AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.508

Köpa bmw 535d e61

Sida 2 av 3
co
1.144
coldhex
BMW M135i
En sak förstår jag inte riktigt. Enligt modellguiden gör en 535dT 0-100 km/h på 6.6 sek och en 530iT på 6.7s. Båda automat.

Borde det inte skilja mer?

Är det korrekt, men att det helt enkelt bara är så att den upplevda prestanda är större?
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Jag är rätt så sugen på denna bilen: Länk
var och provkörda den en kort sväng igår, och den känns fräsh och bra, fast man kan jo sminka upp vilken gammal kärra som helst!

Vad säger ni, är det ett bra köp? Kan man förvänta att bilen är skruvad? Har kollat upp liten på Hoffsten Motor, och det verkar jo vara ett ärligt företag(?). Om en bil är skruvad, så antar jag att den inte är skrivad 4000 mil, för då är det väl ingen ide att ens lägga ner tid på att manipulera den?
Har som sagt en bra känsla av bilen och Hoffsten, men "better safe than sorry". Om man har in bilen på ett M-Testcenter, kan de se om bilen verkar "hålla" mäterställningen? ... Och om den verkar ha varit krockad?

En annan sak (om det nu är Ok att bryta lite med huvudrubriken?):
Jag har nu läst en del på forumet under helgen, och det verkar helt tydligt som att man skall hålla sig långt bort från Företag som Linus Bil och Intersprint, då dessa säljer mycekt bilar som är skruvade, och har generellt svårt att driva sin verksamhet på ett hederligt sätt.
Om det nu är så öppenbart att dessa företag drives av ett gäng skojare, varför fan är det ingen som sätter stopp för det?
Borde inte t.ex. Blocket och BytBil.com stoppa dessa företag från att annonsera, så att de som faktisk driver en ärlig verksamhet inte skall brottas med "konkurrens" och "lockprisar" från dessa oseriösa företag?
Alla i branschen borde väl ha ett intresse av att sådant skit stoppas?
Jag ahr inga problem med att de säljer bilar, men de får jo ärligt berätta vad de säljer, och betala moms och skatt som alla andra!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Hoffsten är en seriös handlare och även aktiv inom motorsport! Trevlig är han med!
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Det står att den har all utrustning,men ser att den saknar komfortstolarna.
Annars ser det ut att vara en fin bil.
Personligen hade jag inte köpt en 535:a utan komfortstolarna.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
När vi ändå är inne på 535:or vi är sugna på.

Vad sägs om denna?

Länk

Inte lika välutrustad som bilen ovan, men skicket ser ok ut (slitet skinn verkar ju vara mer regel än undantag), rätt färg och bra pris. Ingår vinterdäck dessutom.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Mitt skinn ser ut som nytt, efter 17200 mil. Men jag har nappa/skin, vilket är mjukare och känns tjockare än det vanliga dakota-lädret. Sportstolarna är ofta väldigt slitna även på låga miltal. Komfortstolarna verkar klara sig bättre, av någon anledning.

Jag skulle nog också prioritera komfortstolarna väldigt högt. Det är bilvärldens bästa stolar, så enkelt är det! Mina har massagefunktionen också, det är helt ok.

Det kommer nog ut en till 535:a på marknaden snart (när den är nyservad), unikt utrustad men med ganska många långa mil....

Mvh Johan
co
1.144
coldhex
BMW M135i
du har en poäng, de bilar jag sett (på bilder bara än så länge) med slitet skinn så är det sportstolarna. hmm, lägre kvalitet på skinnet kanske.
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Coldhex:
Den ser jo också riktigt trevlig ut, synd att den är svart bara :( Är så trött på min svarta V50 nu, den ör jo f... ALLTID skitig, oavsett hur ofta man tvättar!

Och sen är det jo alltid detta med utrustningen. Personligt så uppskattar jag högt om bilen har t.ex Webasto wäemare, då det ger en skön värm bil, även när man skall hem från jobbet.
Åt andra sidan verkar det jo vara en viss konsensus kring att komfortstolarna är "the thing to have".

Svårt...
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Coldhex,bilen du länkar till har komfortstolarna enligt bilderna.Om det är bilen som är till salu på bilderna,så står det fel i annonsen.Där står det sportstolar.
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Är det någon oms har en PDF eller en länk till BMW's broshur/utrustningskatalog för 2005?
På deres hemsida hittar jag bara för 2009'orna, och jag mistänker att det är lite skillnad på vad utrustningen erbjuder 2009 mot 2005?
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
På www.e60.net så finns det pdf-filer på broschyrer för USA-marknaden.
Om du letar rundt lite på den sidan,du kanske hittar det du söker.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Bilen jag länkade till är privat.

Visste väl att det var nått.

Kan nån svara på varför prestanda siffrorna på 535 jämfört med 530 skiljer så lite?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är inte både 530d och 535d 3-literssexor? Kanske därför det skiljer så lite?
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Jag var lite otydlig.

Jag menade skillnaden mellan 530i och 535d.

enl. modelguiden 0-100 km/h
530i: 6.7s
535d:6.6s

Provkörde en 530i och upplevelsen var ungefär: jaha.

Men efter vad man hört om 535d ska det vara ett monster. Om prestandan 0-100 då är lika så får jag det inte att gå ihop.

Är det så att diesel bara känns mer?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan inte svara på det men jag kan helt klart vara lite mer offtopic och bara hålla med om "jaha"-känslan i 530i.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Coldhex: Vid max acceleration är det effekten som är avgörande. 530i med 258hk är väldigt lik 535d med 272hk. Skillnaden märks exempelvis vid segdragning på 4an vid 2000varv. Då kommer 535d att sticka iväg direkt medans 530i är segare.

Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jag håller med, 530i är verkligen "jaha". Visst, kvick, men en 535:a åker åttor runt en 530i i alla farter. Med min som är boxad känns 530i ungefär som en 320i E46, inget pulver alls på låga varv men rolig att varva med.

Mvh Johan
Prövkörde 535d och tyckte faktiskt den kändes lite slö, en besvikelse efter allt man hade hört och läst, kanske också för att jag var van vid 335i - 530i kändes också slö, men valde den ändå eftersom jag föredrar bensin främför diesel. Får väl bli 550i nästa gång ;-)
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja vart ska man dra gränsen. Det är frågan.

Jag behöver en större bil. Men vill nått som är roligare än min nuvarande.

Tyngden på en E61:a gör ju att det krävs en del pulver och då börjar det bli riktigt riktigt dåligt utbud på bilarna. Det finns typ 3 stycken 545 ute på annons. Ingen av dom är intressant.

535d kan vara ett alternativ, men då prestanda siffrorna är likvärdiga med 530 plus att den är dyrare att köra med 7000 spänn i skatt så känns det som det lika gärna kan bli en 530i.

MEN, om känslan är att 535d är snabbare (=vrid vid låga varv) så kan 535:an ändå ha ett mervärde även om den på pappret inte är snabbare. Hur ofta mäter man tiden?

Men jag spekulerar mest, har aldrig kört en 535:a, det är väl dags att masa sig ner till Mölndal och testa kanske.
M.
1.858
M.A.
320d Touring -17
320d Touring M Sport -21
Jämfört med en 535d,så känns säkert 530i lite slö.
Men tycker den rör rätt bra på sig när man lägger i sportläge på automaten.
Nu kommer ju jag ifrån en 523i E39,så för mig känns nog 530i vassare.
Blir ju lite annorlunda för Johan,som hade en av varje.
Sen är det ju ett riktigt gött ljud när man varvar ut 530i.Ljudet i den är bra mycket godare än i 535d.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.