas med bilen i sådana temperaturer, allt går trögt och segt. |
|
|
Tack för svaren. Jag vet inte om 110Ah finns i rätt storlek, såg bara att det fanns och det verkar lockande att köpa, om det inte innebär att den kostar skjortan förståss... Vad är max-storleken på batteriet man kan ha? Länk Där finns uppgifter om 100Ah och 110Ah. 100Ah Längd: 353 Bredd: 175 Höjd: 190 110Ah Längd: 393 Bredd: 175 Höjd: 190 Baccala: vad har du för dieselvärmare? Låter spännande. /Hammar |
|
| Jag har orginal webasto som är tillval med fjärrkontroll så att jag kan stå inne och slå på värmaren. Mycket smidigt. Nu har jag använt värmaren ganska flitigt i år, så jag borde nog underhållsladda batteriet snart då många har tipsat om det. Jag iof varmgarage men ingen motorvärmare så dieselvärmaren används lite då och då. Jag vet inte om jag drömt det där att vid kallstarter ska man börja köra direkt men jag har nått svagt minne av det =) | |
| Tillägas bör att jag såklart inte använder värmaren i garaget utan när bilen stått ute. I höstas då inte vårt kära Luleå Hockeys spel värmde speciellt mycket var det åtminstone skönt att ha en varm bil när man kom ut =) | |
|
- Håller med om att det är riktigt trevligt med fjärr på morgonen, man tittar ut och ser frost, sätter på värmaren med fjärren och 15 min senare är frosten borta från rutan. ;-) Jag trodde inte webasto fungerade mer än en halvtimma i taget? Den drar ganska mycket på batteriet sägs det också så jag får instämma i tipset om att underhållsladda batteriet. Det märker jag nu, speciellt då mitt batteri är dåligt. Bilen startat märkbart sämre efter att ha haft den igång. Är det så att den värmer motorn också, eller krävs det att man installerar en elektrisk motorvärmare? Som jag förstår det är det bara en kupévärmare i praktiken och värmer inte motorn? - Kanske bra att skaffa motorvärmare då, då kanske den startar lättare också. /Hammar |
|
|
Ser ut som jag besvarar mina egna frågor i en monolog i sista delen av mitt inlägg, men rätta mig om jag har fel där. Tack. :-) /Hammar |
|
|
Det är både kupé- o motorvärmare om det är en originalinstallerad värmare med fjärrkontroll. Du borde se det på motortempen när du har kört den. Underhållsladdning är bra att göra lite då o då, det förlänger livet på batteriet. Jag kan starkt rekommendera ett varta 100 ah... |
|
|
Inga problem för generatorn med lite större batteri, 80-100-110Ah eller mera innebär ingen extra "belastning" vilket många tror. Endast tiden att ladda helt fullt förlängs lite på större batterier. Inga problem heller i princip med mera teknik i bilarna, en annan vanlig skröna. Många av tillbehören förbrukar förhållandevis lite effekt och jobbar ju bara när man kör eller brukar bilen, varvid generatorn tar över hela jobbet från batteriet. De flesta nyare bilar har generatorer runt 90-150A som standard idag, vissa ännu mera och det räcker väldigt långt. Vid stillastående är det förstås bara batteriet som får försörja t.ex en dieselvärmare osv. Dessa är optimerade för så låg förbrukning som möjligt och drar vanligen runt 40-60W, förutom lite extra kortvarigt vid starten. Inte så mycket egentligen, ung. som en av strålkastarna, eller lite mera än vad positionsljusen förbrukar, vilka ju kan användas en bra stund vid behov osv . Ett tips: Vid rejäl kyla kan man hjälpa batteriet lite genom att mjukstarta processen inne i detta, genom att vrida på lyset nån halvminut eller så och sedan starta. Låter korkat kanske men den lilla uppvärmningen som sker inne i batteriet gör att det lättare kan leverera den stora ström på 200-400A som kan krävas för startmotorn på en diesel. Ett väl laddat batteri är givetvis A och O. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.