|
|
|
|---|---|
|
Hej! jag tänkte beställa en Eisenmann slutburk till min 330 ci! Någon som vet hur man monterar på den? Måste man skära bort orginalet och svetsa på eisenmann burken eller går det bra med järn "spännor"? hur gör man?? M-power | |
STi |
Om du beställde ett cat-back system så är det bara att skruva bort det gamla och dit med det nya. Annars måste du kapa sönder ditt nuvarande eftersom det är helsvetsat. Sen om du svetsar ihop ditt gamla med ditt nya eller om du tar klämmor spelar inte så stor roll. Jag hade tagit klämmor eftersom det är smidigare om man vill montera dit original igen. |
|
om det bara är slutburken du vill ha, så är det bästa att sätta ihop det med nån typ av rörklämma, då det inte är jättekäckt att svetsa ihop svart med rostfritt. då kommer de korrodera snabbt i den skarven. så mitt tips är att undvika svetsning! Har själv beställt ett eisenmann catback till min 330ci, får hoppas det låter riktigt bra nu då =) //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
Har du bara köpt slutburken så måste du som sagt var kapa i ditt nuvarande. Eisenmannrören är större och tanken är att det ska svetsas. Det finns ingen slits i de nya rören varför det måste bli knepigt att få det helt bra med klämmor. Svets är det som dessutom rekommenderas av både Eisenmann och Xerius-Racing som jag köpte mitt av. Om du söker så finns det en hel del länkar att läsa här och det finns olika sätt att sätta ihop det hela. Jag har fått mitt svetsat av Dr Per och eftersom original är rostfritt, liksom Eisenmann, borde det inte finnas risk korrosion i skarven. Detta under förutsättning att den som svetsar gör det med rätt material så klart! ÄR det däremot Cat-back du köpt är det bara att skruva dit det nya. Dock bör du nog ha med en kompis eftersom det gamla sitter ihop hela vägen och väger några kilo. Oavsett om du köpt "bara" slutburken eller hela rasket kommer du att bli kanonnöjd! Det tar dock ett par mil (40-50 st) innan det låter som det är tänkt från början. Valde du RACE? Härligt med sena julklappar för det var väl det var?? :-D Niklas Fransosen |
|
|
Det står ju att du TÄNKER beställa..... Ja GÖR det :-D du kommer inte att ångra dig. Välj i så fall RACE som mera drag i. Deras SPORT är ungefär samma ljudnivå som original och det är ju det man vill bli av med. Eller hur?? Och kolla sen med en firma som kan svetsa! Eftersom du kapar i det gamla blir det bökigt att sätta tillbaka den gamla burken utan konstiga skarvar... Och var ska du spara den gamla burken??? Inte lär den väl heller komma tillbaka :-D Niklas Fransosen |
|
|
Jaså, är original rostfritt? då är det bara å svetsa på! =) //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
OK! Jag visste inte att original var rostfritt :) Ska man välja Race eller Sport?Jag vet inte riktigt hur mkt det låter! Jag vill inte attd et ska störa när man sitter i kupen och kör...man ska ju kunna prata med folket i bilen..lol |
|
|
Kör på Race varianten, med samma motivering som Fransosen. Det står att race ska öka ljudnivån med 8-9 decibel. Sport ska öka 3-4 decibel i ljudnivå. //Jesper BMW - Better Make Way |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.