AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.166

En väldigt dyr tankning, 4 400 spänn

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Ibland undrar man hur huvudet fungerar eller inte alls...

I morse, trött och stressad, tankade jag på vägen till jobbet. 65 liter, jag tyckte att dieseln skummade väldigt lite, men funderade inte mer på det.

Körde vidare mot jobbet, plötsligt började bilen gå som en anka, dieselpumpen tänkte jag, det blir ju dyrt.

Vände bilen och körde till en BMW-verkstad. Och berättade vad som hade hänt.

"har du tankat bensin" frågade meken med lite rynkad panna. Nej det har jag inte sa jag.

Ut till bilen startade upp den, gick fortfarande väldigt illa, meken öppnade tanklocket och bad mig komma och lukta.

Jag hade hällt tanken full med 95 oktan bensin.

Så det blev en tanktömning, rengöring av bränslesystemet och sen en ny tankning.

65 Liter bensin = ca 720 SEK
Rengöring av motor mm = 2 900 SEK
65 liter diesel = ca 780 SEK

Summa 4 400 SEK, bilen går lika bra som vanligt.

Meken berättade att de får 3 - 4 feltankningsfall per månad, de hade en som hade gjort det två ggr.

Nån annan som råkat ut för detta och vad får det för konsekvenser på motorn och pumpar och allt?
Har en bekant som tankade bensin i en diesel-Merca, han körde tills bilen stannade, blev rätt dyrt. 10.000 stannade kalaset på.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Hur långt körde han och vad gick sönder?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Herr Garpen: Det såsom beskrivs är fullt mänskligt. Stress tömmer själen känner Herrn säkerligen till och det är inte enkelt i dagens samhälle där allt piper, blippar och tutar så det står härliga till.

Det positiva äro att Ni erhållit en prima ren tank invändigt och att inget av den skit såsom låg däri kan komma fram och skada bränslesystemet.

Ni äro värd en platta prima pilsner utav högsta svenska kvalitet för att Ni ser till att servicenäringen haver lite omsättning för någon tillverkande industri haver vi ju knappt kvar i detta landet såsom kanhända är allmänt känt.

Mvh
Asken
Jag vet också en som tankade bensin i en MB C220 cdi. Det slutade med att pumpen fick bytas.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Ja, Asken, lite Prima Pilsner hade varit gott men jag hade ju kunna köpa pilsner prima eller inte i parti och minut för 4400...

Men Hydro o Bmw gjorde en hacka på mitt klanteri

I övrigt är jag av den uppfattningen att de som har möjlighet ska "våga vägra lågkonjunktur".

Förövrigt sitter jag och tröstar mig med en mycket god whiskey

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
MB är kanske lite känsligare...? Hoppas jag
Dieselpumpen och spridare samt allmän rengöring. Vet ej hur långt han körde.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
För min del så blev det 3 -4 km
en arbetskamrats toyota hilux blev stulen av ett par polacker, som tankade bensin i tanken. det var inte lönt att reparera enligt toyota-verkstaden/försäkringsbolaget. bilen var kanske värd 60-70 000 kr.

//Jesper

BMW - Better Make Way
Mi
26
Micke333
525iM Touring -03
02:a -71 (nu i lillebrors händer ;-)
En kamrat har tankat bensin i sin cittra Jumpy (diesel turbo) 2ggr.
Första gången för 4000mil sedan och senaste för ca 2000 mil sedan, det enda som gjordes var att hålla lite mer grund gas tills det vart tomt i tanken och fylla på med diesel igen. (den gick lite krattigt på bensin)

"Bilen" bilen går fortfarande med enbart normala servisar och byte av slit delar.

// Micke
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Bilen går som en klocka med diesel i tanken, så det blev inga märkbara skador, det är väl bara att hoppas på att pumpar och annat inte han ta för mycket stryk.

Men allt det där kommer väl att märkas...

Jag kanske ska vara lite noggrannare med tillsatser för smörjningen ska vara bra, eller vad tror ni?
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
För länge sen när jag körde gammal kompaktmerca diesel fyllde tanken 6o liter på Shell i Täby men som tur var är det manuell betalning där i kassan så jag kunde hoppa till när jag skulle betala. för på den tiden var bensinen nästan dubbel så dyr som dieseln.

Jag fick hjälp att rulla in den på den smörjgrop som fanns där då. Mackägarn var hygglig och gick ned under bilen o kika och där satt en jättinsexmutter för tanktömning. Sån insexnyckel har jag inte sa han o skaka på huvet.

Men jag kika runt och såg en bergborr med sexkantigt huvud ligga i ett hörn där. Ca 30mm diameter och se den passade precis! Fick låna kärl så jag kunde komma tillbaka senare o hämta hem soppan dessutom.

Ibland har man tur alltså.
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Jag är livrädd att det händer varje gång, måste alltid titta en extra gång. Kört diesel så länge och nu tillbaka till besin, svårt att lite låta det gå på rutin.

Klart förklarligt!

/Christian

Länk
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Varit med när vattentanken på en lånad husbil fylldes med diesel, inte heller så kul, och nej det var inte jag som höll i handtaget. Detta var under studietiden när några timmar på statoil gav lite extra bottom line profit.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.