AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.400

Polvändning för att rädda sulfaterade batterier?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Är det någon som provat denna metod?

Klippt & klistrat (källa: Länk
"Reverse polarity recharge

Polvändning för återbruk av blybatterier
Denna text fick jag av en lärare under en tid då jag läste kemi. Jag har inte testat den själv och jag antar att man bör veta vad man håller på med om skall göra detta. Användning på egen risk alltså. Med hänsyn till personuppgiftslagen sätter jag inte ut författarnas namn. Om ni önskar kontakt med dessa skriv ett mail.

I ett blybatteri som har tappat sin kapacitet har blyet ej förbrukats. Det som gör batteriet obrukbart är hårda blysulfatkristaller som har byggts upp i isolatorerna och på plattorna. Kristallerna hindrar det elektriska flödet.
Kristallerna byggs upp polariserat och genom att använda RPR-metoden
så avlägsnas dessa. Batteriets livslängd ökar dramatiskt.

Metoden i korthet
Man laddar ur batteri~ så mycket som möjligt- Sedan kortsluter man
detta under ert viss tid tills ingen spänning finns kvar. Uppladdningen sker nu med omvänd polaritet (- +). Man startar med en låg spänning som ökas successivt. Batteriet blir varmt beroende på att blydioxiden avlägsnas från det som tidigare var anoden och att de hårda blysulfatkristallerna börjar upplösas. Observera att aktivitet pågår i samtliga celler. I vissa celler som är mer sulfatiserade tar det längre tid för att få upp densiteten.
För hög spänning överhettar batteriet och detta kan skadas. Processen får ej avbrytas under en längre tid. Detta är viktigt vid polvändningens början då det är svårt att starta processen igen. Det bör också poängteras att en polvändning tar längre tid än en vanlig uppladdning.

Om batteriet inte har använts eller stått urladdat under en lång tid så har batteriet byggt upp en större mängd hårda blysulfatkristaller. Är detta fallet så startar man uppladdningen med en högre spänning i laddningen under en kort stund. Detta för att batteriet skall börja ta laddning. När man ser att batteriet tar emot laddning så går man ner på en lägre spänning.

Nu kan man observera att polariteten har ändrats och att i det här skedet syrans densitet fortfarande är mycket låg men ökar kontinuerligt. Beroende på laddarens styrka och batteriets storlek så går efter en tid temperaturen på batteriet ned till det normala och laddningsstyrkan kan ökas väsentligt. När syrans densitet har kommit upp till en hög nivå och ej ökar mer, så är batteriet klart för användning. Om batteriet är mycket osymmetriskt uppbyggt så upprepas RPR före användning. Innan RPR upprepas så kontrollera att densiteten går upp till ett läge där den ej ökar mer i någon cell. När det RPR-upplivade batteriet har tappat sin kapacitet efter en längre tids användning så återupprepas processen."

_______

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Låter både intressant och logiskt, när man vet hur en bly-syraackumulator funkar.
Kan definitivt vara värt ett test på något uttjänt batteri - haken är väl att man behöver en väldigt speciell laddare, som går att reglera enligt beskrivningen.
Eller så får man 'fejkreglera' med en reostat. Man behöver ju också komma åt att mäta syravikten i cellerna, så det blir svårt på ventilreglerade ('slutna') Gel- och AGM-batterier.
Intressant, läste om detta för tiotalet år sedan men skrockade glatt för mig själv iom att jag ganska snabbt inser mina begränsningar.

Kan väl bli lite av en överraskning om man "glömmer" att polarisera tillbaka innan försäljning, och ja, ni ser nu framför er en inte ont anande medmänniska som kablar igång sitt fordon en kulen (kall) morgon på väg till jobbet...kaboom och tinnitus är plötsligt ett understatement.

The way we see the problem is the problem.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Glömde skriva detta innan!
Använd skyddsglasögon m.m ifall du blir inspirerad av detta och skall ut i garaget och labba, batterisyra är farliga grejor!

Det man kan göra är att efter man har laddat upp det polvänt är att tömma batteriet och sedan polvända tillbaka så det blir som vanligt.

Googlade fram lite mer läsning:
Länk

Ett enkelt sätt att strömbegränsa är tydligen att ha en glödlampa kopplad mellan batteri och laddare, som snor en del av strömmen från laddaren.

Själv har jag en liten MC-laddare liggandes, som ger 1A @ 6 volt eller 0,5A @ 12 volt. Känns lagom kanske?

Har ett gammalt kass batteri stående, får testa på det.

_______

Ett litet inlägg, Batterirekond i Göteborg använer sig av denna metod,
Men priserna dom tar för ett "rekondat" batteri skiljer inte mycket mot ett nytt från Biltema.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En utav de största problemen är just att det provas en massa hemma i garagen då emellanåt brandfarlighet finnes. Ctek avsultfaterar batterier med sin teknologi. Därmed inte sagt att icke mången finurlig ide uppfunnits i garagen. Dock är vi i året 2009 nu ock bättre än såhär blir det inte.
Mvh
Asken
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Weeman... En bekant till mig hade en anställd som höll på och gjorde något med sitt personbilsbatteri varvid batteriet exploderar och batteridelar går in i kroppen på honom och skär sönder lite tarmar...så om enbart skyddsglasögon räcker de vete fan...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag önskar givetvis inte att någon skall skada sig.

Vet man inte vad man gör ska man nog inte prova.
Det viktigaste är väl att se till att det är 100% urladdat innan, då finns inget som kan orsaka en explosion.

CTEK laddarna klarar väl inte "svåra fall"

Känns bara onödigt att kassera ett batteri i onödan, själv har jag ibland bilar som blir stående längre perioder utan möjlighet till regelbunden laddning.

_______

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har själv testat detta på 80talet med varierande resultat.
Inget av batterierna höll krämen nån längre stund,när ett batt sulfaterar är det oftast inne i slutskedet av livet.Så det blir som p-padding på rosten det går nån vecka.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
weeeman: Tricket med att nyttja cteken är just det prima förebyggande underhållet som just Svea rike blivit och äro välkända för, även om girigheten styrt lite väl mycket de senaste 2 årtiondena...

Mvh
Asken
Har testat detta flera gånger med klent resultat.
En hel del småfel förekommer i texten och länkarna, och främst måste man komma ihåg att det finns flera undergrupper med olika uppbyggnad osv på ett bly/syra batteri. Att säga att man kan göra si eller så med ett blybatteri är som att t.ex dra alla sorters motoroljor över en kam. Alla är ju smörjoljor, eller?
Snart skall vi väl börja rena dessa igen och återanvända, vilket förekom friskt förr i tiden.
Vad man glömmer totalt i beskrivningen ovan är att materialet i batteriernas elektroder faktiskt förbrukas och försvinner under normal användning. ingen polvändning i världen kan trolla fram nya plattor av slagget som ev. ligger i botten på batteriets celler.
Plus och minuselektroderna inne i batteriets celler är helt olika uppbyggda från början och kan inte fungera med någon ordning med omvänd polaritet, de förstörs snarare än "rekonditioneras". Den positiva elektroden är katod i ett batteri, tvärt emot vad de flesta "kännare" skriver.
Det kan inte rekommenderas att experimentera med polvändning för vanliga användare av batterier. Att tro att det är riskfritt med ett urladdat batteri är felaktigt. Knallgas bildas fortfarande när man laddar på med ström t.ex.
Ett friskt batteri är A och O för en tillförlitlig bil, vem vill chansa med detta?

FP
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Instämmer till 100% med folke.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Tilläggas kan att den enda riktiga "förebyggande" vård som egentligen gäller för blybatterier i detta sammanhang är att alltid se till att hålla batteriet väl laddat, alltid.
Redan en enda djupurladdning lämnar mer eller mindre obotliga skador kvar i batteriet, och sulfatering är absolut inget som kommer med åldern på batteriet.
Den försiggår redan från dag 1 i batteriets liv osv

Omvandlingen av svampbly resp blyperoxid till blysulfat (dvs sulfatering) på elektroderna inne i batteriet vid urladdning är en helt normal och nödvändig process som försiggår hela tiden. Vid laddning är processen den omvända och blysulfaten återgår till elektrolyten igen osv. Problemet uppstår om batteriet får vara delvis laddat under längre tid eller helt urladdat, även bara under en kort tid. Då sitter mer eller mindre delar av blysulfaten fast på elektroderna som ett hårt och isolerande skikt och minskar på detta vis den aktiva ytan och batteriet är helt plötsligt "mindre" kanske på 60Ah istf t,ex 90Ah som det var från början, men funkar fortfarande så länge denna kapacitet räcker till osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.