AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.394

Sladd till bluetooth

el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Jag undrar hur anslutningen till min bils bluetooth-system är tänkt. Finns det en sladd till varje telefonmodell? Fungerar det bara ihop med vissa bluetooth-telefoner?
Om man byter telefon, måste man isf köpa ny sladd eller finns det olika adaptrar?
Vad kostar en sladd?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tanken med blåtand är ju att det är trådlöst. BT fungerar med de flesta på marknaden förekommande lurar, men kolla med BMW om just din är kompatibel.
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Vad är det då för kontakt som finns i förvaringsfacket mellan framsätena?
Jag har inte kommit så långt i mina försök eftersom det är en tysk Hilda i mitt talstyrningssystem och vi förstår inte varandra ett dugg. Jag får det omprogrammerat i nästa vecka till ett förståeligt språk. :o)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det kan vara en eftermonterad interface till tex ipod eller annat kanske? Kan du ta en bild?
Länk <- där kan du läsa lite om BT om du är nyfiken.
ka
7
kalle_35
BMW 540 -02
BMW Z3 -02
BMW 540 -94
Jag har samma sladd monterad i min 540 -02. Bluetooth var väl inte så vanligt -02 men i en -06a borde där väl iof sitta bloutooth. Hur som helst verkar det inte vara så i din heller. För min del har jag en sladd för gamla motorolatelefoner. Var inne på BMW för att kolla om det gick att byta sladd till en som passade nyare Ericsson eler Nokia men dom hade aldrig sett denna konstruktion. Till saken hör nog att min bil är importerad vilket kan vara en förklaring till att dom först inte trodde detta var orginal. Efter lite letande i datorn hittade man sen min variant men enligt killen på BMW fanns den endast till gamla motorola vilket verkar konstigt om samma "sladdkonstruktion" nu sitter i din -06a. Vad har du för kontakt?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är väl en vanlig 3.5mm AUX ingång? Om du har en MP3-spelare eller vill spela musik du har i mobilen kan du koppla in den där. Men då får du byta låtar från telefonen/mp3-spelaren.
ka
7
kalle_35
BMW 540 -02
BMW Z3 -02
BMW 540 -94
Nej det är en sladd med kontakt för motorola telefoner. Koppla in telefonen och du får upp kontaktlista mm på skärmen. Precis som om du har ett bloutooth interface. Du kan slå nr mm från skärmen. Micen i taket och högtalarna kopplas in och musiken dras ner när det ringer. Alltså sladden är för telefonen inget annat.
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tack för alla svar. Jo, jag har kommit till insikt om att det är en kontakt till en adaptor till telefoner utan bluetoth. Min Nokia har bluetoth och den ansluter snällt (nu när jag fått över språket till engelska) men hur gör jag för att få över telefonboken i bilen?

Jag har en lista på kommandon till röststyrningen, men de verkar inte stämma med den nya programmeringen. Vet någon var jag kan hitta en ny lista med telefon- och övriga röstkommandon?

MP3-uttaget som någon nämnde sitter på mittkonsolens baksida, dvs mot baksätet till.

Vet någon om det går att köra MP3 CD i CD-växlaren?
na
630
navi
BMW325xi -06
Med vissa Nikia modeller fungerar inte överföringen av telefonboken.
(Kommer inte ihåg vilka modeller det är).
Eftersom din bil är en 06:a så bör det gå med MP3 i CD-växlaren.
na
630
navi
BMW325xi -06
Jaha och NOKIA skulle det stå, inta Nikia.
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tack navi. Vet du om man kan hitta en kompatibilitetslista på nätet någonstans?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fick du inte med en lista när du uppgraderade programvaran? Det fick jag... Hade en N95 tidigare och den överförde inte telefonboken så jag skaffade en Ericsson och den fungerar utmärkt (vilket de flesta Ericssonlurar ska göra). Det du kan testa är att överföra telefonboken till simkortet. Nokia stödjer ej (enligt listan över telefoner jag har) överföring via telefonminnet vilket Ericsson (samtliga?) gör.

Vilken telefon har du?
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Nokia 6120c ...
Nej, jag fick ingen lista. Om du har en, finns denna telefon med?
Li
40
Lindhardsen
535d Touring 2005
Elwe:

Hur mycket fick du betala för uppgraderingen av mjukvaran i bilen?

<är det bara BMW som kan göra detta, eller kan alla autoriserade verkstäder göra det?
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Lindhardsen, du har mail
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
6120 finns inte med i listan. Närmaste telefon är kanske 6151? Med Firmware (SW) V4.10 ska den kunna skicka simkortets kontakter till bilen samt att det finns Snap in-adapter. Handsfreeuppringning skall dock inte fungera enligt listan på 6151.
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Tack heltsonika. Efter en del tester med 6120c så kan jag konstatera att jag kan ringa upp med rösstyrningen, ta emot samtal och uppringda/mottagna samtal lagras så jag kan se dem i i-driven. Men, telefonboken har inte velat samarbeta. Ska den kopieras automatiskt när telefonen ansluter till bilen, eller krävs det någon handpåläggning för det?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Nej den informationen ska komma automatiskt. Har du provat att föra över kontakterna till simkortet också?
el
131
elwe82
520d x-drive G31, 2019
Ja, mina kontakter ligger på SIM-kortet. Antar att det inte finns full funktion för denna modellen då :o/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.