AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.034

Verkliga telefon problem!

Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag har ägnat ca 2 timmar med att läsa gamla inlägg utan att hittat någon som har liknande problem som mig.

Min telefon funkar att ringa och ta emot samtal MEN info displayen på själva luren funkar inte korrekt.

Här kommer lite problem:

* Displayen lyser i bakrunden men ändast en info rad "fungerar" inget annat.

* Inforaden som "fungerar" läses av ändast från sidan. Kollar man rakt fram ifrån så ser man att alla pixlar är tända ist och kan ej läsas av.

* Jag har svensk bok till telen och när jag försöker göra ngt menyval så står det Ruf.Nr. Ungü på tyska. Vad betyder det?

* Jag har TV/Navi skärm och det verkar som alla val man kan göra från skärmen funkar. Men lampan som ska lysa uppe vid "lur" knappen när telefonen är aktiverad lyser inte. Dock lyser det grönt när man ringer eller blinkar orange när inget kort sitter i.

Jag har provat att byta lur mot en fullt fungerande och det blir exakt samma sak. Alltså ändast en info rad på displayen funkar. Min lur funkade korrekt på polarens bil.

Jag vill gärna lösa detta problemet då det är roligt när allt funkar i bilen :)

Mvh Jojje
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Här kommer två bilder:
Länk
Länk

Mvh Jojje
Nånting i styrningen med drivkretsen till LC-displayen är kaputt. Borde iofs rent logiskt ligga i luren, knappast längre in i själva telefonens övriga elektronik.
En annan tänkbar orsak kan vara felaktig drivspänning (för hög eller för låg) ut från telefonen (huvudenhetens) elektronik.
Jag har sett samma symptom på en hel del annan elektronik med displayer, tror du får lyfta ur hela anläggningen (telefonen) för felsökning. Säkert ett enkelt fel eller komponent, en spänningsstabb eller liknande när man väl hittar det, men frågan är vad prislappen slutar på och om det är lönt?

FP
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Tack för svar folke!

Tror dock inte att något är kasst i själva luren eftersom jag provade med en annan väl fungerande med samma kassa resultat.

Jag har bmw WDS kan detta vara till någon själv tror du? Dock kan jag väldigt lite om elektronik så jag har ingen aning var jag ska börja felsöka.

Bäst hade kanske varit att leta upp en annan beggad enhet och stoppa i?

Men det jag är mest nyfiken över är :Ruf.Nr. Ungü. Vad kan detta betyda?
WDS beskriver inte nånting inne i moduler och system, tyvärr. Allra minst i telefon, radio osv som är OEM-tilverkade av helt utomstående företag.
Provbyte med annan enhet är en bra start.
Tyska meddelandet: Tippar på "anropsnummer ogiltigt", dvs fel sifferformat eller möjligen ett felmeddelande från den uppringda parten, dvs numret finns ej osv.

FP
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej jojje, jag har en transcievermodul för E38 E39 lös, kom förbi mig en dag och prova om det ger bättre resultat.

/Andy
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Rufnummer ungültig betyder:
Ogiltigt telefonnummer

/Andy
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Hej Beolink. Väldigt vänligt av dig måste jag säga! :)

Frågan e dock var du bor.

Du kan PM:a mig om du vill.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.