|
|
|
|---|---|
|
Vilket intervall använder datorn för att räkna ut förbrukningen? Är det ett snitt från senaste nollställningen oavsett körsträcka eller är det de senaste x körda km? | |
|
Det är snittet sedan sista nollställningen. Mvh Peter BMW CS #7097 |
|
| Datorn är inget bra instrument för att mäta bensinförbrukningen. Tanka fullt och nolla trippen, kör slut tanken, tanka fullt och dela med antalet mil så får du rätt förbrukning. | |
|
Inte ens då får man förbrukningen rätt, undantaget om man har exakt rätt omkrets på slitbanan. Lägger du på 15"-hjul med 195/50-däck så får du uträknat samma förbrukning som om du lägger på 20"-hjul, trots att det i det senare scenariot går åt mycket mindre bränsle till samma sträcka. Problemet är således hur man får rätt sträcka till uträkningar. Man kan dock komma närmare sänningen genom att räkna ut omkretsen på originalhjulen och multiplicera Roberts uträkning (ovan) med den. Räkna sedan ut omkretsen på hjulen man har på bilen och dela resultatet med den. Lathund för omkretsuträkning finns under "diverse". _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ni som verkar kunna lite om den där prylen kan väl ta en titt här? : Länk Kanske kan ni hjälpa mig med mitt lilla problem :) (Gäller att soppaförbruknings-mätaren stannar på konstigt sätt) |
|
|
Färddatorn räknar ut förbrukningen alldeles utmärkt - OM MAN KALIBRERAR DEN. På mina senaste 8 tankningar har förbrukningen mellan färddatorn och den verkliga skiljt sig först på den 3:e decimalen (t ex färddator=1,074 verklig 1,076 L/10km). Excel-nörd som man är har jag en Excel-fil i telefonen där jag för in varje tankning. Där har jag beräkning av förbrukningsfaktorn som jag följer upp. Det förutsätter naturligtvis att man har "rätt" omkrets på däcken för er som hade tänkt kommentera det... Men då behöver man bara använda omkrets-resultatet i beräkningen av den verkliga förbrukningen. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
Jag håller med pbengtss att datorn sköter förbrukningsmätandet alldeles utmärkt. Värt att tänka på är att en bil som har gått 19´mil på mätaren kan ha gått 20´mil bara med ändringar inom den tillåtna gränsen för avvikande hjuldiameter. |
|
|
Det borde väl gå att kalibrera färddatorn för däck med annan omkrets? Var gör man sånt billigt isf? _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.