|
|
|
|---|---|
|
Borde en bil efter max 10 år vara gratis mer eller mindre? En bil rasar i värde, men helt plötsligt när det har 10år på nacken så vill ändå folk har bra betalt jämfört med det kraftiga prisraset. Ser att 10år gamla medelklassbilar på blocket som ändå kostar 35-50,000kr. Ta en 10år gammal volvo 850, 20,000mil, ligger på 40-45,000kr, rena rånet. Golf samma prisläge. BMW har jag nu inte tittat på. Jag köpte en utställningsfin ca4år gammal bmw 320i 170hk för 135,000kr(2001:a), Jag gjorde då en bra deal, den hade bara rullat 4500mil, tror nypriset för denna e46 va 285,000, eller lite mindre, minns inte. Alltså hade bilen tappat på ca 4år 32,000kr/år. Tot 130,000kr. Så bilen hade halverats med andra ord efter ca 4år. Jag ägde bilen i exakt 2,5år, tappade då exakt 50,000kr på dessa 2,5år. Alltså 20,000kr/år. (Bilen sålde jag för 85,000kr, endast 7960mil på mätaren o i toppskick) Bilen är alltså ca 6,5år nu, snart 7år gammal. Med denna mattematik så tycker jag att en 10-11år gammal bil borde va gratis :-D | |
| Man brukar säga att priset halveras på 3 år oavsett ålder. Med den matematiken kommer man aldrig ner till noll ;) | |
|
Anders 72 Ja det kan stämma faktiskt. Men tycker ändå det borde bli noll sen :-D |
|
|
Noll är det den dan siste ägaren kör bilen till skroten..... och då är medelbilen (i Sverige) 17-18 år gammal. Kvalitetsvagnar håller längre. Ska man åka billigt köper man en bil som har halva livslängden kvar, för 15-20% av nypriset..... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
528IA-96 ny 437.000 4 år 4137 mil senare inbyte 200.000 ut pris 259.000 kr read till 239.000 såld för 230.000 (samma BMWhandlare) idag med 10.500 mil på mätaren fortfarande i "superskick) ??? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hahaha, du får gå bort till grannen med en semla och säga att bilen inte är värd mer. :-) Min cabbe ligger nog runt 100000 nu.. Eller ja, inte just nu men om någon månad. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Värdefallet planar ut när köpekretsen ökar. Ungdomar och folk med dålig ekonomi (eller som prioriterar annat än bilar) och de som behöver andrabilar köper bilar för runt 25-75.000 kr. En välhållen 10-åring har många billiga mil kvar i sig. | |
|
Tycker det är intressant detta med priser. Tycker bilar är på tok för dyra, med tanke på hur fort de rasar i pris, den övermättade marknaden, samt de stora kostnaderna att driva bilen, plus rost som man aldrig slipper. Man kan skicka folk till månen sen 60-talet men man kan fortfarande inte bygga billigare säkra bilar som inte rostar, jo visst finns det SMART o några andra märken, men sällan säkra och nått för hela familjen. Nä, överpriser helt klart, både på nypris och beg.pris. Men gör nog an ganska bra deal om man köper en 3-4år gammal bil, då har man fortfarande en "up to date" bil o kommer undan med mer än under halva priset. Eller så köper man en som rullar långt o har flera år på nacken men är välskött, detta är min melodi. :-D |
|
|
Jag tycker också det är dyrt, men det är ju faktiskt den samlade marknaden som tycker att det är värt pengarna att köpa en ny bil. Om marknaden sade att så länge bilarna rostar och går sönder vill jag inte ge mer än 100´ för en bil, skulle det se annorlunda ut. Biltillverkarna tar betalt precis så mycket det går och det får man ju också ha förståelse för. |
|
|
"Man kan skicka folk till månen sen 60-talet men man kan fortfarande inte bygga billigare säkra bilar som inte rostar, jo visst finns det SMART o några andra märken, men sällan säkra och nått för hela familjen." Tycker du förutsättninslöst ska kolla på nya Kia Ceed ECO diesel. Efter avdragen miljöbilsrabatt kan du just nu köpa en ny bil för ca 135'. Den går lika bekvämt som en e46 eller en BMW 1-serie. 5 stjärnor i Euroncap (stavning?). 7års garanti. Jag tycker att en ny bil är förvånadsvärt billig med tanke på hur pass komplex den är och hur mycket utvecklingsarbete som ligger bakom. Receptet stavas massproduktion och stenhård konkurrens. |
|
| Köpte min 3e cab nu i höstas. Helt ny, ångrar mej inte en dag. För hur mycket har inte börsen gått ned sen dess. Det går inte att komma i från att det är en viss känsla med en ny kärra. Som en av mina kompisar säger: Nytt är nytt. Känslor o ekonomi går tydligen inte ihop egentligen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.