|
|
|
|---|---|
|
Jag har en sprucken yttre gummidamask på högerdrivaxel. Bilen är en NK 1800 från 1969. Jag flyttade bilen förra veckan och då råkade tydligen sprickan hamna nedåt varvid transmissionsolja rann ut på verkstadsgolvet. Lite förvånad över att olja kan rinna ut så nära bakhjulet, men så är det kanske. Någon som vet kanske kan bekräfta. Oo=00=oO | |
|
Nä, inte ska det komma olja genom drivaxeln..... Jag kan tänka mig två (eller tre) alternativa förklaringar; antingen är yttre drivknuten oljefylld av någon anledning, trots att det ska vara fett i den. Eller så läcker det inne vid slutväxeln, och rinner efter drivaxeln till yttre damasken. Den tredje, inte så troliga, förklaringen kan vara att det är bromsvätska som läcker..... |
|
|
Om det bara är några få droppar kan det vara fettet som separerat. Om man som jag har en fettspruta som inte är heltät kan under långtid olja kramas ur fettet. Det blir en pöl på hyllan och i patronen finns något som liknar Bregott kvar. |
|
|
Tack så mycket för de snabba svaren. Har kollat och med ert stöd vet jag nu att förre ägaren avsiktligt eller oavsiktligt har lyckats spruta in olja i drivknutarna. Mysteriet är löst. Själv blev jag rädd att oljan från klumpen rann ut den här vägen. Nu är det bara att skaffa nya damasker och fylla med fett så snart allt annat är klart. Innan dess kommer motorfix, kylarbyte och bromsrenovering. Jag är dock glad över att ha en hel kaross och en fin inredning. Lägger upp bilder så småningom. Oo=00=oO |
|
|
Skönt att mysteriet är löst! Ser fram mot att få se bilder på bilen, fina 1800 växer inte på träd, och jag tycker det är mycket stiliga vagnar! Vore kul att även få stifta bekantskap med dig och bilen i verkliga livet framöver - kanske på något evenemang med BMW Club Schwedens Oldtimersektion? Länk Länk Lycka till med bilen! |
|
| Det ska vara olja i yttre drivknuten på dom, så det stämmer att det är olja som läckt ut. | |
|
Det stämmer faktiskt att det ska vara olja i yttre knuten, om den är av den äldre 'T-typen', där drivaxeln har ett öppet knutkors inne vid slutväxeln. De nyare drivaxlarna med knutar av 'CV-typ' ska mig veterligen ha fettfyllda drivknutar. Det är mycket möjligt att en -69 års modell kan ha den gamla typen av knutar - hur som helst är det i så fall ett öppet knutkors inne vid slutväxeln. Länk |
|
|
Håller med gunnare, min första BMW (köpt 1981) var en 1600-2 från just -69 där innre knuten var öppen.Axeln är hel utan kanaler. Mvh:Jonas B. |
|
|
Tackar igen! Då vet jag. Jodå det är öppna knutkors i andra änden av axlarna. Jag har också för mig att serienumret är lågt (för 1800 -69), så bilen är ganska tidig efter den stora modifieringen. Damaskernas funktion blir väldigt viktig om man ska ha olja innanför, allt fett rinner ju inte ut genom första lilla sprickan... Oo=00=oO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.